Bukefalos 28 år!

Skakande häst..

D

Dragonfruit_

En ponny har skakat nu från och till och dom senaste dagarna har han skatat precis hela tiden, så det nästan inte har gått att rida. Ägaren ringde två veterinären, först en som kom ut och tog blodprov lyssnade på hjärta och allt sånt. Hon gav även hästen smärtstillande. Dom lämmnade in provet och fick svaret att ingentin va fel, dom trodde ju att det var något fel på musklerna men nej.. Så dom ringde en veterinär som är typ bäst på hästar som är väldigt svår att få tag på.. Och han säger att hästen fryser och så är det nog. Det är första vintern dom har ponnyn, men han är så pass mkt täckad att han inte borde frysa så dom trodde absolut inte att det va så.. Massa pengar åt helvete som i stället borde ha gått åt till tjocka täcken med hals åt fryslorten.. Så det kan gå, men att den där jäkla klåparen till vet. gav smärtstillande.. Hmmm
 
Hade den slutat skaka efter att den fått smärtstillande så hade de ju säkert kunnat hitta stället om den hade ont.

Min första tanke var att den kanske fryser. Hade de provat det innan så hade de sluppit veterinärkostnader...
 
Tja, så kan man ju i och för sig resonera. Själv skulle jag glatt betalt pengar för blodprov och dyl. eftersom deet lika gärna hade kunnat vara korsförlamning. Naturligtvis skulle jag samtidigt ha klätt på hästen riktigt ordentligt direkt oavsett om jag misstänkte att han bara frös eller om jag trodde att det var korsförlamning.
 
Hur är det med tillgång på grovfoder? Jag har en granne vars häst fick samma typ av skakningar. Veterinären frågade om hur mycket hö hästen fick och ordinerade en ordentlig ökning av det. Då, försvann skakningarna genast! :idea:
 
Jag tycker INTE den första veterinären var en klåpare. Det är inte normalt för en täckad häst att frysa dygnet runt och skaka så mkt av köld att det inte går att rida. Så jag tycker den veterinären korrekt tog det hela på allvar.
 
Jo men det var ju det att han inte skakat heöa tiden utan skakade lite först och sen hela dagen, och det var då dom ringde veterinären. Han har ju haft dubbla täcken på sig innan. Den slutade inte skaka för att den hade fått smärtstillande..
 
Jo men han hade tre täcken på sig.. Och musklerna var supermjuka, det är dom ju inte vid korsförlamning oftast. Men nu har dom köpt ett täcke för över 3000:- så nu fryser han inte längre, problemet är bara när dom ska rida..
 
Jo det förstås.. Men jaha, vad ska jag ge för medecin. ole dole doff... Hmm, det borde dom ju ha koll på i alla fall..
 
Jo hö har han gott om.. Men han har slutat skaka nu, men det blir lite svårt när man rider..
 
Jag ger mig inte, det är inte normalt att en häst skakar så.

jag har enf ryslort som jag dessutom råkat klippa in på bara huden. frusen är bara förnamnet och han har massvis med täcken.

Men rida går alldeles utmärkt helt utan täcken ner till minus 6-7 grader (lägre än så rider jag inte iom att jag skrittar så mkt). Han blir varm när han rör sig. Så det borde fungera på den där du nämner med om den bara fryser, värm upp ordentligt med ländtäcke eller helt fleecetäcke, ta sen av det och se till att hålla igång hästen så den håller cirkulationen uppe?
 
Jaha vad var det för en "klåpare" då? Jag bor också i Västerås så det kan ju vara intressant att få veta, inte för att jag tycker att det var fel att ta blodprov, utan bara för att jag är nyfiken. PM:a gärna namn!
 
Hur är urinen? Kissar han mycket? Har själv en ponny med skakningar till och från, och det är relaterat till en njursjukdom som för tillfället är under utredning. I vilket fall som helst så artar det sig så, att om han av någon anledning inte fått i sig tillräckligt med vatten, så kan hans kroppstemp sjunka, och därmed fryser han, trots 5 cm lång vinterpäls.
 
Iofs, så visade blodproven lågt på vissa saker, men det beror säkert på vad man mäter i ett blodprov, de kollade specifikt för njurrelaterade sjukdomar på min, eftersom jag noterat att hans vattenintag och urin mängd var onormalt hög
 
har ni funderat över om det kan vara något fel på nervsystemet på hästen?
 
Jag betvivlar att en häst som står och skakar i flera dagar har "supermjuka" muskler! Jag betvivlar också att veterinären tänkte "ole, dole, doff" när h?n valde medicinering. Om hästen visar symptom på viss sjukdom och analys av blodprov etc. bör ske för att verifiera/utesluta att hästen har denna kan det vara mycket lämpligt att påbörja behandling (beror förstås vad det är för behandling - smärtstillande är ju ganska ofarligt) eller ge hästen lindring, tills dess att man har fått svar. Jag tycker inte att veterinär 1 felade, snarare tycker jag att veterinär 2 borde ha en skopa ovett som PER TELEFON kunde avgöra att hästen bara frös: Det är inte normalt att hästen fryser/skakar så!

Om hästen fryser när man rider den och det inte är något fel på den - köp ett ridtäcke, men klaga inte på en veterinär som väljer att ta det säkra före det osäkra!
 
Medhåll till Svensson och Alexandra. Löjligt att kasta skit på en sk klåparveterinär som, till skillnad mot den sk hästexperten, väljer att göra sitt jobb.
 
Det är första vintern dom har honom. Han är klippt. Men nu skakar han inte längre förutom när man rider... När man ridit jättelänge och hårt så skakar han ju inte..
 
Det är första vintern dom har honom. Han är klippt. Men nu skakar han inte längre förutom när man rider... När man ridit jättelänge och hårt så skakar han ju inte..

Såvia det är vindstilla och uppehålla ska han hålla värmen ner till iaf minus 6-7 grader enbart med SKRITT. behöver hon rida länge och hårt för han ska sluta skaka är det något som är KNAS med hästen, det är inte normalt att frysa så, klippt eller ej.
 
försöker igen... är ni säkra på att det inte kan ha med nervsystemet att göra? Tycker också det låter lite lurigt.
 
Kanske borde de kolla över avmaskning och vitaminer? En häst med parasiter som dessutom har vitaminbrist sätter ingen bra päls och den börjar frysa "inifrån".
Det kanske skulle kunna vara en anledning??????
För hästar fryser inte såå lätt om allt står rätt till...
En frisk o sund häst ska klara att ridas och är det så att det är kallt ute så ska det räcka med ett rid-/länd-täcke..
Såvida hästen inte är klippt och det är -20 grader...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp