Skaffa hund!

timme

Trådstartare
Hej!
Nu när killen och jag ska flytta ihop är vi sugna på att skaffa hund!
hans familj har en hund(dalmatin)en ouppfostrad sådan,dom har aldrig haft hund innan och hunden är odräglig.
jag har dock haft hund sedan jag va liten men har inte haft på många år nu.
vi vill ha en hund som passar i en 2-3a och som gärna behöver mycket motion då vi är skogsmänniskor:D
vad för ras skulle passa oss?
jag vill gärna ha en bordercollie har velat sedan jag vart liten men har även funderat på en liten hund först pga att man bor i lägenhet och stora hundar inte bör gå i trappor har jag hört?!

Sv: Skaffa hund!

Border Collies är nog inte rätt ras, eftersom de vill valla får och arbeta konstant. Något som de flesta hundägare inte vill eller har tid till. Milt sagt är de hyper och blir olyckliga om de inte får jobba. Gillar du utseendet kan du ju titta på tex. Shetland Shepdog. För övrigt så bör ni göra en lista med vilka kriterier ni vill att hunden ska ha, hur mycket tid ni kan tänkas lägga på pälsvård, vad hunden ska användas till osv. Ta den tid det tar att komma på ras och läs igenom allt ni kan komma över om de raser ni är intresserade av. Men var beredd att kanske avstå från en ras om den kanske inte passar er livsstil. Det är ändå något som ska vara en fungerande familjemedlem i 10-14år eller mer och då vill man ju att det ska stämma redan från början.

Vad trevligt!
Alla hundar behöver mycket motion. Sen varierar övriga behov lite. Som redan nämnt är ju tex BC:n en vallhund.
Titta noggrant på raser som tilltalar dig och gör dig en uppfattning om du kan ge hunden vad du behöver. Det är viktigt både för er och hundens skull. Det ska vara kul att ha hund och det blir det inte om hunden är understimulerad eller man tvingas bli nedtyngd av dåligt samvete över att inte kunna ge hunden det den behöver.
Du kan tillexempel gå in på rasklubbens hemsida.
Även stora hundar kan bo i lägenhet. Dock är ledproblem vanligare bland stora hundar och de kan på så sätt få problem med att gå i trappor. Många storhundsägare låter inte valpar av storväxta raser gå i trappor för att inte belasta deras leder när de växer. En stor hund med bra leder kan i mitt tycke mycket väl gå i trappor.
Mvh

okej tack för era åsikter!:)
vi är ju som sagt ute den mesta tiden.är ute i stallet mesta tiden och ute i skog och mark.vill ha en hund som man kan ta med på ridturen och även en lekfull hund.
jag ahr även varit väldigt intresserad utav rottweiler,schäfer,boxer och väldigt mfl

Senast ändrad:

Har alltid fått höra att bordercollies är väldigt lekfulla och man brukar ha dom till agility det är nåt jag skulle vilja börja med.

Många raser passar till agility och är betydligt enklare att leva med än en border collie.
Shetland sheepdog och australian shepherd kan du kika på om du gillar vallhundar och den typen av utseende, aussien kräver mer än sheltien men fortfarande betydligt mindre än border collien.

De flesta Aussies jag träffat är oftast både högre o betydligt robustare i kroppen.
Från rasklubbens hemsida:

STORLEK/VIKT:
Mankhöjd: Hanhund 51-59 cm, tik 46-54 cm

Hundens kvalitet är viktigare än ett exakt mankhöjdsmått.

Risken med Aussies är att aveln är tudelad, finns både utställningsvarianter o de som är bruksavlade.
Mentaliteten är ytterst varierande, en del är rena måndagsexemplar o en del väldigt mycket hund, speciellt de bruksavlade.

Nu menar jag inte att man inte kan ha en Aussie som första hund (även om det ligger mycket nära). Är man ordentligt förberedd o påläst kan man nog ha de flesta hundar som första hund.

Till TS.
Visst gillar många BCs agility, men det är snarare fritisdsysselsättning för dem o inte arbete. En del hundar klarar inte stressen öht.

mvh

okej:)
ne det är väl inte vallhund jag vill ha har bara fastnat för bordercollie:p
vill väll ha en stor hund som ex boxer,schäfer,rottis osv

Som sagt så är det väldigt olika typer av hund du "fastnat" för.

Låt mig gissa att det är just utseendet hos dessa du gillar? Inget fel i att vilja ha en snygg hund men det ska inte vara det första och avgörande kriteriet för hur man väljer hund.

Jag tycker du ska sätta dig ner med din sambo och så ska ni skriva upp vilka egenskaper ni vill att er hund ska ha och vilka egenskaper den absolut inte ska ha t ex korthårig, social mot främmande människor, lättmotiverad, kräver mycket aktivering, medelstor etc, ja du fattar.
När du väl kommit fram till det så kan man börja sålla ut raser som kan tänkas passa och vilka som passar mindre bra.

Som så många redan varit inne på, sätt dig ner och fundera på "vad ska jag ha hunden till?". Sen kan du fundera på "Vad ska hunden ha mig till?"

Sen har Charlotte Swanstein skrivit en bok om just "vilken hund jag ska välja", kolla på bibblan.

vi har pratat lite och jag har läst lite och pratat med några som är duktiga:)
vi pratade mycket om boxer just för att det verkar vara en hund som kan passa oss och sådär.det verkar vara en bra ras och med egenskaper jag söker kanske.

Kan vara bra att läsa på om sjukdomar inom raser också. Vissa raser är överrepresenterade vad gäller genetiska sjukdomar, höga försäkringskostnader etc. Och när ni väl bestämt ras är det dags att kolla på kennlar och linjer som passar med era önskemål bäst. Tex på Boxer finns det minst två olika typer av huvudformer som skiljer sig från varandra rättså drastiskt. Kolla upp HD (höftledestestat) och MH (mentaltester) status osv på de linjer ni kollar på. Och framförallt, lyckat till :D

vill ni bara gå promenader med hunden eller är ni intresserade av att träna spår, sök eller rapport när ni är ute i skogen? vill ni träna bruks på hobbynivå men ändå kontinuerligt kan ni kolla på i stort sett samtliga raser i brukshundgruppen. schäfer är en bra "nybörjarhund" på så sätt att de är väldigt allround, är relativt förlåtande när man gör misstag och de reagerar inte fortare än man hinner med. men akta dig för de som är rena utställningshundar (dvs hundarna i stamtavlan heter SE UCH före namnet). de är inte så bra på att jobba och har dessutom en rätt tråkig fysik. retrieverraserna är också väldigt roliga och mångsidiga, men även här bör man hålla sig undan från de största och fetaste föräldradjuren.

Hur mycket aktivering (lydnad, agility, spår etc) kan ni tänka er?
Hur ser ni på pälsvård?

Oavsett vad en ras har för behov så kan alla vara ute mycket, och uppskattar det också. Enda undantaget är väl vissa raser som får svårt att andas, vilket verkar vara fallet med tex engelsk bulldog. Kan också vara bra att tänka på hundens päls och tendens att frysa om ni vill vara ute mycket även på vintern.

jag är väl den som är mest intresserad utav agility osv
vi vill ju liksom hitta på massvis med roliga saker ute i skogen osv
har tittat lite på tollare och
Australian Shepherd också kan det vara nåt?

Senast ändrad:

Tex på Boxer finns det minst två olika typer av huvudformer som skiljer sig från varandra rättså drastiskt.

Tre, för att vara exakt :angel:. Men särskilt drastiska förändringar tycker jag inte att det är mellan dem.

okej tack för era åsikter!:)
vi är ju som sagt ute den mesta tiden.är ute i stallet mesta tiden och ute i skog och mark.vill ha en hund som man kan ta med på ridturen och även en lekfull hund.
jag ahr även varit väldigt intresserad utav rottweiler,schäfer,boxer och väldigt mfl

Fråga Generalen om boxern innan du bestämmer dig. ;) Be om sanningen utan försköning. :angel:

Generalen - du tar inte illa upp väl? :D

aussiens mentalitet är väldigt ojämn, jag hade inte träffat en enda trevlig tills för ett år sedan. men de bör passa bra till agility och hobbybruks. tänk på att det är ganska intensiva hundar, mycket mer "gåpåiga" än border collies och med sämre koncentrationsförmåga. men de är inte lika extremt avlade på vallningen utan nöjer sig med andra aktiviter.

aussie och boxer är väldigt olika i sitt sätt. jag tror att antingen gillar man det ena eller det andra. åk och träffa lite olika hundar av varje ras för att bilda dig en uppfattning. och be ägarna berätta sådant som de upplevt varit lite svårt med just den rasen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 420
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
996
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 914
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka