Skam på torra land...

Nej, det anser jag inte.

I andra länder pratar man om människors lika värdighet som är mer sammankopplat (synonymt?) med människors lika rättigheter. Människovärde som jag förstår det baseras på en cirkeldefinition, det vill säga att det går inte definiera ordet utan att hänvisa till ordet. Ett cirkeldefinierat ord betyder vad jag förstår ingenting. Eller finns det någon definition av människovärde som inte är en cirkeldefinition?

Återigen är detta i en filosofisk kontext. Jag säger inte att människor är olika mycket värda eller någonting sånt, försöker bara förstå mig på begreppet. Frågan är öppen för alla som vill att svara.
 
Som kontaktperson till en ung människa som kommit till Sverige från Syrien blir jag bestört! Hens pappa dog för 5 är sen, de flydde för tre år sen, tvä bröder, mamman och hen. En tredje bror åkte i en annan båt från Turkiet, de vet inte var han är, om han ens är i livet...
Har nu väntat i 3 år på besked om uppehållstillstånd, äldsta brodern har fått sitt, men inte resten av familjen.
Ingen kontakt med vare sig släkt eller vänner på tre år...
Kan inte ens föreställa mig deras situation!!!

Dessutom, hur ska vi FÖRHINDRA invandring/asylsökande när vi är med i EU? Går ur??Öppna gränser är en del av det, dessutom säger FN att asyl-ärenden ska prövas. Ska vi gå ur FN?

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Asylregler.html
 
Som kontaktperson till en ung människa som kommit till Sverige från Syrien blir jag bestört! Hens pappa dog för 5 är sen, de flydde för tre år sen, tvä bröder, mamman och hen. En tredje bror åkte i en annan båt från Turkiet, de vet inte var han är, om han ens är i livet...
Har nu väntat i 3 år på besked om uppehållstillstånd, äldsta brodern har fått sitt, men inte resten av familjen.
Ingen kontakt med vare sig släkt eller vänner på tre år...
Kan inte ens föreställa mig deras situation!!!

Dessutom, hur ska vi FÖRHINDRA invandring/asylsökande när vi är med i EU? Går ur??Öppna gränser är en del av det, dessutom säger FN att asyl-ärenden ska prövas. Ska vi gå ur FN?

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Asylregler.html

Ett bevis på Migrationsverkets bristande resurser. Det skall inte få ta tre år på att få besked! Det är beklämmande.

Mer resurser måste till.
 
Ett bevis på Migrationsverkets bristande resurser. Det skall inte få ta tre år på att få besked! Det är beklämmande.

Mer resurser måste till.
Kan bara hålla med! Nu har iofs denna familj överklagat, men jag vet en annan familj som det tog lika lång tid för, de utvisades men fick senare permanent uppehållstillstånd (de utvisades till en plats dit pappan i familjen skulle utvisas, efter sitt fängelsestraff, han hade torterat familjen... I detta land var det dödssynd att skilja sig/ange sin man...)
 
Ett bevis på Migrationsverkets bristande resurser. Det skall inte få ta tre år på att få besked! Det är beklämmande.

Mer resurser måste till.

Dom ska ju ha 18 miljarder till. Hur mycket till ska behövas? Dom gör ju redan av med 157 miljarder under de närmaste åren. Dessa pengar skulle har gjort underverk för sjukvården t.e.x så slapp Karolinska dra ner på cancervården pga resursbrist.
 
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/dags-att-tanka-om-i-integrationsfragan/

"Vissa berättelser ger upphov till missmod. Som när man obekymrad lämpar över ansvaret för sin egen försörjning på det allmänna. När man tackar nej till SFI-undervisning, vilket i praktiken innebär ett nej till möjligheten att bli självförsörjande. Det med svenska mått mätt blygsamma socialbidraget ger plötsligt en högre levnadsnivå än i det tidigare hemlandet. Och öppnar för möjligheten att stanna hemma och läsa bibeln eller koranen.

Det är givetvis möjligt, kanske rentav troligt, att den som var arbetslös före flykten till Sverige kommer att ha stora svårigheter också på den svenska arbetsmarknaden. Men det är provocerande om man inte ens försökt. Och det är provocerande att vi i praktiken har ett system som ger individen möjligheten att själv bestämma om han eller hon ska leva på andras eller eget arbete."
 

Vilka bör man lyssna på? Journalister som säger sig ha "facit" om hur invandring påverkar Sverige utifrån en feltolkning* av en OECD-rapport som i sig är tungt kritiserad av flera svenska migrationsforskare? Eller svenska forskare som inte kallar sina resultat för "facit" och använder metoder som är specifikt lämpade för Sveriges förhållande till skillnad från OECD-rapporter som använder en "one-size-fits-all"-kalkyl?

*Feltolkningen är att rapporten visar att Sverige går plus på invandringen när den visar det motsatta. -0,57% av BNP istället för 0,2% när de räknar med allt (utom försvarskostnader): http://dx.doi.org/10.1787/888932823643
 
Till delar ja.

Men vi har lyckats ta emot väldigt många som flytt krig och förtryck. Utmaningarna blir än större något år framöver.

Det hade alla gånger varit ett större misslyckande att behöva säga nej till asylberättigade som flytt hit.
Som alla mynt så har saken minst 2 sidor.
För den som flyr undan så innebär den svenska politiken en ekonomisk trygghet men på sikt ngt själsdödande.
För den svenska ekonomin så är det en rätt dyr historia.
Att komma dragande med att invandringen ger vinst är visserligen korrekt men en aning missvisande
Då bättre att titta på vad DN presenterar Genomsnittsinkomster i nivå med existensminimum efter 10 år och inga möjligheter att bygga upp buffertar eller egna pensionskassor, alltså får soc ta hand om dem så länge de lever...
 
Till delar ja.

Men vi har lyckats ta emot väldigt många som flytt krig och förtryck. Utmaningarna blir än större något år framöver.

Det hade alla gånger varit ett större misslyckande att behöva säga nej till asylberättigade som flytt hit.
Utmaning = Enormt problem.
Snarare rent omöjligt.
 

Jag tror Lars Lindströms trovärdighet i ekonomiska frågor är noll.
Men man kan läsa rapporter som djävulen läser bibeln.
Q.E.D

http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-nar-samtliga-budgetposter-raknas-in/

DN borde redogjort att OECD bekräftat att invandring är en statsfinansiell kostnad när alla kostnadsposter inkluderas. Det finns idag högljuda krafter som i stället för att fixa problemen med dagens invandring lägger sin energi på att förneka problemen och förvirra allmänheten om vad studierna egentligen säger. Risken finns att de kommer att missbruka DNs vilseledande rubrik.
 
Hon hade ingen vidare tajming, arbetsmarknadsminister Ylva Johansson. För ett par veckor sedan lovade hon att det inte skulle ta mer än två år för nyanlända att komma i arbete, när regeringens politik är utbyggd. Det var redan då ett mastigt påstående, givet att den officiella sanningen vid tiden var att mediantiden för kommunplacerade flyktingar att få jobb var sju år. Även det var ett förskönande uttryck. Den egentliga innebörden var att efter sju år hade hälften av flyktingarna jobb – medan många aldrig skulle komma att få något alls

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/regeringen-fantiserar-om-integration_4385967.svd
 
Och betydligt mer absurt att skicka tillbaka medmänniskor till krigszonen.
Du får inte skicka tillbaka folk med berättigade asylskäl ;)

Vad man däremot får göra, är att direkt anpassa vår asylhantering med EU standard. Då lär ansökningarna minska, då är det inte lika smakligt att ta sig igenom hela Europa för att nå Sverige.

Steg ett är att omedelbart anpassa anhöriginvandringen, dvs familjen får komma när man har egen bostad och eget arbete.
Då minskar väl antalet per år med 40 till 50%
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp