Skaffa medryttare eller låna ut hästen?

Snyggve

Trådstartare
Hade ingen aning om vart den här tråden passade in, så en vänlig moderator får gärna flytta den rätt :angel:

Jag skulle behöva ett rejält bollplank, och vänder mig som vanligt till buke :p

Det är såhär att jag är gravid, går snart in i fjärde månaden. Jag mår väldigt bra, men känner att jag inte har orken och lusten att ta hand om min häst 7 dagar i veckan längre. Jag har ingen lust alls att rida, utan just nu står hästen mest. Vilket jag vet att hon inte vill.

Min första tanke var medryttare. Det har kommit in många svar på annonsen, och en del verkar t.o.m vettiga :grin: Problemet är att det är en väldigt svårriden och het häst, därför är jag extremt noggrann i mitt val av ryttare. Känns som att risken är stor att de blir rädda/tröttnar efter ett tag eftersom det krävs så mycket tålamod och ork, och det vore inte roligt för varken mig eller hästen att behöva leta ännu en gång. Jag behöver hjälp upp till 4 dagar/vecka just nu, och mer lär det behövas ju fetare jag blir :p

Sen fick jag ett alternativ av stallägaren, en person jag litar på till 100%. Hon känner en familj som fick avliva sin häst för nån månad sen och de är intresserade av att låna min på heltid. De är väldigt hästvana, hela familjen rider/kör och de verkar väldigt kunniga och intresserade. Hästen skulle framförallt vara till sonen i familjen om jag förstått saken rätt, men han kommer ha tillgång till hjälp hela tiden. Pappan är hovslagare och equiterapeut (om jag fattat saken rätt). De tycker om att köra, något jag tror att min häst skulle älska. De skulle isf ta hem hästen till sin egna gård, men jag skulle få behålla min stallplats tills den dagen jag tar hem henne igen.

Frågan är ju nu vilket som vore bäst för hästen. Än så länge vill jag ju pyssla om henne och rida nångång ibland, men det kanske jag kan göra hos den andra familjen också? Eller räcker det med medryttare och hon isf rids ca 4 dagar i veckan, blandat hoppning och dressyr. Är jag egoistisk om jag inte låter henne motioneras mer? Skulle gärna kört henne, men har varken sele, vagn eller kunskap.

Vad hade ni gjort i min situation? Är hemskt tacksam för svar.

Sv: Skaffa medryttare eller låna ut hästen?

Hade ingen aning om vart den här tråden passade in, så en vänlig moderator får gärna flytta den rätt :angel:

Jag skulle behöva ett rejält bollplank, och vänder mig som vanligt till buke :p

Det är såhär att jag är gravid, går snart in i fjärde månaden. Jag mår väldigt bra, men känner att jag inte har orken och lusten att ta hand om min häst 7 dagar i veckan längre. Jag har ingen lust alls att rida, utan just nu står hästen mest. Vilket jag vet att hon inte vill.

Min första tanke var medryttare. Det har kommit in många svar på annonsen, och en del verkar t.o.m vettiga :grin: Problemet är att det är en väldigt svårriden och het häst, därför är jag extremt noggrann i mitt val av ryttare. Känns som att risken är stor att de blir rädda/tröttnar efter ett tag eftersom det krävs så mycket tålamod och ork, och det vore inte roligt för varken mig eller hästen att behöva leta ännu en gång. Jag behöver hjälp upp till 4 dagar/vecka just nu, och mer lär det behövas ju fetare jag blir :p

Sen fick jag ett alternativ av stallägaren, en person jag litar på till 100%. Hon känner en familj som fick avliva sin häst för nån månad sen och de är intresserade av att låna min på heltid. De är väldigt hästvana, hela familjen rider/kör och de verkar väldigt kunniga och intresserade. Hästen skulle framförallt vara till sonen i familjen om jag förstått saken rätt, men han kommer ha tillgång till hjälp hela tiden. Pappan är hovslagare och equiterapeut (om jag fattat saken rätt). De tycker om att köra, något jag tror att min häst skulle älska. De skulle isf ta hem hästen till sin egna gård, men jag skulle få behålla min stallplats tills den dagen jag tar hem henne igen.

Frågan är ju nu vilket som vore bäst för hästen. Än så länge vill jag ju pyssla om henne och rida nångång ibland, men det kanske jag kan göra hos den andra familjen också? Eller räcker det med medryttare och hon isf rids ca 4 dagar i veckan, blandat hoppning och dressyr. Är jag egoistisk om jag inte låter henne motioneras mer? Skulle gärna kört henne, men har varken sele, vagn eller kunskap.

Vad hade ni gjort i min situation? Är hemskt tacksam för svar.
Hej
grattis
Jag hade antingen skaffat en med ryttare , som fixat allt.
Men troligen hade jag lämnat ut den på foder. Då sliper du allt. Skrivet ett bra kontrakt. På hur länge mm
För du skall väl börja rida igen efter barnets födelse. inte direkt men. Tänk dig noga för.
Välj rätt person

Jag tycker du har ett guldläge!
En vettig familj som verkar ha stor erfarenhet av häst och alla delar samma hobby. Det verkar ju som hästen kommer att ha de kanon där. Det är nog klart att du kan komma nån/några dagar i veckan och pyssla och rida.

DU bör ju tänka på hur det blir längre fram i graviditeten oxå och efter. Du kanske inte alls mår lika bra då? Då kan det ju vara skönt att allt är ordnat med hästen redan. Dessutom är det väl inte fel att få en extra slant i månaden över som du kan stoppa undan tills barnet kommer.
Jag har precis lånat ut min häst på foder och det är jättejobbigt i början, men efter ett tag känns det lite lättare speciellt när man vet att hästen har det bra!

Lycka till!

Tack :D

Ja, man kan ju inte lägga hur mycket ansvar som helst på en medryttare heller. Just nu mår jag ju bra, men kanske är sängliggande om ett par månader :crazy:

Självklart ska det vara ett ordentligt kontrakt om hästen lämnas ut, och blir det så så har jag nog redan bestämt mig för den här familjen. Men frågan är ju om jag ska låna ut henne eller inte :p

Ja, det lutar nog däråt... Tror min häst skulle må bra av att få köras istället för ridas ett tag. Det märks hur mycket hon trivs när jag tömkör henne, hon älskar det verkligen. Samtidigt känns det som att jag skulle sakna henne hemskt mycket om hon "försvann" från mig nu :p Men det är nog mest egoistiskt av mig att tänka så. :o

Jag hade lånat ut till familjen, med ett ordentligt kontrakt såklart! Jag hade lånat ut den både för din och hästens skull.

Om det hade räckt med motion 4 dagar i veckan beror på individen och vad hästen har för andra rutiner. Går den i hagen 5 h om dagen hade det kanske varit bättre om den fick ridas 6 dagar i veckan, men om den går ute i stora och fina hagar 10-12 h kanske det hade gjort mindre? Om det räcker ändå, vet nog ändå du bäst...

Fortfarande hade problemet återstått, om du efter många om och men hittat en lämplig medryttare och denne slutar efter ett tag. Vilket jobb det blir att hitta en efterträdare!

Skickar du hästen till familjen så kommer du inte kunna bestämma över den/ha koll på den på samma sätt. Då är det "deras" häst, inom rimliga gränser förstås. Hade du haft en medryttare så är hästen fortfarande "din". (Hoppas du förstår vad jag menar.) Vissa tycker det är skönt att få lämna över ansvaret till några man känner stort förtroende för, och ändå få komma dit och pyssla och mysa ett par ggr/veckan.

Förresten verkar det ju vara en toppenfamilj du fått tag på! Det är alltid skönt att veta att det inte är något barn som står där ensam med hästen. Och att få rek. av någon man känner är ju det allra bästa!

Jag hade nog lånat ut hästen helt och hållet. Då kan du ju vara säker på att hästen får 100% uppmärksamhet medan du själv kan koncentrera dig på det kommande barnet. Är det dessutom en familj som du tror du kan lita på så kan du ju alltid besöka hästen nån gång ibland.
Lycka till !

Som det är nu går hästen i hage mellan 5:00-19:00 ungefär. Ett tag reds hon 5-6 dagar/vecka, då trivdes hon verkligen. Hon är en riktig arbetsnarkoman :p Rutinerna i deras stall har jag ingen aning om, men det ska jag självklart ta reda på innan något bestäms.

Jag har hittat en medryttare som känns väldigt bra, men är ändå tveksam. Hon går sista året på gymnasiet, rider en annan häst 3 dagar/vecka, ytterligare en häst på helgerna + ev min upp till 4 dagar/vecka. Känns som att en dag rinner bägaren över där...

Ja, helst vill jag ju hälsa på henne åtminstone nån dag i veckan och kanske få hänga med på en åktur :laugh:

Dessutom har jag känt att jag har blivit väldigt feg när jag rider. Hon är som sagt väldigt het och svårriden, men absolut inte dum och jag klarar av henne utan problem. Men nu är det ju ändå en till person jag har att tänka på.

Jag hade ändå lånat ut henne. Men det är alltid bra att ha en reservplan=om det inte funkar kan du ta hem henne utan att hon behöver stå i box 20 h/dygn.

Hade jag lånat en häst så skulle jag tycka det vore kul om ägaren ville komma och pyssla en eller ett par ggr/veckan. Bara att tajma så man inte rider exakt då. Kul med en engagerad och seriös ägare som bryr sig om sin häst! Och så "slipper" jag själv pyssla så mycket med hästen den dagen, utan kan ta utrustningen/hagen/transporten istället.

Se bara till så det inte blir så att du "spionerar"/kontrollerar dom, eller hur man ska förklara.

Skulle det gå åt h*lvete så kan jag ju alltid ta hem henne. Då har hon åtminstone hagen 14 H/dygn och sen kan jag alltid lura nån i stallet att rida henne :devil:

Jag är livrädd för att bli en spion, för man bryr sig ju om sin häst. Men skriver man bara ett riktigt noggrant kontrakt, så borde det funka... Och stryka under punkterna att hon ska ha mat och vatten varje dag, och gärna gå en sväng i hagen också :p

Ja precis! Jag tror du vinner mycket på att fixa allt redan nu. Så hinner du märka, om om mot förmodan det inte skulle funka, före du själv är i sängläge...

Om att inte bli en spion så försök lägga upp det som att det verkligen är för din egna skull som du vill pyssla och inte för hästens. Plus en massa positiva kommentarer om allt möjligt varje gång du kommer dit. Allt från "vilken fin grimma hon har fått" och "vad fin hon ser ut" och "det känns så skönt att ni är så duktiga" eller "hon verkar trivas bra här" eller vad som helst.

Och min stallägare litar ju på dom så det borde jag också kunna. Hon sa att om nåt hände henne skulle den här familjen utan tvekan få alla hennes hästar (6 st). Och hon är superpetig med sina ;)

Hmm, jag ska nog diskutera detta lite till med stallägaren och förhöra mig om dom lite :p

Jag tycker att du ska bli medryttare på din egen häst :idea:

Låna ut hästen till den här familjen som ju låter rätt perfekt. Och prata med dem om huruvida du kan få komma och rida eller tömköra eller kanske rent av lära dig köra (om du inte redan kan det) någon gång då och då.

Då behåller du kontakten med hästen men kapar kostnaderna (det är dyrt med småbarn) och har ändå uppsikt och kontroll över hur hästen har det... och du slipper alla måsten!

Dessutom är det inte helt fel för dig att ha en given utflykt att göra någon gång lite då och då heller - då får du ett skäl att ta dig hemifrån och göra något som du bara gör för din egen skull. Det är något som många småbarnsmammor kan tappa bort i alla måsten annars.

Lycka till med allt!

Tack så mycket!

Ja, det vore nog det bästa för både mig och hästen... Hm, ska man avboka alla medryttare direkt eller låta de som redan bokat tid få komma? Jag har ju inte bestämt mig helt 100 än, men känns taskigt att lura ut en massa människor när hästen ändå ska lånas ut :angel:

Tack för alla svar! :bow:

Nu försvinner jag till jobbet en stund, men fortsätt gärna skriva så svarar jag sen.

Jag tycker att du ska vara ärlig mot dem och säga som det är - att du kanske har hittat en fodervärd och att du utifrån rådande omständigheter vill kolla upp det närmare först.

Sedan får de själva säga om de vill att du skall kontakta dem när du bestämt dig eller inte...

Ja, det låter sjysstast. Det kommer en tjej imorrn och en på lördag, får prata med dom då.

Jag hade lånat ut henne till familjen men försökt komma överäns om att du får komma någon dag i veckan och ta hand om henne, ¨sålänge du klarar av det och orkar.

Även om det finns bra medryttare, men tänk om medryttaren helt plötsligt få för sig att sluta med kort varsel, då kan det bli jobbit ifall du inte hittar någon snabbt.

Skulle nog ta familjen ,kan ju vara så att blivande medryttare slutar efter ett tag och du vet ju inte när du orkar med att börja rida igen.Skriv ett bra kontrakt där det står att du kan komma och besöka din häst när du vill,samt kanske går att göra upp som andra skrivet att du kan rida ngn gång i veckan så länge du kan/vill.Lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 416
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 606
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka