Bukefalos 28 år!

skala lök...

tanten

Trådstartare
Jag äter ganska ofta lök. Det ingår i väldigt mycket av min matlagning.

Men varje gång jag tar en lök från skålen i köket svär jag lite över hur svårt det är att skala.

Finns det några husmorsknep? Skiter man i spill och tar av även det yttersta lagret av riktigt lök?
 
Jag använder en vass kniv med smal udd och skalar med. Vill inte slösa med ätbara delar… Ibland får jag liksom skrapa med kniven för att få bort småbitar.

Ser till att spara ”tofsen” så det går lättare att hacka.
 
Jag tycker det är väldigt olika. Är det yttersta bruna lagret lite fuktigt så är det ju enkelt men när det blir tunt och torrt är det hopplöst. Jag tycker det brukar funka om man delar löken i fjärdedelar. Då brukar det gå bra att skala men någon gång har jag fått dela mer än så innan det gått att få av annat än de där 2*2mm bitarna
 
När jag hackar lägger jag snittytan mot skärbrädan, skär först i längsgående riktning i tunna skivor medan jag håller ihop löken, sen skär jag tvärsöver tätt och får på så sätt enkelt finhackad lök.
 
Jag HATAR att skala och hacka lök. Ögonen rinner något kopiöst. Så.....numera använder jag lökpulver istället.... :D (Sorry - jag vet att det inte var till någon hjälp, men det är så jag har löst problemet ;) ).
Har du provat dessa trick:
1 låt löken ligga i frysen 15-20 minuter innan du hackar den.
2 hacka under köksfläkten (om du har en som drar ut luften)
3 hacka bredvid diskhon med rinnande vatten (vattnet drar ner ångorna från löken, sägs det
 
Skär av toppen på löken, Del i två och skala, Snitta sedan så att det är 1-2 mm kvar till roten och hacka sedan på "tvären". Skarp kniv ett måste annars "pressar" du bara skär ytan så att safterne frigörs och du börjar grina.

Med skarp kniv menar jag en som du håller mellan tumme och pekfinger och bara genom att dra den skär genom ett papper utan att lämna några "riv" kanter, typ razor sharp. Inget annat har tillträde i mitt kök då jag hatar att lägga krafter på att hacka/skära grönsaker, kött o fisk. Kniven skal glida som genom smält smör oavsett ingrediens.
 
Har du provat dessa trick:
1 låt löken ligga i frysen 15-20 minuter innan du hackar den.
2 hacka under köksfläkten (om du har en som drar ut luften)
3 hacka bredvid diskhon med rinnande vatten (vattnet drar ner ångorna från löken, sägs det
Jag har säkerligen testat nummer 3 och förmodligen också nummer 2. Men inget har riktigt funkat. Nummer 1 låter alldeles för besvärligt om man är lite spontan.... ;) Sedan ser jag nog egentligen inte något större fördel med färsk lök jämfört med pulver.....egentligen.... Jag glömmer att köpa lök. Den blir dålig i kylskåpet. Osv, osv, osv. Lökpulvret finns alltid där när jag behöver det... :)
 
Jag äter ganska ofta lök. Det ingår i väldigt mycket av min matlagning.

Men varje gång jag tar en lök från skålen i köket svär jag lite över hur svårt det är att skala.

Finns det några husmorsknep? Skiter man i spill och tar av även det yttersta lagret av riktigt lök?

Lökhackare? Sedan skär jag också i två delar och skalar av hela yttersta laget med lök istället för bara själva 'skinnet' Då går det hur lätt som helst även om en del av löken går förlorad.
 
skålla löken i hett vatten så mjuknar det yttre papperslagret. Då är det lätt att dra oss efter man delat löken. Det är just det att det är så torrt som gör att det blir i bitar och skitjobbigt. Hjälper inte det så offrar jag yttersta lagret faktiskt men detta hjälper till stor del!
 
Första tipset är att nästan skära av botten på löken, och sedan dra av skalet med hjälp av det lilla av botten som fortfarande fäster i skalet. Andra tipset är att spola hett vatten på löken, då brukar envisa skal ge med sig..
 
Bra med tips i tråden! Jag brukar skör av topp och botten, sen skär ett hack i yttersta lagret eller ska kalla det och går lätt dra av. Sen sällan hackar resten av löken för hand, istället slänger i mixer och få mindre bitar (o mindre tårar) :up:
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 242
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 591
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 419
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 148
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp