Skaftdammsugare, praktiskt?

Har en grävling som som grävt in sig i återvinningen. Den gömde sig under pallkragar. Sandbotten sp hade grävt en grop där. Fick en chock innan jag såg vad det var som rörde sig.
Tror att han ev har flyttat nu såg honom (eller henne) inte idag när jag kollade
Men åh, lyllos! :love:

Alltså, jag fattar ju att grävlingar kanske inte är så skoj att ha för nära, men det skiter jag i. De är ju så äckligt jävla gulliga! :love::D
 
@gul_zebra precis en sån.

Som någon annan sagt så man kommer inte åt överallt dock. Under väldigt låga saker, lister mm. Jag vet när jag läste recensioner på min var typ alla lyriska med undantag för de tyckte det var svårt byta till lilla bärbara munstycket. Det har jag dock aldrig provat.

Den låter en hel del på de högre lägena om man är pipig med sånt. Mig stör det inte.
 
Råd och Rön har testat skaftdammsugare och testvinnarna är Dyson V11 Absolute och Dyson V11 Animal Plus, tredje plats tog Dyson V8 Absolute.

Det generella omdöme är dock att skaftdammsugare bara skyfflar runt skräpet och att en vanlig sopborste är bättre.
 
Råd och Rön har testat skaftdammsugare och testvinnarna är Dyson V11 Absolute och Dyson V11 Animal Plus, tredje plats tog Dyson V8 Absolute.

Det generella omdöme är dock att skaftdammsugare bara skyfflar runt skräpet och att en vanlig sopborste är bättre.

Sopborste gör det far i luften tycker jag, jmf med skaftdammsugaren
Dock hade jag en elektrolux ergorapido innan. Den var värdelös och mest föste runt. Sen köpte jag nån specialborste i gummi som var kanon men när det skulle upp på skyffeln så yrde det.

Så beror nog på vad man vill ha upp? Sand och grus är lätt sopa, damm och katthår klurigare tex

Och mattorna är svåra sopa
 
Sopborste gör det far i luften tycker jag, jmf med skaftdammsugaren
Dock hade jag en elektrolux ergorapido innan. Den var värdelös och mest föste runt. Sen köpte jag nån specialborste i gummi som var kanon men när det skulle upp på skyffeln så yrde det.

Så beror nog på vad man vill ha upp? Sand och grus är lätt sopa, damm och katthår klurigare tex

Och mattorna är svåra sopa
Vanlig dammsugare: Bildar ett vakuum vid munstycket som lyfter upp dammet, till och med från springor. Bra på att suga upp det mesta, några modeller är sämre på djurhår. Sugeffekten är cirka 200 watt. Den fångar upp i stort sett alla partiklar. Pris 1 000–3 000 kronor.
Skaftdammsugare: Roterande borstar skyfflar upp skräpet. Bra på smulor och djurhår, sämre på damm. Sugeffekt kring 10 W. Fångar inte upp några partiklar. Pris 2 000–6 000 kronor.
Robotdammsugare: Roterande borstar skyfflar upp skräpet. Bra på smulor och djurhår, sämre på damm. Pris 3 000–8 000 kronor.
Sopkvast: Du skyfflar själv upp skärpet. Bra på smulor, sämre på damm. Ingen sugeffekt. Pris cirka 200 kronor.
 
Undrar vilka dammsugare dom använt i det där testet? I vår skaftdammsugare är det filter som fångar upp allergener och renar luften. Är det väl i dom flesta?
Sen kollade jag Dysons sladdammsugare som hade sugeffekt på 170aw, skaftdammsugare v8 låg på 115aw och v11 på 185aw.
 
Jag har en Dyson. Har inte i huvudet vilken modell. Supernöjd med den! Använder nästan aldrig den vanliga dammsugaren längre. Enda minuset är att det inte går att dammsuga på full effekt längre än 10-15 minuter.
 
Jag har en bosch zoo. Den är superbra!
Suger upp allting fort och lätt. Men den är inte så smidig, kommer inte in i hörnen så lätt eller under soffan. Men då kör jag med vanliga dammsugaren varje/varannan vecka. Det räcker 😊

Ergorapido är värdelösa imo 😂
 
Jag har en! Minns inte vilken dock. Det går att dammsuga typ två-tre rum på en laddning beroende på hur mycket som behöver sugas upp.

Med den vanliga dammsugaren blir jag sjöblöt av svett medan med skaftdammsugaren så är det mycket enklare! Guld värt att slippa sladdar och den jä*la manicken man får dra efter sig. Plus att den kan stå framme :up: har min i badrummet.

Det är dock borste, vilket innebär att hårstråna (mina långa) fastnar runt den men då är det guld med klippningen som jag behöver bara trycka på en knapp för i ca 15 sekunder. Men för i jösses namn var försiktig om du är skräpig som jag och snören från grejer kan ligga lite här och där på golvet :angel: men inte märkt något problem med sladdar.

Om den blir trög så är det för att jag behöver tömma behållaren. Sen är det helt okej igen.

Jag var lite rädd att dammsuga min långhåriga matta med den men det verkade funka senaste gången. Men har inte provat på lugg :cautious:

Jag är sugen på en robotdammsugare som suger (utan borste) som komplement. Såg en för länge sedan men vet inte om det finns någon kvar.
 
Har haft en. Var ett jävla elände som bara trasslade in sig i sladdar jämt. Den var dock asbillig, en sån där för några hundringar på ÖB.
Jag är jävligt sugen på en bättre robotdammsugare men de är ju så förbaskat dyra, och är de lika bra som en vanlig dammsugare ens? Jag har katter och smådjur och en massa grävarbeten och jävelskap utanför balkongen liksom, blir skitigt direkt. Skulle vara helt underbart med en robot som sköter sitt och bara behöver tömmas ibland om den faktiskt funkar.

Min robot sög i sig både spån och hö som kaninen sprätte runt golvet när jag hade han inomhus. Det hundhår som finns är de som är där roboten inte kommer åt. Nackdelen är att den är ganska högljudd så den går på tider då jag vet att inte vi är hemma.
 
Jag har ju redan hyllat vår Dyson v8 i den här tråden. Kom dock på att vi har en Electrolux Ergorapido också och den är helt värdelös. Dysonen är dyr, det vet jag, men den är faktiskt värd sina pengar.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag funderar på att köpa en skaftdammsugare för att jag avskyr vår vanliga dammsugare! Den suger sig fast i golvet och suger i övrigt...
Svar
19
· Visningar
1 755
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 279
Senast: Åsa A
·
Kropp & Själ Hej, allvetande buke! Har börjat fundera på att byta preventivmedel från p-piller till antingen koppar- eller hormonspiral. Dels för...
2
Svar
26
· Visningar
4 280
Senast: Sara75
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 141
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp