Skalat ingefära

Igår lyckades jag aldrig skala och riva ingefäran som jag ska ha i maten jag ska laga, men i morse gjorde jag det. Det var det svåraste momentet men sen kom jag inte vidare. Så jag har resten kvar.

Sen åkte jag på biodlarträff. Det är alltid kul att träffa folket där och man lär sig alltid något nytt. Någon berättar att så här gjorde jag och det blev inte bra och sen gjorde jag på ett annat sätt och då blev det bättre, men inte helt bra. Och så tänker man ett varv och kommer på en möjlig lösning som man frågar den mer erfarna biodlaren om man skulle kunna göra så. "Ja, det är möjligt att det funkar. Prova och berätta sen hur det gick. "

Intressant hur många olika sätt det finns att göra saker på.

Planen för resten av dagen är att laga den där maten, ta en dusch (eftersom jag inte duschat sedan i måndags) och sen tänkte jag också rita ett streck på en plywoodskiva och såga utefter linjen. Kanske skruvar jag lite också.

Och så funderar jag vidare på det här med autism och vad det är som gör mig autistisk. För jag fattar inte. Men folk både här och där säger ju att jag verkar autistisk. Det stör mig enormt.

Och i morgon börjar slitet igen. Fy fan.
 

Dessutom får hon även den här gången påpekat för sig på vilket sätt hon framstår som autistisk vilket jag nog själv skulle uppleva som rätt kränkande. I synnerhet om jag, som Wille, fortfarande kämpade med mina känslor kring diagnosen jag fått. Hennes särdrag och egenskaper är nog bättre att vården och habiliteringen hjälper henne hantera.
Om du tycker det är kränkande så säger det nog mest något om din syn på autism. Som TS skrev är det rimligt med svar som förklarar vad som uppfattas autistiskt, och vill hon inte veta det får hon väl skriva det.

Jag har inte läst i hennes profil så jag visste inte att hon skrivit där att hon inte vill ha råd. Jag tror det behöver vara tydligare i trådstarterna för det är naturligt för de flesta att fråga "har du testat x" och när TS svarar exempelvis "jag vet inte vad det är/hur man gör/var man får tag på det" tror man att man är hjälpsam när man då svarar på det. Många gånger svarar TS på ett sätt som gör att det inte alls är uppenbart att hon inte vill ha råd.
 
Så är det. Å andra sidan: Wille har inte bett om att få lära sig något. Hon har inte bett om tips om ingefära. Tvärtom skriver hon i sin profil att hon inte vill ha råd hon inte bett om. Och hon har även påpekat det ibland i sina trådar, alla vet det vid det här laget, i synnerhet som det verkar vara ungefär samma skara som bokstavsläser alla hennes trådar.
Eftersom Willie begränsar vilka som får se profilen så får hon nog acceptera att folk inte kan följa de önskningar hon uttrycker där.
 
det är naturligt för de flesta att fråga "har du testat x" och när TS svarar exempelvis "jag vet inte vad det är/hur man gör/var man får tag på det" tror man att man är hjälpsam när man då svarar på det. Många gånger svarar TS på ett sätt som gör att det inte alls är uppenbart att hon inte vill ha råd.
Precis. Óch eftersom TS gärna ställer följdfrågor till tips kan man ju inte annat än tro att det var okej att skriva som man gjorde.
 
Hårfin skillnad.
Så du ser ingen skillnad på om någon säger att den läst trådstarten och skriver att den också gillar maträtter med ingefära. Eller kommenterar med råd om att använda stora bitar ingefära utan att TS ber om alternativ i ingefärasfären.
 
Så du ser ingen skillnad på om någon säger att den läst trådstarten och skriver att den också gillar maträtter med ingefära. Eller kommenterar med råd om att använda stora bitar ingefära utan att TS ber om alternativ i ingefärasfären.
Jo det är klart att jag gör.
Men jag menar att i ett diskussionsforum kan det lätt bli tips och råd utifrån egen erfarenhet istället för respons som inte innehåller ett tips/råd. Tex i den här trådstarten så börjar den med att det är svårt att riva ingefära - om man då sitter på ett skitbra sätt att göra det är det sjukt svårt att inte ge det tipset. Respons - ja jag tycker också att är det svårt. Råd - ja jag tycker också att det är svårt - men jag fryser den innan så är det mkt lättare och det blir inte stora bitar.
 
Här i dagboksforumet syns det, och det är här Wille brukar skriva när hon inte vill ha råd. Öppnar man en tråd här så är det väldigt svårt att missa, vilket var min poäng. Hon undanber sig råd.
Svårt det där med respons vs råd, tycker jag. Om man tittar på det du nyss skrev i den senaste dagbokstråden - om lönebidraget - så kan det väl också tolkas som att du ger råd angående hur du tycker att TS ska känna och agera nu?
 
Jag tänker att det är en hårfin slingrig väg mellan respons/information/ombedda/upplysning/ ombedda råd. Ett råd tänker jag är mer ”Du borde använda rosa skosnören.”. Respons är mer ”Du vet väl att det finns rosa skosnören?”. Men gränsen kan som sagt vara hårfin och slingrig mellan dessa två.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 502
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 123
Senast: Wille
·
  • Artikel
Hem
Dagbok Jag längtar hem. Jag vill hem. Jag behöver åka hem. Jag måste åka hem. Jag lever i ett tillstånd som äter upp mig inifrån. Vart jag än...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp