Bukefalos 28 år!

skala lök...

Jag gillar fiskars mindre knivar till grönsaker, helst de tandade. Jag slipar mina knivar alldeles för sällan, de åker iväg samtidigt som skären för klippmaskinen och hovknivarna.
Så när vanliga kniven är slö tar jag de mindre, tycker att med mindre händer är de enkla att hålla i.
Jag grinar nästan alltid när jag hakar lök, blev sugen av denna tråden att göra rätt storhackande och frysa in en påse.

När löken ska skalas skär jag av toppen och delar den på mitten. Tofsen hjälper till att hålla ihop löken när den skärs och hackas.

Är löken brun tar jag bort yttersta löken, som någon skrev, det är ju ingen tryffel direkt.
 
Inte läst hela tråden.
Jag sätter en vanlig tesked (rostfri metall) i munnen när du skalar så rinner inte ögonen.
Låter galet men funkar.
 
Hur skulle en vassare kniv (ja jag är rädd för att använda för slöa knivar också) hjälpa att jag är darrhänt och att det är obehagligt att använda kniv?
Brödkniven har jag annan teknik med och råkar den vinkla sig av ett ryck så tar det stopp istället för att fortsätta skära.... alternativet är att använda en typ "nicer dicer" men de är så krångliga tycker jag och jag skär mig på dom när jag ska diska.
Är lite darrhänt och mina händer underbart duktiga på ofrivlligt rycka till ibland. Då är vass kniv fullt mycket bättre än slö då går snabbare skära igenom löken (eller vad man skär igenom) då risken jag rycker till och har lök överallt. Samt oftast lättare hacka mindre bitar med än vass än slö, dock som skrivit tidigare inlägg så skör större bitar och lägger i mixer för slippa hacka och garanterat får lagom små bitar :up:
 
Var bara tvungen att fota när jag skalade och hackade lök idag. Tog kanske en minut att skala och hacka. Är typ det enda jag minns från hemkunskapen 😀
081AD829-178A-49B7-A11E-CF2B87F8FE4E.jpeg
 
Det är en viktig bas-syssla. Även om det är mindre viktigt hur skalningen och hackandet går till. Men resultatet är viktigt för väldigt mycket förtäring!

Håller med! Lök är en billig men inte desto mindre viktig basvara man inte kan vara utan, så varför inte nörda ner sig i skalandets, hackandets och förvarandets konst?

Ändå fascinerande att folk engagerar sig! :D
 
Och jag har insett att jag inte HACKAR lök. Jag vill ha större bitar än så.
Min lök skärs i större fyrkanter helt enkelt. Eller delas i fyra delar. :)

Storleken beror på vad jag ska ha löken till. Är det rå i sallad vill jag ha den tunnstrimlad, rå i röror samt till såsreduktion finhackad men ska den gå med i tex en gryta gör jag den mer grovhackad. Till ugnsbakade grönsaker gör jag grova klyftor.

Jag tycker smaken kommer fram mer som finstrimlad/hackad när den är rå och gifter sig bättre med de andra smakerna.
 
Storleken beror på vad jag ska ha löken till. Är det rå i sallad vill jag ha den tunnstrimlad, rå i röror samt till såsreduktion finhackad men ska den gå med i tex en gryta gör jag den mer grovhackad. Till ugnsbakade grönsaker gör jag grova klyftor.

Jag tycker smaken kommer fram mer som finstrimlad/hackad när den är rå och gifter sig bättre med de andra smakerna.
Det är en styggelse att ha äcklig rå lök i sallader! :eek:
:D
 
Det är väl en styggelse att ha äcklig lök i mat öht? :p
Jag använder mig enbart av lök som inte är äcklig. ;)
All lök är äcklig ;) Men äckligast är den rå i en sallad! Får spader varje gång jag köper en sallad och så har någon jävel fått för sig att stoppa ner LÖK däri och göra den TOTALT oätlig! :( Minst äcklig är lök i maträtter där den tillagas faktiskt, då tillför den något trevligt kan jag sträcka mig till att påstå!
 
All lök är äcklig ;) Men äckligast är den rå i en sallad! Får spader varje gång jag köper en sallad och så har någon jävel fått för sig att stoppa ner LÖK däri och göra den TOTALT oätlig! :( Minst äcklig är lök i maträtter där den tillagas faktiskt, då tillför den något trevligt kan jag sträcka mig till att påstå!
Jag har bara ett ord när det gäller dig, förtappad! :eek::mad::D
 
Nar jag var i Sverige sist hackade jag en lok till en salad som skulle avatas av manga slaktingar. BItarna var nog ungefar 1/2x1/2cm stora, men ganska manga da jag alskar lok. Jag valde en silverlok (tror jag de heter i Sverige, har heter de vit lok sa det blir garna fel:o). Efter en forsta smakbit av saladen bad en av slaktingarna att fa skalen ... sa den skickdes. Medan hon gravde ur mest bara lokbitar fragade hon VAD det har HIMLA goda AR for nagot ... och holl upp en lokbit. Hon blev helt chockad ... och sa, "Men, men ... jag GILLAR inte lok". :D
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 982
· Visningar
64 153
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 395
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 872
Senast: Grazing
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 353
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp