Skaffa barn vid 40

fijja

Trådstartare
Är det någon som gjort det? Varit minst 40 år när barnet föds.
Hur var det? Hur såg omgivningen på det? Känner man sig som en farmor på föräldramöten? :laugh:
Hur klarade du graviditeten/förlossning?
Jag har plussat precis, är 41 och hade inte tänkt mig flera barn. Har sambo sen många år, ett barn på 20 år.
Vet inte hur jag ska göra.
Orkar inte vara anonym, men vet du vem jag är så håll det för dig själv gärna :)
 
Är det någon som gjort det? Varit minst 40 år när barnet föds.
Hur var det? Hur såg omgivningen på det? Känner man sig som en farmor på föräldramöten? :laugh:
Hur klarade du graviditeten/förlossning?
Jag har plussat precis, är 41 och hade inte tänkt mig flera barn. Har sambo sen många år, ett barn på 20 år.
Vet inte hur jag ska göra.
Orkar inte vara anonym, men vet du vem jag är så håll det för dig själv gärna :)

Min syster har flera vänner som var över 40 när de fått sitt första barn. Det har gått jättebra 👍🥰
 
Min bästa väninna fick sin dotter när hon var 45, jag var mest glad för hennes skull och vad jag förstått på henne verkar det inte vara några problem. Dottern älskar när jag kommer och hälsar på för då går vi till lekplatsen och jag är med och leker, hennes mamma försöker men inte riktigt hennes grej (det är säkert individuellt hur man är som person). Så jag skulle nog säga att det inte är några problem så länge man själv är frisk och kry.
Väninnan gjorde kejsarsnitt för att spara på sin kropp att slippa gå igenom en vanlig födsel med tanke på hennes ålder som förstföderska. Så vill man ha barn och kan så varför inte.

Har själv inga barn än och känner ingen stress/press på att skaffa några än heller, än är det inte försent. Det är väl försent när man kommer in i klimakteriet tänker jag, annars vet jag inte.
 
Vi hade ju bestämt att vi inte skulle ha fler barn, såfall hade vi ordnat det tidigare sas :p
Direkt när jag plussade så bestämde jag mig för att inte behålla, har bokad tid hos gyn nästa vecka. Men så börjar tvivel gro... Jag vill ha barn men ändå inte... orkar jag börja om? Usch jag vet inte..
Blir ju inte yngre så känns verkligen som nu eller aldrig.
Hur bestämmer man sig :nailbiting:
 
Jag fick min tredje och sista någon vecka innan jag fyllde 41.
Det var ett planerat och efterlängtat barn.
Det fanns absolut inga komplikationer p.g.a. ålder inblandat i det barnanskaffandet.
 
Är det någon som gjort det? Varit minst 40 år när barnet föds.
Hur var det? Hur såg omgivningen på det? Känner man sig som en farmor på föräldramöten? :laugh:
Hur klarade du graviditeten/förlossning?
Jag har plussat precis, är 41 och hade inte tänkt mig flera barn. Har sambo sen många år, ett barn på 20 år.
Vet inte hur jag ska göra.
Orkar inte vara anonym, men vet du vem jag är så håll det för dig själv gärna :)
Jag känner flera som varit 40+ och fått barn. Många har ju liksom satsat på hästeriet och inte på familjebiten under många år. Vissa ha trott att de inte vill ha barn och sedan insett att de senare ville och var redo.
Det har gått bra för samtliga både vad gäller graviditet, förlossning och barnets hälsa. Visst har någon nämt ökad risk för vissa sjukdomar etc. Men generellt har folk bara varit glada för deras skull.
 
Jag var 40 (-några månader) när yngsta barnet föddes.
Jag kände mig ibland utanför på föräldramöten och i andra sammanhang med de äldre barnen också av olika anledningar och har väl aldrig tänkt att det är just åldern som avgör hur väl man passar in i ett sammanhang (och so what, liksom, om man inte blir bästis med alla andra föräldrar).
Jag har ioförsig alltid älskat att vara småbarnsförälder, så tankar om att det skulle bli jobbigt hade jag aldrig. Däremot var jag lite mer på spänn under denna graviditeten jämfört med tidigare. Tankar om huruvida det var rätt att skaffa ett till barn när vi hade tre stycken redan, tänk om det skulle bli något fel på barnet, eller på mig och våra andra barn skulle "få livet förstört" för att vi ville ha ett barn till... Jag tog fostervattenprov och usch, det var ångest. Men allt var bra och ut kom en frisk liten unge.
Dock blev jag rätt sjuk efter kejsarsnittet och har kvarstående problem, men det kan man ju få fast man är 20 också. Kejsarsnitt blev det pga våra två första barn är födda med syrebrist och två av tre födda med snitt, så det var för riskabelt för mig att föda vaginalt.
Vår lilla tjej är underbar och hela familjens lilla älskling. Om barnet hade fötts med funktionsvariation så hade det säkert blivit bra det med...
Hon blev förkyld nu ikväll och har lite förkylningsastma så jag sitter i soffan bredvid henne och lyssnar på hennes andning när hon sover.
I morse cyklade vi till förskolan. Hon satt bakom mig och vi tittade på rådjur, lyssnade på fågelkvitter och drog in doften av nyfällt timmer. Det är underbart att få uppleva tillvaron tillsammans med sitt barn! Lycka och förundran i smått och stort.
 
Tack för alla svar. Det går om jag vill, det är jag övertygad om. Jag är frisk för övrigt, god fysik, aktiv o pigg.
och jag älskar barn. Hade tänkt att bli stödfamilj/fosterfamilj i framtiden kanske. Men så hände det här. Tänkte inte ens att det var ett alternativ att behålla, vi har i alla år varit överens om att det är bra som det är, friheten att bara ha ett vuxet barn (som visserligen bor hemma men klarar sig ju naturligtvis själv)
Jag rider och älskar vandringar i vildmark i dagar.. hur blir allt sådant om jag nu blir småbarnsförälder..
Ja det är ju bara jag som kan bestämma den biten, men tack för era input ♥️
 
Jag fick mitt första och enda barn två månader innan jag fyllde 40 och har inte upplevt några åldersrelaterade problem. Ja, jag är nog äldst av mammorna på förskolan men det spelar ingen roll.
En vän fick sitt tredje när hon var typ 43.

Omgivningen - alla verklade bara glada för vår skull.
 
Syrran fick sitt fjärde barn för två år sedan, då var hon 42 och hade tre på 14, 12 och 8 år. Det har gått bra allt, men såklart är det ju slitigt med småbarnstiden. Det är det ju oavsett när den kommer.
 
Tack för alla svar. Det går om jag vill, det är jag övertygad om. Jag är frisk för övrigt, god fysik, aktiv o pigg.
och jag älskar barn. Hade tänkt att bli stödfamilj/fosterfamilj i framtiden kanske. Men så hände det här. Tänkte inte ens att det var ett alternativ att behålla, vi har i alla år varit överens om att det är bra som det är, friheten att bara ha ett vuxet barn (som visserligen bor hemma men klarar sig ju naturligtvis själv)
Jag rider och älskar vandringar i vildmark i dagar.. hur blir allt sådant om jag nu blir småbarnsförälder..
Ja det är ju bara jag som kan bestämma den biten, men tack för era input ♥️
Antingen så tar man med sig barnet eller så turas man om med den andra föräldern. Om man vill så kan man göra det mesta tillsammans med barn. Det blir annorlunda men inte alltid sämre.
Det var mycket som var enklare med erfarenhet och rutin.
 
Antingen så tar man med sig barnet eller så turas man om med den andra föräldern. Om man vill så kan man göra det mesta tillsammans med barn. Det blir annorlunda men inte alltid sämre.
Det var mycket som var enklare med erfarenhet och rutin.
Ja jag var bara 20 när jag fick mitt barn och nog skulle det får vara roligt att göra om den resan nu med all trygghet o erfarenhet livet har gett mig ♥️
 
Ja jag var bara 20 när jag fick mitt barn och nog skulle det får vara roligt att göra om den resan nu med all trygghet o erfarenhet livet har gett mig ♥️

Man ska ju verkligen inte låtsas som att småbarn inte innebär några förändringar i sitt liv, men jag tror ändå (generellt) att det är betydligt mer livsomvälvande och påverkar vardagen mer när man får sitt första barn som 20-åring än sitt andra barn som 40-åring med sin sambo sen många år. Sen kan ju såklart även den påverkan vara mer än vad man önskar.
 
Är det någon som gjort det? Varit minst 40 år när barnet föds.
Hur var det? Hur såg omgivningen på det? Känner man sig som en farmor på föräldramöten? :laugh:
Hur klarade du graviditeten/förlossning?
Jag har plussat precis, är 41 och hade inte tänkt mig flera barn. Har sambo sen många år, ett barn på 20 år.
Vet inte hur jag ska göra.
Orkar inte vara anonym, men vet du vem jag är så håll det för dig själv gärna :)

Jag har fyra vänner kring/över 40 som fått barn de senaste två åren... Alla fick efterlängtade barn, och det verkar (säger jag såhär från sidan) har gått väldigt bra för alla tre. En hade en jobbig graviditet med smärtor i höfter och ländrygg, men ingenting utöver det vanliga (enligt hennes barnmorska). Nu har de ett-två-åringar och ingen av dem pratar om nåt skumt bemötande från omgivningen.

Jag skulle säga tvärtom, extremt få skaffar barn redan kring 20-25-30 i min omgivning. "Alla" skaffar efter 35. I min närmsta familj däremot är det absolut kutym att skaffa barn kring 20, det är bara jag som tvärvägrar fortsatt tros fasanfullt hög ålder... :p
 
Jag fick mitt första barn vid 36 och det andra vid 40. Inga komplikationer alls, mådde bra under hela graviditeterna. Dock tyckte jag den andra småbarnsperioden var väldigt slitsam, men det var mest för att barnens pappa inte tog den del av ansvaret som var hans. Sedan är jag bra mycket äldre än barnens kompisars föräldrar, men det bjuder jag på :p.
 
Jag har en lillebror som är elva år yngre än jag. Mamma fick honom när hon var 40. Hon har berättat att hon var nervösare inför KUB än när hon fick mig och min syster (2,5 år mellan) samt att hon tyckte att det kändes lite ”gjort” med föräldramöten 😁, men graviditeten var helt komplikationsfri och hon har också sagt att hon var mkt mer trygg på förlossningen, som också den gick bra. Nu är han 20 och bor kvar hemma hos mamma och pappa. Tror mamma och pappa gillat att ha kvar en unge i huset efter att vi stora flög ut :). Låter dock som ett otroligt tufft beslut du har framför dig. Får dock en känsla av att det kommer bli bra, oavsett vilken väg du väljer❤️.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ni som skaffat barn säg runt 40, och alltså var 50 när barnet var 10 år. Hur tycker ni det var att skaffa barn lite senare? Tycker ni...
2
Svar
25
· Visningar
3 811
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 180
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 297
Senast: Milosari
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 489
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp