Bukefalos 28 år!

Skambud på fastighet - hit med era bästa historier!

bettysmatte

Trådstartare
Har kikat lite smått på en fastighet idag. Den är nu till salu igen efter att ha varit borta från marknaden ett tag. Innan dess var den till salu i flera år. Vet inte om den varit i annan ägo här emellan, men tveksamt. Det finns MYCKET som behöver åtgärdas och priset ligger väldigt högt jämfört med andra fastigheter i området. OM jag fortsätter att vara intresserad efter en lite mer omfattande titt så undrar jag hur fräck man kan vara angående pris? Jag vill egentligen inte betala mer än ca taxeringsvärdet och det ligger ute för det dubbla....
 
I dylika fall tycker jag att man ska bjuda så mycket som man anser att fastigheten är värd - jag bjöd 1 miljon för en fastighet som låg ute för 1,2 och säljarna accepterade mitt bud. Jag motiverade mitt bud genom att dels peka på de renoveringar som behövde göra, dels tala om vilka planer som jag hade för huset (huset hade varit i säljarens ägo i drygt femtio år och säljaren var mycket noga med att huset skulle hamna i "rätt" händer).
 
Som Albatross skriver tycker jag du ska buda det du anser att den är värd ihop med en redogörelse för dina motiv till budet och eventuella visioner/planer. Accepterar inte säljaren kan du antingen höja budet, eller backa. Min personliga åsikt är att man inte ska gå ut för högt, det är bättre att börja i underkant och sedan höja om det är för lågt än att gå ut för högt och sedan betala mer än man egentligen hade behövt om man börjat lägre.

Du kan ju kolla på liknande fastigheter i samma område, sen räkna på vad det skulle kosta att renovera huset till samma standard som dessa, det brukar kunna ge iaf en liten fingervisning om vilken prissättning som är rimlig.
 
Att påpeka alla brister man anser sig hittat kan vara en dålig strategi, säljaren känner förmodligen till huset minst lika bra som köparen så det är knappast något denne inte vet och att klanka ned på huset kan vara känsligt. Att berätta om sina planer på ett positivt sätt däremot kan förbättra möjligheten att få köpa, dvs. om inte säljaren är motståndare till dem, gäller att känna in vad som är gångbart.

Om all förhandling sker genom en mäklare är det förstås inte lika känsligt att ta upp brister :)
 
Vi bjöd 82% av utgångspriset (nu bor vi på vischan så det är inga fantasisummor det handlar om), och fick huset. Det hade dock stått tomt ett tag och varit till salu i över ett halvår. Idag kan vi nog få ungefär det dubbla mot när vi köpte, men vi har lagt en hel del jobb och pengar i renovering.
 
Min gård låg ute till salu för 1,4 milj för något år sen. Hade köpt den 99 för 750' och sen byggt om kostall till häststall, bytt tak och tilläggsisolerat uppåt, ny vindskupa, byggt ridbana och installerat jordvärme.
Jag fick ett bud på 700'... Vet inte vad mäklaren svarade men hon använde nog mer diplomatiska ord än jag.
Den gick för 1,2 sen.
 
Min gård låg ute till salu för 1,4 milj för något år sen. Hade köpt den 99 för 750' och sen byggt om kostall till häststall, bytt tak och tilläggsisolerat uppåt, ny vindskupa, byggt ridbana och installerat jordvärme.
Jag fick ett bud på 700'... Vet inte vad mäklaren svarade men hon använde nog mer diplomatiska ord än jag.
Den gick för 1,2 sen.

Din gård låter som ett fynd jämfört med den fastighet jag tittade på. Taxeringsvärde på ca 600000 kr och pris på nästan 1,4 miljoner. Ett boningshus i halvdåligt skick (fönster i AKUT behov av renovering) med bara elvärme och ett par kaminer. Tror dock att det går att bo där som det är just nu. Värre med ladugården. Taket håller på att rasa in, och det måste bytas innan den går att ha hästar i. Går ju säkert på i alla fall 100000 kr. Avlopp till 3-kammarbrunn, vilket betyder att man antagligen kommer att åläggas att sätta in infiltration. Säg, 50000 kr och uppåt..

Mark på nästan 9 ha, men inte specificerat vad det är. Det finns ingen betesmark - det går att se - men man kan göra en halvstor hage framför huset vilket räcker åt mina hästar som inte kan äta något gräs att tala om.

Läget är precis det vi önskar oss, men man kan ju inte betala hur mycket som helst ändå.....

Är det skatteverket, eller är det kanske lantmäteriet, som man ringer för att få reda på taxeringsvärden? Jag skulle nämligen vilja veta vad fastigheterna och marken är taxerade till separat. Just nu står det bara en klumpsumma i mäklarannonsen. Om det finns värdefull skog så kanske det ändrar läget, till exempel.
 
Är det skatteverket, eller är det kanske lantmäteriet, som man ringer för att få reda på taxeringsvärden? Jag skulle nämligen vilja veta vad fastigheterna och marken är taxerade till separat. Just nu står det bara en klumpsumma i mäklarannonsen. Om det finns värdefull skog så kanske det ändrar läget, till exempel.
Mäklaren borde väl ha precis alla uppgifter?
 
Om du tar kontakt med mäklaren borde du ju få information om taxeringsvärde och om det finns någon avverkningsbar skog etc.
Dock tror jag inte att det är rätt väg att påpeka vilka brister som finns, det här är ju vad som säljs liksom. Sedan vad det kostar för dig att reparera är ju ointressant för säljaren, eftersom en annan köpare kanske vill jämna det med marken. Däremot kan det ju absolut vara idé att lägga ett lägre bud, sedan är det ju en balansgång hur lågt man vill lägga. Lycka till!
 
När vi sålde förra året så var vi öppna med att köpare fick ge bud de tyckte var lämpliga. Första budet var 50 procent under utgångspriset med motiveringen att huset inte var värt mer samt att det ändå varit tomt länge. Vi sålde det inte då vi ansåg att det var skambud, då utgångspriset redan var lågt. Huset såldes sedan för 10 procent under utgångspriset till en annan köpare.

Huset stod tomt i lite mer än 2 år, så budgivare 1 trodde att vi skulle släppa det billigare men huset kom inte ut på marknaden förrän någon månad innan det såldes så vi hade ingen brådska.
 
Vårt hus låg ute för 1,2 milj i ett år, sänktes sedan till 995 000. Vi la sen bud på och köpte det för 900 000. Säljarna förlorade jättemycket på det, de hade bara bott där i fem år och köpt det för betydligt mer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 645
Senast: kma
·
Hemmet Hade en tråd som berörde detta ämne här i somras, men känner att jag behöver starta en ny och få lite ny input. Jag och min make hyr...
2
Svar
29
· Visningar
2 829
Senast: ztsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp