Bukefalos 28 år!

skala lök...

Jag HATAR att skala och hacka lök. Ögonen rinner något kopiöst. Så.....numera använder jag lökpulver istället.... :D (Sorry - jag vet att det inte var till någon hjälp, men det är så jag har löst problemet ;) ).
Jag löste genom att skaffa linser hahaha. Är till god hjälp när man ändå ser dåligt med :D
 
Kan man verkligen slipa fel med ett slipstål :confused: ? Jag tycker alltid att mina knivar blir rätt bra, men inte vet jag precis om jag gör helt rätt (förmodligen inte).
Ingen aning... men dagen efter han haft fatt i den så skulle jag använda den, valde den eftersom den var min favorit och den var helt annorlunda. Min fråga till barnen var då "Vad har ni gjort med kniven, ni använde den i går?" och då berättade han att han slipat den men att den blev ännu sämre...
 
Ingen aning... men dagen efter han haft fatt i den så skulle jag använda den, valde den eftersom den var min favorit och den var helt annorlunda. Min fråga till barnen var då "Vad har ni gjort med kniven, ni använde den i går?" och då berättade han att han slipat den men att den blev ännu sämre...

Det viktiga är att man grundslipar dem regelbundet, sedan tar man bara lite lätt med ett skärpstål emellanåt för den där sista skärpan.

Mitt matlagningsliv blev kraftigt förbättrat när jag halkade in på knivslipningsabonnemang och ”tvingas” hålla knivarna på topp.
 
Det viktiga är att man grundslipar dem regelbundet, sedan tar man bara lite lätt med ett skärpstål emellanåt för den där sista skärpan.

Mitt matlagningsliv blev kraftigt förbättrat när jag halkade in på knivslipningsabonnemang och ”tvingas” hålla knivarna på topp.
Jag har aldrig slipat mina knivar, kan inte sånt så har aldrig vågat testa... :o
:o
 
Som sagt, jag är darrhänt, jag vill använda sånt som jag kan skära mig med så lite som möjligt.

Och nej, det blir inte slarvsylta av löken för attman använder en bra brödkniv. De ska vara de som är lite "vässade".
Jag tycker det är lättare att skära sig om kniven är slö, den slinter lättare istället för att skära det jag vill skära.

@Enya Om man vill kan man lämna in sina knivar för att få dem slipade, men har man vanliga, billiga, knivar hemma duger det oftast med en vanlig knivslip. De finns på IKEA för 59 kr och ute i handeln värstingsliparna som kostar upp mot runt 1000-lappen. De är enkla och idiotsäkra att använda.
 
Jag tycker det är lättare att skära sig om kniven är slö, den slinter lättare istället för att skära det jag vill skära.

@Enya Om man vill kan man lämna in sina knivar för att få dem slipade, men har man vanliga, billiga, knivar hemma duger det oftast med en vanlig knivslip. De finns på IKEA för 59 kr och ute i handeln värstingsliparna som kostar upp mot runt 1000-lappen. De är enkla och idiotsäkra att använda.

Hur skulle en vassare kniv (ja jag är rädd för att använda för slöa knivar också) hjälpa att jag är darrhänt och att det är obehagligt att använda kniv?
Brödkniven har jag annan teknik med och råkar den vinkla sig av ett ryck så tar det stopp istället för att fortsätta skära.... alternativet är att använda en typ "nicer dicer" men de är så krångliga tycker jag och jag skär mig på dom när jag ska diska.
 
Hur skulle en vassare kniv (ja jag är rädd för att använda för slöa knivar också) hjälpa att jag är darrhänt och att det är obehagligt att använda kniv?
Brödkniven har jag annan teknik med och råkar den vinkla sig av ett ryck så tar det stopp istället för att fortsätta skära.... alternativet är att använda en typ "nicer dicer" men de är så krångliga tycker jag och jag skär mig på dom när jag ska diska.
Självklart hjälper ingen kniv mot darrhänthet och osäkerhet, jag skriver bara att jag tycker det är lättare att slinta med en slö kniv och skära mig än med en vass kniv. Jag skalar ju inte bara lök med mina knivar utan skär mycket annat, har olika knivar för olika saker men alla är vassa. När jag hackar lök har jag spetsen på kniven i skärbrädan som stöd och drar bladet genom löken i en skärande rörelse med spetsen fortfarande i brädan, jag vet inte hur du gör men kniven blir stadigare med stödet. :)
 
Jag tycker det är lättare att skära sig om kniven är slö, den slinter lättare istället för att skära det jag vill skära.

@Enya Om man vill kan man lämna in sina knivar för att få dem slipade, men har man vanliga, billiga, knivar hemma duger det oftast med en vanlig knivslip. De finns på IKEA för 59 kr och ute i handeln värstingsliparna som kostar upp mot runt 1000-lappen. De är enkla och idiotsäkra att använda.
Tack för tips! Har googlat och kikat lite youtube om knivslip osv, ska nu gå och kika vad jag egentligen har för knivar och så. Japp, jag gör det mesta fel. De är slöa och aldrig slipade, de förvaras i en låda tillsammans och inte i block eller list och jag lägger dem i diskstället när de är diskade.... :o
 
Mina knivar är slöa lite till mans har jag märkt och ena sonen ville råda bot på det, stor och duktig som han kände sig tog han då och skulle slipa dem- och gjorde det hela värre. Fick plocka undan slipstålet helt enkelt för att rädda några knivar från hans framfarande så nu är knivarna slöa och några är slöa och typ felslipade. Kan man lämna in knivar för slipning till någon eller är det något man får ordna med själv eller köpa nya knivar? Är ju lite surt när någon annan förstör istället för gör rätt, kan bli rätt dyrt i längden.
Finns ett antal företag som slipar knivar och saxer, googla på slipa kniv/sax så hittar du nog någon som kan.
 
Finns ett antal företag som slipar knivar och saxer, googla på slipa kniv/sax så hittar du nog någon som kan.
Har sett några förslag redan, men bra att veta att det finns och hur man annars sköter om sina knivar. Dottern har planer på att utbilda sig till kock och ska söka till någon sådan gymnasieutbildning, restaurang och livsmedel heter den väl (JA, äpplet verkar falla mil från äppleträdet i detta fallet ;) ), och önskar sig knivar....så det kan kanske vara bra att veta hur de bäst sköts om. Tror dock inte min tös vet vad knivar egentligen kostar är jag rädd....
 
Jag lamnar in mina kvinar nagon gang per ar for slipning av en professionell ... sedan uppehaller jag det med mitt enkla slipstal resten av aret. Nu ar det dags igen att fa det gjort av ett proffs. Det handlar lite om att vanja om sig varje gang de ar nyslipade ocksa, pa nagot satt lyckas jag alltid skara mig VARJE gang mina knivar ar nyslipade, jag blir helt enkelt lite slarvig i min hantering nar de inte ar absolut super vassa langre.
 
Jag växte upp med hemslakt. Knivarna i huset var alltid vassa.
En av mina första sker jag fick när jag flyttade hemifrån var ett bra brynstål och några slipstenar. Slöa knivar - fick jag lära mig - var en styggelse. Jag fick också en riktig slaktarkniv.
 
Tack för tips! Har googlat och kikat lite youtube om knivslip osv, ska nu gå och kika vad jag egentligen har för knivar och så. Japp, jag gör det mesta fel. De är slöa och aldrig slipade, de förvaras i en låda tillsammans och inte i block eller list och jag lägger dem i diskstället när de är diskade.... :o
Köp ett par billiga brynen, ett par begagnade knivar på loppisen och ge ungen uppgiften att lära sig få dem vassa. Nyttig livskunskap!
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 982
· Visningar
64 180
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 395
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 872
Senast: Grazing
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 353
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp