Bukefalos 28 år!

Skänkelvikning

gullsanmullsan

Trådstartare
Hej! Någon som har bra tips på hur man lär em fyraåring skänkelvikning? Jag har inte provat än, men har en idé om att det kan vara enklast att börja från marken?
 
Sv: Skänkelvikning

om jag ska flytta höger till vänster så brukar jag leda i vänster tygel, ha stöd på höger och lägga höger skänkel, titta dit jag ska samt lägga lätt vikt på vänsterbenet, vrida om höften. De lär sig fort. Å andra sidan har de flesta sin egen stil på inridningen med min de jag ridit in kan vikthjälperna väldigt bra, vet att tryck från ytter betyder att man ska förflytta sig inåt och vise versa så brukar gå oerhört smidigt.

Beröm minsta lilla antydan till förflyttning, varje liten pytte tvärning är på rätt väg.
 
Sv: Skänkelvikning

Börja med att flytta den runt träd- naturligt.

Sen flyttar man den lite o bara några steg åt gången.
 
Sv: Skänkelvikning

Min unghäst har jag från marken tidigt lärt att han ska flytta undan för tryck från min hand, på rumpan, bogen, sidan.
Sedan uppsuttet har det varit plättlätt att både styra med skänkeln och flytta hela hästen sidvärts. Viktigt att man håller ordning på sin egen kropp och balans dock, så man inte stör och ger dubbla budskap.
 
Sv: Skänkelvikning

Ok, precis som jag trodde, att man kan göra på flera sätt :) lärde förra hästen genom att förflytta henne kors och tvärs sidledes över en skogsväg med skänkel, vikthjälp och ledande tygeltag, det gick bra :) och hon var 19, borde ju inte vara svårare att lära en unghäst? Och senast jag provade gick det två steg!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 076
Senast: EquusCaty
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 081
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Lager
·
Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
983
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp