Bukefalos 28 år!

Skam på torra land...

Alltså de har ju tydligen nån som tolkar eftersom de kan framföra sina protester.
Bara tala om att det finns inga andra platser just nu.
Det kan knappast vara tältlägerflyktingar för de hade knappast sagt nej till en säng och tak över huvudet .
 
de kan ju i alla fall gå av bussen och sen lösa sin egen situation
Lär väl inge vara så skönt att sova i bussen inatt
 
Detta är Migrationsverkets problem. De jobbar 24/7. De asylsökande får ingen vettig samhällsinformation av den statliga myndigheten. Samtidigt sitter det privata aktörer och tjänar miljoner kronor i månaden, aktörerna driver detta på sin "fritid". De drar in så mycket pengar och Migrationsverket hinner inte kolla allt.

Det som förvånade mig mest under utbildningen var att de asylsökande inte fick göra någonting. De frågade om chans till etablering i samhället. Nej svarade Migrationsverket. Några frågade om praktik, nej. Några sa att de gärna ville in till byn för att träffa svenskar och kanske försöka skaffa praktik. Nej. Kunde man fortsätta sin utbildning? Nej.
Ni ska sitta här ute, i minst 6-8 månader och inte göra något, några med PTS, några inte.

Har ni inte råd med att komma på intervjuerna för ev asyl, synd för er.

Jag menar inte att man ska dadda, det kommer in oerhört kompetetenta människor från framförallt Syrien med utbildningar och kompetenser som skulle gynna oss oerhört. Men hur ska man veta hur Sverige fungerar när man inte hittar information? Eller får information? Vem skulle skicka iväg sitt barn till skolan/fritids i ett främmande land och inte få vara med? De borde få en riktig genomgång av hur det funkar här så att de förstår.
Oj igen. Det stämmer inte med hur det är i min storstad.
Barnen ska enligt lag börja skolan så snabbt som möjligt. Varför skulle inte föräldrarna få följa med barnen till skolan? De måste självklart vara med vid inskrivning och inskolning precis som vilka andra föräldrar, och är det, i alla fall här.
Många här fördriver asylansökningstiden med att själva börja lära sig svenska, vilket är mycket lämpligt, samt gå runt och bekanta sig med omgivningarna. Här får de ett busskort som tar dem runt i hela området. De allra flesta från tex Syrien har iphone med sig och kan surfa och ladda ner appar.
Sjukvård är gratis för alla upp till 18, tandvård till 20. Akuta besvär, men här i min stad är den gränsen mycket generös. Asylmottagningen erbjuder fysisk och psykisk sjukvård för alla, visserligen med viss väntetid, men det är det för alla i sjukvården i dag.
Sedan håller jag absolut med om att asylbeviljandet eller -avslaget tar för lång tid. Tyvärr vet jag också att det är många som inte talar sanning och att MIG därför måste lägga enorma resurser på att kontrollera uppgifter, vilket tar tid. (mest ljugs det om ålder hos dem jag arbetat och arbetar med)
 
Alltså de har ju tydligen nån som tolkar eftersom de kan framföra sina protester.
Bara tala om att det finns inga andra platser just nu.
Det kan knappast vara tältlägerflyktingar för de hade knappast sagt nej till en säng och tak över huvudet .
Många syrianer pratar utmärkt engelska.
 
Jo men det finns regler för hur det skall gå till.
Att ockupera en buss för att inkvarteringen inte duger får ingen göra.
Dom protesterade på det enda sättet dom kunde. Genom att vägra gå av bussen.

Dom kunde lika gärna blivit våldsamma och bråkat men det gjorde dom inte. Dom valde ett stilla sätt för att protestera.

Fast det är klart dom borde väl skickat en tiosidor överklagan på beslutet.
 
Oj igen. Det stämmer inte med hur det är i min storstad.
Barnen ska enligt lag börja skolan så snabbt som möjligt. Varför skulle inte föräldrarna få följa med barnen till skolan? De måste självklart vara med vid inskrivning och inskolning precis som vilka andra föräldrar, och är det, i alla fall här.
Många här fördriver asylansökningstiden med att själva börja lära sig svenska, vilket är mycket lämpligt, samt gå runt och bekanta sig med omgivningarna. Här får de ett busskort som tar dem runt i hela området. De allra flesta från tex Syrien har iphone med sig och kan surfa och ladda ner appar.
Sjukvård är gratis för alla upp till 18, tandvård till 20. Akuta besvär, men här i min stad är den gränsen mycket generös. Asylmottagningen erbjuder fysisk och psykisk sjukvård för alla, visserligen med viss väntetid, men det är det för alla i sjukvården i dag.
Sedan håller jag absolut med om att asylbeviljandet eller -avslaget tar för lång tid. Tyvärr vet jag också att det är många som inte talar sanning och att MIG därför måste lägga enorma resurser på att kontrollera uppgifter, vilket tar tid. (mest ljugs det om ålder hos dem jag arbetat och arbetar med)

Då måste ni ha det speciellt. Föräldrarna får följa med, men har de inte råd med busskort kan de ju inte följa med för de får inte åka skolskjuts med barnen.
De kan läsa svenska, men då bara på ett fåtal datorer som har sämre internetuppkoppling. Och det som finns på internet. De får såklart bekanta sig med omgivningen men om boende ligger x antal mil från närmsta samhälle och utan busskort blir det lite jobbigt att gå med barn osv. Enligt kontrakten med privata aktörer ska det ligga en busshållplats max 500 m eller nåt sånt från boende så de kan ta sig in. Men sådant hålls inte.

Någon måste ju ge busskort till era då Migrationsverket säger nej till det. Sjukvård, pratar för vuxna betalar lika mycket (allt detta är Migrationsverkets information) som svenskar. Förutom den första undersökningen som är gratis.
 
Då måste ni ha det speciellt. Föräldrarna får följa med, men har de inte råd med busskort kan de ju inte följa med för de får inte åka skolskjuts med barnen.
De kan läsa svenska, men då bara på ett fåtal datorer som har sämre internetuppkoppling. Och det som finns på internet. De får såklart bekanta sig med omgivningen men om boende ligger x antal mil från närmsta samhälle och utan busskort blir det lite jobbigt att gå med barn osv. Enligt kontrakten med privata aktörer ska det ligga en busshållplats max 500 m eller nåt sånt från boende så de kan ta sig in. Men sådant hålls inte.

Någon måste ju ge busskort till era då Migrationsverket säger nej till det. Sjukvård, pratar för vuxna betalar lika mycket (allt detta är Migrationsverkets information) som svenskar. Förutom den första undersökningen som är gratis.
Mjä, flyktingar har ju ett kort som de visar upp för sjukvården och som gör att de betalar 50 kr för sina läkarbesök.
 
Vi har alltid haft nån form av inskolningssamtal för föräldrarna med tolk om det behövs för att berätta så mycket som möjligt hur skolan och sånt funkar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp