Skaffa foderhäst?

Bubble

Trådstartare
Jag hoppas denna tråden hamnar rätt nu!
Jag har länge funderat på att ta en häst på foder (1 år eller liknanade) för att se hur det fungerar ifall man eventuellt vill köpa häst senare.
Det är bara det att jag har lite svårt att veta hur jag ska "lägga upp" det hela. Vill ju ta reda på så mycket som möjligt i förväg innan jag bestämmer mig för om det är något som kommer att fungera. Framförallt om jag kommer att ha råd!

Ska man leta stallplats eller häst först?
Hur kan man göra för att i förväg räkna ut (någorlunda ungefärligt) vad det kommer att kosta?
Vem brukar stå för veterinär om det händer något?

Jag har haft häst på foder för några år sen men då var jag så ung att föräldrarna betalade det och när jag frågar pappa har han ingen direkt koll på vad det egentligen kostade :p Sen antar jag att priserna stigit lite också.

Jag har tittat på lite olika prisexempel för stallplatser häromkring.

*Nr 1: 1600 inkl spån, hö, utsläpp och intag (dock en bit ifrån där jag bor)
*Nr 2: 2000 inkl spån, alla in/utsläpp förutom kväll och helger. (nära och bra, ridhus, ridbana, fina ridvägar osv) Haft foderhästen där ett tag, dock är hagarna små och det är ganska dyrt?
* Nr 3: 1000 kr inkl spån. Man delar på alla jourer. I närheten av stall nr 2 så nära till ridhus, finns ridplan, fina ridvägar m.m

Vad mer ska man tänka på? :)
 
Sv: Skaffa foderhäst?

Jag börjar med stallplats. Så jag vet att hästen har ett bra ställe att komma till. Att leta stallplats i all hast blir sällan eller aldrig bra (vet jag av erfarenhet).

Kostnad för stallplats varierar väldigt beoende på var i landet man bor. Och hur mycket hästen äter och skitar ner. Måste man strö en bal spån varannan dag (vilket vårt fullblod kräver om han tvingas stå på spån) blir det rejält dyrt.

Fodervärden står normalt sett för alla kostander. Inkl. försäkringskostnad. Kolla noga igenom vilken försäkring hästen har och vad ägaren kräver vad gäller veterinärvård. Hästen skadas och veterinärvårdsförsäkringen inte räcker till, tvingar ägaren dig som fodervärd att fortsätta betala ur egen ficka?

Tänk på att ha en stor buffert rent ekonomiskt. Just nu ligger vi ute med lite över 10 000 kr i veterinärkostnader som försäkringsbolaget inte betalar ut förrän tidigast om 6 veckor (och då bara 4800 kr, mer täcker inte A1-försäkringen). Till det kommer medicin vi löst ut för 5 200 kr totalt, täcks inte heller av försäkringen. Orsak? Vi tror han halkade en smula i boxen när han reste sig på morgonen (var inte halt första dagarna). Det gäller att ha pengar på kontot alltså.

Funderar du på att köpa kanske det kan vara vits att hitta en foderhäst som är till salu, då slipper du hjärtskäran att lämna tillbaka och problemet att hitta en ny häst du gillar.
 
Sv: Skaffa foderhäst?

Var noga med att skriva ett ordentligt kontrakt, samt att ägaren veterinärbesiktigar innan du tar emot hästen. Inte roligt att upptäcka att man är fodervärd till en häst som inte är ok. Har själv varit med om det som fodervärd, och det var jobbigt både ekonomiskt och känslomässigt.

När jag lånade ut min häst stod jag själv för försäkringen eftersom jag ville försäkra mig om att han fick behandling om något skulle hända. Vi skrev in i kontraktet att fodervärden skulle betala självrisk vid eventuell skada/sjukdom som inträffade under tiden han fanns hos henne. Självklart kan ni göra på annat sätt, men viktigt bara att skriva i kontraktet vad som gäller, så att du inte står där utan försäkring om det händer något.

Lycka till!
 
Sv: Skaffa foderhäst?

Tack för svaret! :)
Jo tänkte att det nog är bäst att börja med stallplats. men känns ju lite dumt att "boka" en stallplats innan man hittat en häst också?

Jo är så dålig på sånt där med försäkring och så så det ska jag läsa på lite om innan så jag vet vad allt innebär.

Jo förstår att det är bra att ha en liten buffert om något händer. Nu kanske det är svårt att svara på, beror ju helt på men ungefär hur stor buffert bör man räkna med att ha? 10, 20, 30 mer? Riktiga nybörjarfrågor :o vet bara att veterinärvård kan bli dyrt men har ingen direkt koll på hur mycket det rör sig om.

Jo allra bäst vore ju om man hittade en som är till salu OM jag bestämmer mig för att köpa senare! :)
 
Sv: Skaffa foderhäst?

Tack för tipset, nej man vill ju ha en hel och frisk häst och ett ordentligt kontrakt!

Det verkade smart som ni gjorde med försäkringen :)

Tack :)
 
Sv: Skaffa foderhäst?

min foderhäst kommer hem om 10 dagar,och sen ska jag ha den i ett år framöver. Fastän ägaren står för försäkringen så vill jag vetrinärbesiktiga den,för säkerhets skull. Men mina föräldrar är lite tveksamma till det,om vi ska göra det. Brukar det vara fodervärden eller ägaren som betalar besiktningen? Min kompis betalade besiktningen själv när hon tog en häst på foder.

Jag hade iallafall tänkt att be ägaren att få henne avmaskad senast tre dagar innan hon kommer,hon har fluglarver på benen redan så det är bara en tidsfråga innan dem är inne i magen.

Ursäkta knapplån
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 243
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 737
Senast: DeDen
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 771
Senast: Cilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 661
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp