Skall bygga hage och behöver råd

L

lala

Jag ska bygga en hage utanför vårt hus och har en del frågor jag behöver få svar på:

1. Hagen kommer vara precis utanför gården, behöver jag ha elstaket överallt eller går det att ha en sida där huset och staketet till gården får funka som staket till hagen?
Det jag är rädd för är att hästen försör husväggen och staketet om den gnagar på det, men värst av allt är om det är giftigt för den? :confused:

2. Hästen är ganska gammal, 20 år faktiskt. Kan jag låta halt berg och knölig mark finnas i hagen eller ska jag "stänga av" såna områden?
Hagen blir mycket mindre då, helst skulle jag vilja slippa det men jag vill ju inte att gammlingen ska skada sig. Fast det kanske han inte gör, för i det fria får dom ju gå var dom vill, och han kanske är klok nog att inte gå där han kan skada sig?

3. Det finns taggtråd där jag tänkte laga hagen, så jag kommer sätta ett elstaket längs taggtråden så att hästen inte skadar sig på den, men måste det vara ett långt avstånd mellan taggtråden och elstaketet?
Räcker det inte bara med att det är eltråd in mot hagen, han lär väl inte skada sig genom att sträcka huvudet över och snusa på taggtråden eller nått? :confused:

Måste man verkligen vara så noggran när man gör hagar, hästar borde ju själva kunna avgöra vad som är farligt och inte. Det skulle ju vara 100 gånger enklare att bara sätta upp lite tråd och så är det klart. Asså jag tänkter inte göra det, men hur noggran måste man riktigt vara?

Tacksam för svar!! :)

Sv: Skall bygga hage och behöver råd

1. Hästen kommer nästan garanterat att förstöra fasaden på huset. Bäst är att låta staketet gå längs med huset men lämna plats så att man kan putsa gräs, måla fasaden och så att snö som ramlar ner utan att skada stängslet.

2. Knölig mark är inget problem. Däremot ska inte hästar gå själva utan sällskap av andra hästar.

3. Taggtråd är bland det farligaste man kan ha i närheten av hästar. Man får ha elstängsel på samma stolpar som taggtråd men det är svårt att följa reglerna rätt och kan vara farligt både för häst och människor om man gör fel.

Hästar har inget inbyggt skydd mot att skada sig. Det är nästan tvärtom att finns det en möjlighet att ta sig ut så gör dom det. Som hästägare är man ansvarig för alla skador som rymmarhästar åstadkommer. Räkna med att ett bra, säkert stängsel kostar 10:-/meter.

okej tack för svaret :)

Jag tänkte inte ha eltråden på samma stolpar som taggtråden, det anser jag som för farligt. jag undrade bara om man måste ha ett långt mellanrum mellan taggtrådsstolparna och elstolparna eller om det räcker med att det är ca 30 cm mellan ?

okej tack för svaret :)

Jag tänkte inte ha eltråden på samma stolpar som taggtråden, det anser jag som för farligt. jag undrade bara om man måste ha ett långt mellanrum mellan taggtrådsstolparna och elstolparna eller om det räcker med att det är ca 30 cm mellan ?

du har inte möjlighet att ta bort taggtråden? för om hästen brallar igenom spelar det ingen roll hur långt ifrån du har elstängslet, den kan ändå skada sig på taggtråden. På de marker vi satt upp stängsel plockar vi bort taggtråden, om det inte är jätte tät skog precis längs med så hästarna hellre väljer någon annanstans att ta sig ut - ifall dom skulle få för sig att göra de - vilket dom inte gjort - änså länge. Då sätter vi eltråden 1 meter ifrån...eller...kanske mer

Nej tyvärr är det inte min mark, han som äger marken har kossor och dom går på andra sidan taggtråden på en åker. Ägaren satte dessutom just upp taggtråden så jag tror knappast han vill ta ner den nu.

Nej tyvärr är det inte min mark, han som äger marken har kossor och dom går på andra sidan taggtråden på en åker. Ägaren satte dessutom just upp taggtråden så jag tror knappast han vill ta ner den nu.

nej de kan jag ju förstå... Hm..klurigt det där... för om hästen skadar sig på taggtråden täcker inte försäkringen det heller så det är en risk du får ta isånafall... En idé vore ju att ha tre trådar just där för att förstärka det lite och se till att du har tjock och synlig tråd så hästarna verkligen ser var stängslet tar slut någonstans. Jag har 4 mm rep och det tycker jag är precis lagom - inga hästar som har rymt än så länge :D

Jag tycker du ska ha en "gång" emellan taggtråden och ditt elstaket, för säkerhetsskull. Även om du håller ditt staket i trimm är det inte säkert att bonden gör det. Skulle taggtråden gå av så har du i alla fall några meter mellan så den förhoppningsvis inte hamnar i din hage.

Du ska vara väldigt noggrann när du sätter upp hage. Tråden ska vara spänd, den är farlig om den hänger och hästen fastnar i den. Tråden går inte av om den inte är spänd och kan då orsaka stora skador på din häst. Du bör ha trästolpar i alla hörn så du kan spänna tråden ordentligt. Ta hjälp av nån stark vuxen som klarar av att slå ner stolparna långt ner i marken.

Se till att strömmen fungerar ordentligt! Här bör du ta hjälp av nån som är van vid elstängsel. Blir det fel kan det bli så att strömmen går ner i marken och då är det inte så roligt att gå i den hagen och strömmen går upp genom hovarna och in i kroppen.

Är det halt i hagen måste du naturligtvis antingen sanda så hästen kan röra sig eller, vilket är bäst, sko den runt om med broddar i varje sko.

För övrigt ska en häst inte gå ensam, så se till att skaffa sällskap till den. Det brukar alltid gå att hitta shettisar att ha på foder.

Jag hoppas att dina föräldrar är hästkunniga eller åtminstone intresserade och ser till att lära sig eftersom det är de som är ansvariga för hästen pga din ålder.

Får man ha eldtråden på samma stolpar som taggtråden? Hästen är väldigt rädd för eltråd så jag tror inte att den skadar sig på tråden då den inte brukar vilja gå för nära?

Kan man ha en get att gå i hagen med hästen, någon annan här tipsade mig och det. Går det bra att ha en get i en hästhage?
Funkar det att lämna den ensam när man rider?

Får du ha taggtråd till hästar???? Jag har nämligen hört att det ska vara förbjudet med taggtråd även till Kossor inom något år. Eller är jag helt ute och cycklar nu.:confused: :confused:

Fast jag skulle aldrig ha taggtråd till något av mina djur då jag har sett många skador som är orsakade av taggtråd och då även på djur som normalt inte brukar gå ur hagen men blivit skrämda av hundar el något annat och trasslat in sig i tråden. Nej förbjud taggtrån över huvudtaget.:devil: ::devil:

Om du nu ska stängsla en ny hage så är det lika bra att göra det ordentligt med en gång.

Att ha huset som avgränsning tror jag inte är en bra ide, hästen kan ju båda gnaga på/ och klia sig mot väggen och med tiden kommer väggen säkert att bli förstörd (mer eller mindre).

I det fria har hästarna Mycket större områden att röra sig på och kan ju bara strunta i dåliga underlag hur som helst.
I hagen blir det annorlunda och de vill/ behöver "utnyttja" hela ytan.
Knölig mark i hagen är inte ett så stort problem men väldigt hala ytor vill man inte ha där.

Det är viktigt att du går en runda längs med staketet i hagen tillsammans med hästen innan du släpper den så att den vet var gränserna går om den känner för att springa några racervarv sen.

Sätt stolpar innanför taggtrådstaketet, kanske 70 - 100cm innanför iaf.
Man vet aldrig om han kickar ut med benet och skadar sig. Allt möjligt kan ju hända!
Som någon annan sa så ta hjälp av någon när du ska sätta upp staketet och ha trästolpar i minst alla hörn!
Var nogrann och kolla genom hela hagen efter saker som han kan tänkas skada sig på!
Hästar tänker liksom inte som vi människor.
De funderar inte på vad konsekvenserna kan bli om dom gör en viss sak.
Det är upp till dig att se till att hagen är riskfri!

Precis som alla andra har sagt så måste din häst ha sällskap.
Hästar kan gå själva en kort tid men efter bara ett litet tag så märker man hur de blir avtrubbade och ledsna!
Vissta kan andra djur som får/getter vara sällskap men de ersätter inte en annan häst.
Skaffa en shettis på foder eller se om du kan hitta någon annan med en ensam häst som kan dela hage med din.

viktigt! låna inte en åsna som sällskap. Åsnor kan vara bärare av en inälvsmask som inte skadar åsnan men som är dödlig för hästen.

Får man ha eldtråden på samma stolpar som taggtråden? Hästen är väldigt rädd för eltråd så jag tror inte att den skadar sig på tråden då den inte brukar vilja gå för nära?

Kan man ha en get att gå i hagen med hästen, någon annan här tipsade mig och det. Går det bra att ha en get i en hästhage?
Funkar det att lämna den ensam när man rider?

Taggtrådsstängsel till hästar är förbjudna, så du kan inte ha eltråden på samma stolpar som taggtråden.

Naturligtvis kan du låta en get gå i samma hage som hästen, men du bör även ha en annan häst som sällskap. Geten kan inte ersätta en hästkompis. Försök i första hand att hitta en annan häst!!!

Get kan funka som sällskap, MEN getter är väldigt rymningsbenägna och kräver mycket mer stängsling än en häst, jag har fyra trådar och det räcker INTE!!!!

Som hästägare är man ansvarig för alla skador som rymmarhästar åstadkommer. Räkna med att ett bra, säkert stängsel kostar 10:-/meter.

Där har du fel ;) De flesta skadorna behöver hästägaren INTE så för. Om hästen tex skulle gå och sparka på en bil så den blev bucklig så är det inte hästägarens fel.

Jo, om stängslingen är undermålig så blir hästägaren ansvarig!

Ok. Jag var säker på att jag hade läst att det var tillåtet med befintliga taggtrådsstängsel till nöt men inte häst. Tack för upplysningen.

Nya regler sedan 1 juli 2003, saxat från jordbruksverket:

reglerna för utformningen av elstängsel fortsätter att gälla vilket innebär att stängsel som innehåller taggtråd inte får vara elektrifierade. Det är inte heller tillåtet att förse taggtrådsstängsel med en så kallad distanshållare för eltråd. Jordbruksverkets allmänna råd anger att avståndet mellan el- ocgh taggtrådsstängsel ska vara minst två meter.

-----

Det finns faktiskt förbud mot taggtråd - men det gäller endast strutsuppfödning!

-----

Lagen om ägofred säger (visserligen på ett fantastiskt ålderdomligt språk) att man är skyldig att hålla stängsel om man har häst och att man är ansvarig för hästens skador om den rymmer:

"Kommer någons hemdjur olovligen in å annans ägor och gör därå skada, vare djurets ägare pliktig ersätta skadan, ändå att han ej är därtill vållande. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den, som vållat skadan.

Vad nu stadgats om ägare till hemdjur gälle ock den, som mottagit djuret till underhåll eller nyttjande."

Nya regler sedan 1 juli 2003, saxat från jordbruksverket:

reglerna för utformningen av elstängsel fortsätter att gälla vilket innebär att stängsel som innehåller taggtråd inte får vara elektrifierade. Det är inte heller tillåtet att förse taggtrådsstängsel med en så kallad distanshållare för eltråd. Jordbruksverkets allmänna råd anger att avståndet mellan el- ocgh taggtrådsstängsel ska vara minst två meter.

Jag är inte så säker på att det där verkligen gäller. Det har varit lite bråk om det sk förbudet och stått en del om det i ATL och Land Lantbruk bla. Det verkar finnas motstridiga regler och lantbrukare har tydligen fått rätt att använda taggtråd + el med distanshållare.

Jag är inte säker på var det här landat och eftersom jag inte ämnar använda taggtråd så har jag inte brytt mig så mycket heller. Men hur som helst verkar rättsläget oklart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 778
Senast: Linda_A
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 660
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 371
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka