Skaffa kontaktlinser

Bukefalos 30 år!

MacGyver 2.0

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, jag är på gång att försöka med linser då jag både är "ålderssynt" och numera har astigmatism. I dagsläget har jag progressiva glasögon men har märkt att jag behöver uppgradera dom för synen har ändrats lite så jag blir nästan yr i vissa vinklar. Utan glasögon och med blurrig syn finns inte tillstymmelse till yrsel så det beror på glasögonen. Jag bestämde mig för att prova linser så, vilka linser använder bukes linsbärare och vad ska jag ha eller inte ha? Jag vill ju inte kasta pengarna i sjön.

Gå till optiker så får du de som kan passa och dessutom provlinser av dessa.

Men du ska väl ha glasögon också? Mina ögon blir trötta av linser så måste verkligen varva med glasögon.
Självklart ska jag till optikern, jag har redan bokat tid och glasögon ska jag ju också ha, bara förlita sig på linser funkar ju inte. Det finns ju flera sorter, endags, vecko, månads och dygnet-runtlinser men man måste kanske prova sig fram samt vilket märke som är bäst och det var det jag undrade lite över. Också.:)

Självklart ska jag till optikern, jag har redan bokat tid och glasögon ska jag ju också ha, bara förlita sig på linser funkar ju inte. Det finns ju flera sorter, endags, vecko, månads och dygnet-runtlinser men man måste kanske prova sig fram samt vilket märke som är bäst och det var det jag undrade lite över. Också.:)
När jag hade linser tyckte jag det var otroligt skönt med endags, att alltid bara kunna plocka fram en ny och fräsch direkt ur boxen men det skiljer ju en hel del i pris beroende på vilet alternativ man väljer. När du väl har ett recept kommer du kunna beställa på nätet.

Ja som rubriken lyder, jag är på gång att försöka med linser då jag både är "ålderssynt" och numera har astigmatism. I dagsläget har jag progressiva glasögon men har märkt att jag behöver uppgradera dom för synen har ändrats lite så jag blir nästan yr i vissa vinklar. Utan glasögon och med blurrig syn finns inte tillstymmelse till yrsel så det beror på glasögonen. Jag bestämde mig för att prova linser så, vilka linser använder bukes linsbärare och vad ska jag ha eller inte ha? Jag vill ju inte kasta pengarna i sjön.
Det beror till viss del på vilket synfel man har. En del som har astigmatism behöver speciella linser som gör att de ligger still i ögat. Sonen har sådana och det finns bara i månadslinser.

Mina ögon skulle aldrig fixa dygnet runt-linser, men min kompis har det och älskar sina. Så du behöver prova dig fram. Och sen kan du ju fundera på om du helst vill ha endags eller månads. Jag sa till slut till min optiker att det inte spelar nån roll, vill bara hitta nåt som känns ok.

Jag föredrar endags för att jag dels inte använder linser alla dagar och dels tycker det är för mycket fixande med månadslinser. Egentligen inte jobbigt alls, men jag blir nojig för bakterier som kommer förstöra mina ögon så jag blir nästan tvångsmässigt pedantisk.

Det beror till viss del på vilket synfel man har. En del som har astigmatism behöver speciella linser som gör att de ligger still i ögat. Sonen har sådana och det finns bara i månadslinser.
Jag har astigmatism och "tyngder" på linserna som gör att ena sidan ska vara nedåt men jag har endags. Menar du nåt annat?

Jag har linser sedan 40 år tillbaka. När jag började kunde man köpa mjuka linser som höll 6-12 månader. Såna hade jag i över ett årtionde.

Numera har jag månadslinser i silikon, funkar utmärkt. Jag är både närsynt och astigmatisk, men inte så pass astigmatisk att jag måste ha speciallinser.

Jag har linser sedan 40 år tillbaka. När jag började kunde man köpa mjuka linser som höll 6-12 månader. Såna hade jag i över ett årtionde.

Numera har jag månadslinser i silikon, funkar utmärkt. Jag är både närsynt och astigmatisk, men inte så pass astigmatisk att jag måste ha speciallinser.
Har du såna som ska ut och göras rena varje kväll eller dygnet runt?

Modern kör på månadslinser. Alltså hon har samma par dygnet i typ en månad. Kört så typ hela mitt liv 😅
Folk i vår närhet som helt missat att hon behöver glasögon 🙈
Hon tycker att hennes ögon är piggare på morgonen med linser än utan.
Optikern brukar ta henne som exempel till andra 😅

Hon har även lite olika styrka så hon läser med ett öga å ser längre med andra..

Jag har bara provat linser nån gång (färgade och en "riktig"). Har liite för lite synfel för att linser ska funka, så blir bara glasögon vid datorn..

Jag har haft rätt länge nu. Började med månadslinser men efter några år fick jag fläckar på ögonen pga dessa. Testade med silikon som skulle släppa in mer syre till ögonen men tyvärr funkar dem inte på mig då jag är en av dem som ser sämre med dem. Fick gå över till endagslinser som fungerar prima :).

Modern kör på månadslinser. Alltså hon har samma par dygnet i typ en månad. Kört så typ hela mitt liv 😅
Folk i vår närhet som helt missat att hon behöver glasögon 🙈
Hon tycker att hennes ögon är piggare på morgonen med linser än utan.
Optikern brukar ta henne som exempel till andra 😅

Hon har även lite olika styrka så hon läser med ett öga å ser längre med andra..

Jag har bara provat linser nån gång (färgade och en "riktig"). Har liite för lite synfel för att linser ska funka, så blir bara glasögon vid datorn..
Det vore ju perfekt för mig, mina ögon är inte så pigga direkt jag slår upp dom på morgonen utan måste väcka dom sakta.:D

Jag har haft rätt länge nu. Började med månadslinser men efter några år fick jag fläckar på ögonen pga dessa. Testade med silikon som skulle släppa in mer syre till ögonen men tyvärr funkar dem inte på mig då jag är en av dem som ser sämre med dem. Fick gå över till endagslinser som fungerar prima :).
Trist, men bra att endagslinserna funkar iallafall trots att det blir dyrare.

Jag använder dygnetruntmånadslinser. Jag är något av ett hopplöst fall när det gäller att få till rutiner så för mig är det guld att de kan sitta på plats hela tiden. Annars glömmer jag både att ta ur på kvällen och sätta i nya på morgonen. Mina ögon mår dessutom bättre med dessa, blev mkt torrare med vanliga linser.
Har även samma fast endagsversion som jag varierar med. Poängen är att jag då ska vila ögonen genom att sova utan lite då och då, men jag råkar tyvärr ofta ha dem flera dagar för att jag glömmer..

Man ska ju helst ta ur och göra rent någon gång i veckan men det brukar inte jag komma ihåg. Blir lite hur som..
För det mesta funkar det bra ändå, men har tyvärr fått sår resp inflammation i hornhinnan 3 gånger (på typ 20 år dock)🫣

Jag använder synsams linser och har linsabonemang där. Smidigt att få hem i brevlådan när det är dags, och ingår även en synundersökning varje år👍

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar