Skaffa häst för att sälja vidare efter någon månad

Fast det här är en så otroligt dålig ursäkt i mina ögon, gamla hästar är inte vana att att flyttas runt och släppas ihop med nya hästar kortare perioder. Gamla hästar har oftast haft en ägare i flera år, troligen stått i samma stall i flera år och tillsammans med samma hästar, de är inte på tävlingar, träningar och tillridningar även om en del kan ha varit aktiva när de är yngre. Att byta stall med sin ägare är en sak, att byta stall med helt nya människor, nya rutiner, nya hästar för två månader och sedan flyttas igen eller avlivas?

Hur ofta läser vi inte om de som provridit och allt varit frid och fröjd, hästen går igenom besiktningen och kommer hem till det nya stallet och helt plötsligt går den varken att rida eller hantera och då har det varit betydligt yngre hästar som det inte fungerar alls med.

Om det för att ge en gammal trotjänare ett skönt pensionärsliv och planen är att behålla den ok, men inte tillfälligt. Jag tycker inte det är humant. :(
Nu vet vi ju inte alls varför den här hästen ska avlivas eller hur gammal den är...
Sen verkar det ju ändå som att det är ett alternativ för ägaren att sälja hästen till ett nytt hem. Jämför då att flytta hästen en gång och avliva hyfsat snart med att flytta hästen en gång och avliva längre fram i tiden. Alltså jag fattar att det känns moraliskt fel men i det första fallet finns åtminstone en garanti för att hästen aldrig kommer flyttas mer om man bestämmer sig för att inte ens försöka hitta ett varaktigt hem.

Jag är inte här för att uppröra några känslor, försöker bara hjälpa ts att hitta en pragmatisk lösning.
 
Nu vet vi ju inte alls varför den här hästen ska avlivas eller hur gammal den är...
Sen verkar det ju ändå som att det är ett alternativ för ägaren att sälja hästen till ett nytt hem. Jämför då att flytta hästen en gång och avliva hyfsat snart med att flytta hästen en gång och avliva längre fram i tiden. Alltså jag fattar att det känns moraliskt fel men i det första fallet finns åtminstone en garanti för att hästen aldrig kommer flyttas mer om man bestämmer sig för att inte ens försöka hitta ett varaktigt hem.

Jag är inte här för att uppröra några känslor, försöker bara hjälpa ts att hitta en pragmatisk lösning.
Jag är inte upprörd, men jag kan ärligt erkänna att jag hade mått väldigt dåligt själv om jag hade mot förmodan valt en sådan lösning. Sen undrar jag ju vad det är för känslokall ägare som överger en gammal häst, för snål för att avliva själv?
 
Aldrig att jag tagit emot en häst med inställningen att bara ha den 2 månader. Hur tänker den hästägaren som kan tänka sig att ge bort sin häst för att bli vandringspokal? Vad händer om kompisen inte hittar ett nytt hem till den? Skall hon avliva den då? Är hon medveten om dom kostnaderna? Ofta tar det ju mycket längre tid att sälja/ge bort en häst än två månader. Speciellt på hösten och med denna höbrist. Tycker det är fel mot gratishästen att behöva flytta in så kortsiktigt.
 
Nu vet vi ju inte alls varför den här hästen ska avlivas eller hur gammal den är...
Sen verkar det ju ändå som att det är ett alternativ för ägaren att sälja hästen till ett nytt hem. Jämför då att flytta hästen en gång och avliva hyfsat snart med att flytta hästen en gång och avliva längre fram i tiden. Alltså jag fattar att det känns moraliskt fel men i det första fallet finns åtminstone en garanti för att hästen aldrig kommer flyttas mer om man bestämmer sig för att inte ens försöka hitta ett varaktigt hem.

Jag är inte här för att uppröra några känslor, försöker bara hjälpa ts att hitta en pragmatisk lösning.
Ingen med en välfungerande trygg enkel häst som mår bra har som lösningen att ta bort eller ge bort till första bästa. Oftast är det hästar som inte tar lätt på flyttar, lättstressade individer som riskerar att bli vandringspokaler och av någon anledning är svåra att ha att göra med.

Jag förstår inte ens som hästmänniska hur man kan tänka så att se hästen som en sak bara att utnyttja en såpass kort period för att sedan ta bort den. Att vilja medvetet ge hästen en sista stress i livet med okända människor på okänt ställe för att sen när den inte behövs mer ta bort den. Ska en häst tas bort så är det bättre för den att tas bort direkt och då på ett ställe den antagligen är hyfsat trygg på.

Och visst absolut finns det väldigt trygga individer som fungerar bra med flyttar och som mer eller mindre är nöjda bara dom har kompis mat och vatten typ. Dock känns det inte som att denna gratishästen är en sådan variant. Sådana hästar brukar man inte behöva liksom ge bort.
 
Senast ändrad:
Ingen med en välfungerande trygg enkel häst som mår bra har som lösningen att ta bort eller ge bort till första bästa. Oftast är det hästar som inte tar lätt på flyttar, lättstressade individer som riskerar att bli vandringspokaler och av någon anledning är svåra att ha att göra med.

Jag förstår inte ens som hästmänniska hur man kan tänka så att se hästen som en sak bara att utnyttja en såpass kort period för att sedan ta bort den. Att vilja medvetet ge hästen en sista stress i livet med okända människor på okänt ställe för att sen när den inte behövs mer ta bort den. Ska en häst tas bort så är det bättre för den att tas bort direkt och då på ett ställe den antagligen är hyfsat trygg på.

Och visst absolut finns det väldigt trygga individer som fungerar bra med flyttar och som mer eller mindre är nöjda bara dom har kompis mat och vatten typ. Dock känns det inte som att denna gratishästen är en sådan variant. Sådana hästar brukar man inte behöva liksom ge bort.
Håller med.
 
Tja, härikring finns det massor med travhästar som avlivas (eller ges bort) hela tiden, jag skulle inte alls tycka att det var dåligt mot en sådan att få spendera två månader som pensionär/sällskapshäst innan den avlivades. Resvana, förhållandevis unga hästar, som inte håller för travet och kanske inte är lämpade eller eftertraktade för ridning.
 
Tack.
Vad är tillfälligt? 1 vecka eller 1 år?

Vilken soppa ts kompis är i. Att ha hästen ensam eller hyra in ett temporärt sällskap. Båda alternativen känns inte ok. Min egen häst hade förmodligen blivit galen vid alternativ 1. Jag menar verkligen det. Min häst klarar inte ensamhet. Jag skulle utsätta henne för en ytterst plågsam tid om hon stod ensam.
Jag vet att hästar är individer och det finns säkert hästar som klarar av situationen, men hästar är flockdjur. De uppskattar och har behov av andra hästar, i synnerhet nu när det är mycket flygfän.
Samtidigt att ta in en random häst som kanske kommer in med mask om ägaren inte maskar av även om det är uppgjort kan ställa till massa problem. Jag tänker också att någon som vill ha en stallplats i 2 månader kan vara en person med mycket problem i livet,som man får på halsen.
Med rådande situation där det kan vara svårt att få en stallplats på grund av höbristen, så kanske även en inhyrd inte flyttar på sig på utsatt datum, då är ju problemet ännu större.
Kära nån...
 
Tack.
Vad är tillfälligt? 1 vecka eller 1 år?

Vilken soppa ts kompis är i. Att ha hästen ensam eller hyra in ett temporärt sällskap. Båda alternativen känns inte ok. Min egen häst hade förmodligen blivit galen vid alternativ 1. Jag menar verkligen det. Min häst klarar inte ensamhet. Jag skulle utsätta henne för en ytterst plågsam tid om hon stod ensam.
Jag vet att hästar är individer och det finns säkert hästar som klarar av situationen, men hästar är flockdjur. De uppskattar och har behov av andra hästar, i synnerhet nu när det är mycket flygfän.
Samtidigt att ta in en random häst som kanske kommer in med mask om ägaren inte maskar av även om det är uppgjort kan ställa till massa problem. Jag tänker också att någon som vill ha en stallplats i 2 månader kan vara en person med mycket problem i livet,som man får på halsen.
Med rådande situation där det kan vara svårt att få en stallplats på grund av höbristen, så kanske även en inhyrd inte flyttar på sig på utsatt datum, då är ju problemet ännu större.
Kära nån...
Samtidigt så finns det ju en del andra alternativ av djur att ta in tillfälligt, som åsnor och getter och får tex. Om inte hästen då är extrem när det gäller hästsällskap. Min häst gick en period med bara får och han älskade sina små vänner. Han föredrog dom framför en häst som han inte gick bra ihop med.

Jag tycker nog det lättaste är att stalla in hästen i ett stall även om det kan vara en bit att åka, låta hästen stå ensam men ändå se hästar och om man måste då ta med eget hö den tiden. Är det mycket flugor och jobbigt så får man köpa sig ett insektstäcke.
 
Tja, härikring finns det massor med travhästar som avlivas (eller ges bort) hela tiden, jag skulle inte alls tycka att det var dåligt mot en sådan att få spendera två månader som pensionär/sällskapshäst innan den avlivades. Resvana, förhållandevis unga hästar, som inte håller för travet och kanske inte är lämpade eller eftertraktade för ridning.
Det hänger ju så otroligt mycket på individen, 2 månader är en väldigt väldigt kort tid för en häst i ett nytt stall med ny människa. Det är inte alls säkert att den hästen ser det som en skön pension, snarare tvärtom då travhästar direkt från banan kommer från ett ganska hektiskt liv och då komma till ett liv där inget händer kan vara väldigt stressande för dom fast på ett annat sätt. Dom mår inte bra som bara sällskapshästar oftast.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 962
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 198
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp