Skaffa familjehäst

C

Charleen

Som rubriken lyder. Först lite om oss. Vi är en såndär hästfamilj där alla (jag och min syster, mamma och pappa) rider utom lillebror. Hade vi bott på landet hade vi säkert haft en drös hästar för länge sen, men nu är det så att vi bor i stockholm och därför har hästintresset sett lite annorlunda ut. Mamma red när hon var ung och för 6-7 år sen började hon ta lektioner igen. Medelgod ryttare, men mycket bra och erfaren djurhållare (agronom). Lillasyster (18)har tagit ridlektioner, varit medryttare, åkt på läger och liknande i 11 år. Jag har väl tagit hästintresset på störst allvar, förutom att jag har tagit lektioner sen 7årsåldern så har jag haft en ungponny på foder i tre år (jag var 12-15), varit på massor av läger, jobbat med att rida tävlingsponnyer (hopp) jobbat på ridläger både som ledare och ridlärare. De senaste åren (jag är 20) har jag till vardags mest ridit dressyrträningar. Som yngre tävlade jag sporadiskt i hoppning. Pappa rider mest på hobbynivå, har ridit lektioner i kanske 5 år och till det tillkommer väl ett par ridresor typ.

Nu funderar iaf jag, mamma och syrran på att skaffa en häst till slut. Mamma känner att hon har tid och råd nu när vi är äldre och jag som inte bor hemma men pluggar har rätt mycket extratid. Det är isf vi tre som ska ta huvudanvar och dela upp dagarna i veckan mellan oss, pappa vill kanske rida i skogen ett par ggr i månaden men har inte tid/intresse av mer än så. Mamma är intresserad av uteritter och enklare dressyrarbete, syrran av lite allt möjligt, och jag vill ha en häst som jag både kan arbeta med, alltså dressyr av lite med avancerat slag och ha kul med, alltså leka i skogen. Vill gärna ta upp mitt hoppintresse och kanske tävla lite, kanske fälttävlan? Till saken hör att jag har ridit rätt mycket yngre hästar och gärna skulle ha en häst som inte riktigt är "färdig", alltså en grundutbildad häst som man ändå kan lära litegrann.

Till mina frågor:
Jag hade tänkt mig ett halvblod (160-170) eller ett halvblod/fullblod i 6-9 årsåldern. Den behöver vara så stor att pappa (172 cm 75ish kilo) kan rida på men inte så stor iom att vi är ca 160 cm 50-60 kg. Låter det bra och rimligt? Tror ni att en så ung häst blir "förvirrad" av att ha tre mattar?

Hur ser uppstallningssituationen ut i sthlm? Väl medveten om att det är dyrt (3500 i månaden tror jag är rimligt att betala om viss service ingår) men behöver ett stall som inte är alltför avlägset, har bra allmänna kommunikationer (har inte körkort) och är trevligt. Kan ni rekomendera bra stall? Ridbana ett måste, ridhus ett plus men främst ska det vara en trevlig fräsh anläggning.

Om ni har andra synpunkter och ideer på mina hästköpartankar så dela gärna med er.
 
Sv: Skaffa familjehäst

Jag tror inte att en häst skulle bli förvirrad av att ha tre som rider och tar hand om den.

Min häst, har sedan hon var tre år blivit både riden, ompysslad och hanterad av olika personer. Mestadels av mig såklart, men några av mina kompisar, mina tränare, min syster osv har ridit. Jag har dock alltid krävt att personerna som rider har ett viss tänk när de rider, och att de inte använder helt olika signaler som mig.

Och se bara på alla ridskolehästar som blir ridna av massor av olika personer..

Jag tror också att ett halvblod skulle passa till eran familj.
 
Sv: Skaffa familjehäst

Har kollat lite bland annonserna nu och kände att jag blev mer och mer sugen på ett fullblod. Har tidigare ridit fullblod (eng) som har varit helt fantastiska. Tror ni att det skulle funka bra? Jag är lite orolig för att ett fullblod skulle hålla dåligt iom att de rids in så tidigt, stämmer det?
 
Sv: Skaffa familjehäst

Som personen innan mig säger; Fäst dig inte vid en speciell ras. Utan åk ut och provrid många hästar. På så sätt får ni reda på vad det är för typ av häst ni vill ha.
 
Sv: Skaffa familjehäst

1. Jag skulle absolut inte skaffa en häst som inte är färdig i en familj med många olika ryttare. Icke! Hästen ska ha en god grund där han är trygg och vet vad som gäller.

2. Jag tror inte att hästen blir förvirrad av att skötas av olika personer om det är en stabil/trygg häst som vet vad som gäller och ni är måna om att göra lika. Jag delar häst och vi ses regelbundet, ffa i början, för att både rida och hantera hästen lika. Vi rider också för samma tränare och är gärna med på varandras träningar så att vi blir insatta i varandras ridning och hantering, så att vi förstår om hästen missförstår ibland.

3. Det beror helt på vart i Sthlm du bor. Jag har lösdrift norr om sthlm och här ligger en hyra hyra i halvkollektiv/fullservice (utan mockning) runt 2500/mån med ridbana. Det finns dyrare och det finns ett fåtal billigare ställen. Men räkna alltid högt för oavsätt vart ni ställer hästen är det inte säkert att ni eller hästen trivs och man måste kunna flytta till annat stall vid behov.

4. Detta med att dela häst är något man ska vara försiktig med. Vad är det först och främst ni vill ha ut av det? För om ni är 3-4 ryttare som rider/vecka så blir det ju knappt mer ridning för varje person än vad man får på ridskola. Vill ni utvecklas, träna och komma framåt, så kanske det är bättre att ni hittar varsin medryttarhäst eller tar fler lektioner istället? Då kan ni dessutom välja en häst som passar er själva helt och fullt, istället för att kompromissa och försöka hitta en häst som har allt. Det kan bli ett dyrt inköp om inte annat. Sen går man ju miste om väldigt mycket relationsmässigt om man inte är ute hos hästen mer än 1-2 ggr/veckan. Vill man träna aktivt, kanske prova på ngt nytt och utvecklas med hästen, så skulle jag inte rekomendera att 3-4 delar på en häst. Däremot, om ni vill ha en kamrat att lulla med, då kan det ju vara aktuellt. Tänk efter vad ni faktiskt vill ha ut av detta, är det viktigt att just ni äger hästen.

Sen är det, trots att man är familj, inte världens lättare att ständigt vara överens om saker och ting. Hästar är djur och man lägger gärna ner sin själ i dem. Vad händer om samarbetet inte fungerar? Vem har sista ordet vid konflikter och vad gör ni om ngn vill dra sig ur? En person bör ha huvudansvaret och ÄGA hästen.

Jag delar själv häst med min syster. Det skilljer 11 år mellan oss och jag skulle fylla 15 när vi skaffade häst. Det fungerar super, vi har lika värderingar, lika ridning, och är lika måna om saker och ting. Samtidigt som vi har lite olika önskemål i ridningen varpå vi kompletterar varandra. När hon har en "uteritts-period" är jag motiverad att träna. Hon har lite mindre tid för ridning än jag och jag uppskattar att få rida så mkt som möjligt, osv. Så visst kan det fungera. Men vi är som sagt måna om att ha samma tränare, göra lika och pratar ständigt om allt kring hästen. Dessutom är hon en otroligt lätt person med få krav och väldigt ödmjuk/logisk/rak. Vi har aldrig bråkat även om vi förstås tyvkt olika ibland. Fördelen med att dela med ett syskon är att blod är tjockare än vatten i många fall och vi har en opartisk djurälskande mor som är pedagogisk och kan gå in om vi skulle hamna i en konflikt vi inte kn lösa.

Det finns många fördelar med att dela häst men tänk efter två gånger. Kanske finns det alternativ som är bättre. Kanske kan ni börja med att ha en häst på foder och se hur sammarbetet fungerar och om ni får ut det ni önskar.

Ang valet av häst är ju smaken delad. Personligen anser jag att det inte är stl som räknas för att en häst ska vara viktbärande. Ett fbl däremot, skulle jag inte skaffa om jag önskade en viktbärande häst, oavsätt stl. Inte heller om jag ville ha en familjehäst. Inte för att det inte finns fbl som skulle passa för detta utan för att jag tror att chansen är mindre i jämförelse med vissa andra raser. O andra sidan kanske ni ska börja med att lägga vikt på hästens utbildning och vad den ska passa till. Ni kanske hittar en ras ni inte alls tänkt er som passar ypperligt.
 
Sv: Skaffa familjehäst

Tack för svaret.

Jag börjar bakifrån med hästtypen; Jag är en relativt duktig dressyrryttare (hehe känns konstigt att prata om sina egna talanger), har utbildat och ridit till hästar på medelsvår nivå, har inget tävlingsintresse. Det är viktigt för mig att kunna arbeta på den nivån med min häst och därför är jag främst intresserad av en hästtyp som är väl anpassad för sportridning. Hur viktbärande den är är väl inte helt irrelevant, att ett par gånger i månaden bära 75 kg under en lugn uteritt orkar ju de flesta välvuxna stora hästarna, även fullblod.

Att våra ridstilar skulle variera jättemycket är inget jag ororar mig för särskilt mycket, iom att vi tre har ridit för samma duktiga tränare i många år nu. Men dina synpunkter på hästens ålder är defintivt intressanta.

Angående varför vi inte istället skaffar medryttarhästar så är väl det ganska självklart. Jag vill både ta helhetsansvar och kunna bestämma vad jag vill göra med hästen. Medryttare är man alltid på ägarens villkor och det känns inte riktigt intressant. Att vi skulle ha stora konflikten angående hantering etc har jag svårt att tänka mig, vi är trots allt en familj och familjer om några är ju vana att dela på ansvar och så vidare. Vi har även haft många hundar som har skötts tillsammans. Jag har haft foderhäst i flera år och jag vet mycket väl vilket typ av ansvar det är att äga häst.
 
Sv: Skaffa familjehäst

Okej, då verkar det vara ganska klart för er ändå hur ni vill ha det. Det är trots allt toppen att kunna dela häst med någon (om man bara får tid och möjlighet att göra det man själv vill). Jag skulle fundera på som sagt om det inte vore bäst med en häst som iaf är väl grundriden och trygg i det. Alla hästar är individer och vissa klarra mycket väl av olika ryttare utan att bli "ridskolehäst" att sitta på, eller osäkra.

Lycka till med hästköpet.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 043
Senast: linlar1
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 890
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 190
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 072
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp