Skaffa kanin nummer två?

FrittePower

Trådstartare
Behöver er bukefalister att bolla en idé jag haft ett bra tag nu. Jag har en bedårande liten lejonhuvad hankanin (kastrerad, 2år) - han är social och självständig och funkar ypperligt med både hundar, katter och barn. Han har tillgång till hela lägenheten men håller sig mest i '
sitt rum' (lyx inte alls:angel:)

Jag arbetar heltid och ägnar stor del av ledig tid åt hunden + stallet. Och även om kaninen är trygg i att vara själv mycket, jag har bara haft 'ensamma' kaniner hela mitt liv, så funderar jag nu på om ett sällskap till honom inte vore en bra idé! (och även för min del)

-Men hur vet man om det är en bra idé?
-Ska man satsa på hon eller hankanin då? (kastrerad givetvis)
-Vilken ålder bör det vara på den nya kaninen isåfall?
- Är det lämpligast med en vän i samma storlek eller går det mixa hej vilt?

Kaninen kommer från djuraffär enligt säljaren så jag vet inte mycket om hans bakgrund.

Tack på förhand!:laugh:
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Hona är störst chans att det lyckas, tänk på att du kan behöva sära de i egna burar/rum.
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Jag hade en vuxen hona sedan förut, och fick sedan en hane vi kastrerade, första tiden fick de vara i egna burar brevid varandra, sedan vara ute å leka lite osv under uppsikt och efter det så har de inte viljat skiljas från varandra. :)

hur gamla de är/var har jag ingen aning om då de var vuxna när jag fick dem. och hanen är ganska mycket större än honan. Honan kan dock vara lite dominant, och rida på hanen, men det har hon även gjort på den okastrerade hanen ( blev rädd för henne och sprang iväg så fort hon kom förbi), ridit på katten, hoppat upp på okastrerade hanens bur (hade dem lösa i omgångar) och kissat ner på honom, attakerat hunden (på 25kg! :eek: ) men eftersom den kastrerade hanen är en sådan lat toffel så går det bra trots att hon kan visa vart "skåpet ska stå"
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Ni som har flera kaniner - har dem alla en egen bur eller kan det fungera låta kaniner dela även ytan i buren? (om den är tillräckligt stor dvs)

Min kanin har alltid dörren öppen ut ur sin bur och har därmed tillgång till hela lägenheten och han går enbart in i buren för att göra sina behov.

Kan kaniner dela toalett eller vill dem ha sin 'egna' med sin doft?
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Alla mina har separata burar.
Men de har utbyte av varandra ändå, trots att alla går i egna burar.
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Mina har separata burar.

Att dela toalett är nog inget problem i sig (om de bor ihop alltså), men om buren redan är den enas revir kan det nog leda till bråk.
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Okej.

Burar har jag fler av, men tanken är lite att kunna ha burarna öppna så kaninerna kan utnyttja hela rummet och framöver kan även en 'hage/box' bli aktuellt som bostad och då kommer dem gå tillsammans, därav min förhoppnings att det ska gå hitta en kompis. Även sommartid vore det smidigast om dem kunde dela uteburen tillsammans.
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Mina två delar bur och det går alldeles utmärkt. Däremot, om det skulle bli problem, skulle jag självklart dela på dem. :)

Ett kaninrum/box/ stor sommarhage borde gå bra, då det är såpass stor yta så de kan gå undan för varandra.
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Mina har delad bur, när de var innomhus hade jag en bur som var 160cm lång och jag tror den är 40-50cm bred (?)

nu huserar de i gamla hönshuset, lite mindre än en halv hästbox i 2plan och det fungerar utmärkt ;)
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Tender och vego96

Vilka kön är det på era kaniner glömde ni skriva?

Om man har två hanar på stor yta kan det lyckas? (med ålderskillnad)
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Det KAN lyckas, men det är i så fall undantagsfall, inget att rekommendera.

Bäst är nog kastrerad hane+hona
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Slutar den kastrerade hanen någonsin att rida på honan?:angel:

Annars får dem aldrig mer vara tillsammans för risken att bli stressade.

Vad är det bästa? ha dem åtskilda tills alls lugnar sig eller ha dem tillsammans och 'vänta' ut känslorna som uppstått hos hanen?
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Tender och vego96

Vilka kön är det på era kaniner glömde ni skriva?

Om man har två hanar på stor yta kan det lyckas? (med ålderskillnad)

Kastrerad hane och en hona :)


har haft 2hanar lösa innomhus för länge sedan, de kände varandra som "bebisar", tillslut blev det så mycket bråk att de inte gick.
2st kastrerade tror jag dock skulle passa ihop :)
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Slutar den kastrerade hanen någonsin att rida på honan?:angel:

Annars får dem aldrig mer vara tillsammans för risken att bli stressade.

Min hona rider ofta på min kastrerade hane. han verkar mest bara less och lägger sig ner och blundar...

fast det kanske beror mycket på temperamentet?
 
Sv: Skaffa kanin nummer två?

Jag har skaffat en hona nu nämligen..... men som sagt blev den kastrerade hanen lite väl glad. Honan är inte så gammal och 'bryr sig inte' alternativt smiter undan. Hon är mer nyfiken på omgivningen. Men nu får hon vara i en egen bur och bara slappna av.
 

Liknande trådar

Däggdjur Har noll erfarnenhet av smådjur men har haft häst, hund och katt i hela mitt liv. Dottern på 7 år önskar sig en kanin hett, och...
Svar
12
· Visningar
3 457
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp