Köpa ponny som vuxen

Vim

Trådstartare
Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner.

Hursomhelst, jag funderar på om jag ska köpa en storhäst till mig själv 150-160 cm eller om jag ska köpa en ponny (c?) på grund av att jag har en liten tjej på tre år som är jätteintresserad av hästar. Än så länge är hon ju liten men hon kommer behöva vara med mig i stallet och jag är liten 160cm 45 kg så kan ju rida en ponny men kanske blir det lite tråkigt för mig. Men tänker också att om jag köper en häst till bara mig kanske jag måste sälja den om några år för att köpa en ponny till dottern. Hon rider lite redan nu och älskar det. Vill gärna ha lite tankar vad som är vettigast 🤔
 
Det beror väl helt på vilka ambitioner du har. Vill du tävla hoppning är det väl bättre med en häst än en c-ponny.
Men hade jag kunnat rida ponny hade jag helt klart köpt en ponny, så mycket behändigare med en ponny än en stor häst tycker jag. 😀

Ja det skulle jag skrivit, jag är inte intresserad av att tävla men vill gärna rida för tränare i både dressyr och hoppning och kunna utveckla min ridning så måste vara en ponny som är rolig att rida, träna men har inte tänkt tävla 😊
 
Jag är också liten och kort så hade lätt köpt en ponny! Men köp det du vill ha, inte vad dottern kanske skulle vilja. Det kan ändra sig, hon är fortfarande väldigt liten 😊

Ja så svårt man vet ju inte hon kanske inte alls är intresserad om något år så då ska jag ju kanske köpa något jag vill ha, eller så är hon superintresserad och då kanske hon inte kan rida på min häst 🤔
 
Ponny är det roligaste som finns så jag skulle köpt det oavsett om dottern vill rida eller inte 😊
Självklart kan du träna och även tävla med en ponny, så länge du inte satsar på svår klass.
Jag är 38 år, min förra var en welsh cob, d-ponny. Rörde sig och hoppade väldigt trevligt och planen var att rida fälttävlan med honom, H100 hade han gått utan vidare.
Nu ville sig livet annorlunda och jag råkade ut för en olycka och fick sälja.

Planen var att köpa en ny ponny men fastnade istället för en liten storhäst.
 
Ja så svårt man vet ju inte hon kanske inte alls är intresserad om något år så då ska jag ju kanske köpa något jag vill ha, eller så är hon superintresserad och då kanske hon inte kan rida på min häst 🤔
Fast din dotter är ju jätteliten, ska du köpa en ponny som passar henne inom några år är det ju absolut max en b-ponny. Så små barn har ju intresse nog för en helt egen häst ändå. Köp en häst du vill ha själv.
 
Ponny är det roligaste som finns så jag skulle köpt det oavsett om dottern vill rida eller inte 😊
Självklart kan du träna och även tävla med en ponny, så länge du inte satsar på svår klass.
Jag är 38 år, min förra var en welsh cob, d-ponny. Rörde sig och hoppade väldigt trevligt och planen var att rida fälttävlan med honom, H100 hade han gått utan vidare.
Nu ville sig livet annorlunda och jag råkade ut för en olycka och fick sälja.

Planen var att köpa en ny ponny men fastnade istället för en liten storhäst.


Ja svårt val, hade en häst för länge sen den var 160 och nästan för stor för mig. Ponny är ju kul men känns lite konstigt nästan att köpa en ponny som vuxen är 39 år, måste fundera några vändor 🤔
 
Jag har en d-ponny som yngsta brorsdottern har älskat sen hon var 1,5-2 år. Hon kan numera galoppera själv på henne fast hästen börjar bli till åren. Ponnyn är 28 och brorsdottern är 9 ☺️

Jag har 2 d-ponnyer till också. Tycker de är lagom stora
 
  • Gilla
Reactions: Vim
Min fyraåring åker utan problem häst på min 1,60-häst, där tänker jag att lynnet på hästen är viktigast, så köp en häst du själv vill ha och så kan hon hänga med om intresset fortsätter!

Med det sagt så tänker jag nog att min nästa häst gärna får vara ponnystorlek för min egen del, det är himla smidigt! Och då är jag ändå betydligt större än dig. Så en ponny som du själv tycker är rolig behöver ju inte vara fel!
 
Jag har en d-ponny som yngsta brorsdottern har älskat sen hon var 1,5-2 år. Hon kan numera galoppera själv på henne fast hästen börjar bli till åren. Ponnyn är 28 och brorsdottern är 9 ☺️

Jag har 2 d-ponnyer till också. Tycker de är lagom stora
 
Min fyraåring åker utan problem häst på min 1,60-häst, där tänker jag att lynnet på hästen är viktigast, så köp en häst du själv vill ha och så kan hon hänga med om intresset fortsätter!

Med det sagt så tänker jag nog att min nästa häst gärna får vara ponnystorlek för min egen del, det är himla smidigt! Och då är jag ändå betydligt större än dig. Så en ponny som du själv tycker är rolig behöver ju inte vara fel!

Ja det viktigaste är nog att hitta en häst man känner sig trygg med att hon sitter på, samtidigt som den ska vara rolig för mig 😄
 
Varför skulle det vara konstigt?
Jag är ju i samma ålder. Det är väldigt smidigt med ponny. Lättare att hantera, äter mindre, behöver ingen stor transport osv.

Ja jag vet inte tänker att andra vuxna kommer tycka jag är konstig, men det ska man ju inte bry sig om såklart!
 
Jag är 48 och har ponny 👌 Min ridande dotter är 10 och alldeles för liten för ponnyn men hon rider andra ponnyer. Jag har sagt att vi delar på henne och skaffar en, eller två, medryttarhästar ifall hon fortfarande rider när hon har vuxit mer. Jag har dock köpt en ponny som jag själv ville ha, inte en som primärt var tänkt till något av barnen, som vid inköpet var tre och fem år.
 
Varför skulle någon tycka att du var konstig?
Jag har aldrig fått negativa reaktioner på att ha ponny som vuxen. Tvärtom om faktiskt.
Då har jag ändå tränat på en fancy anläggning med fina tävlingshästar. Alltid blivit bra bemött.
Samma för min del, bara positiva reaktioner! På mittstall finns flera vuxna som rider ponnies, inget konstigt alls. Så länge man är lagom stor för att kunna rida ponny så är det ingen som kollar snett.
 
Jag tycker också du ska köpa en häst/ ponny till dig. Det är många år innan din, eventuellt hästintresserade, dotter kan rida på något vettigt sätt. Med det sagt, bild på kompisens lilla 8åring som rider min 165cm (och 6 år gamla) häst:

20230917_203958.jpg


Hon rider självständigt i skritt och trav. Galopp på lina.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
28
· Visningar
912
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 894
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 935
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp