Skapa blomsteräng för pollinerare

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur vet man vilka blommor man ska så, för att det ska passa både pollinerare och växtplats?

Jag har en yta, som jag förutsätter generellt är torr. Tänk ett större stenröse som bara är täckt med jord, så väldränerat...
Det finns växtlighet där men jag vet inte riktigt vad. Vilka blommor trivs bra där det är väldränerat/torrt?
Eftersom det är en upphöjd yta kommer den vara jobbig att hålla efter som en gräsmatta, därför tänker jag att det är roligare att den gör nytta för pollinerare, genom att växa vilt och orört över sommaren. Men vad ska jag så/plantera?
Min plan är att trycka ner en massa krokuslökar där i höst, för det är trevligt med färgklickar i det grå innan gräset börjar växa. (Kanske även tulpaner, påskliljor och andra lökar?)
Seh funderar jag på om man inte kan bara kasta ut frön över ytan och "det som gror, det gror". Tanken bakom det är att växter i naturen gör så, att de släpper ifrån sig sina frön och hoppas att de sprider sig. Finns det några särskilda blommor som skulle fungera bättre eller sämre att göra så med? Ska jag sprida fröna före eller efter vintern?
1000000135.webp

Jag tänker att ängar ofta är torra, hos oss har vi enbart sand och där trivs de i alla fall. Så någon ängsfröblandning skulle jag prova.
Visst går det att bara strö ut, men blir nog svårare att få det att gro. Prova att luckra upp med en kratta kanske?

Hur vet man vilka blommor man ska så, för att det ska passa både pollinerare och växtplats?

Jag har en yta, som jag förutsätter generellt är torr. Tänk ett större stenröse som bara är täckt med jord, så väldränerat...
Det finns växtlighet där men jag vet inte riktigt vad. Vilka blommor trivs bra där det är väldränerat/torrt?
Eftersom det är en upphöjd yta kommer den vara jobbig att hålla efter som en gräsmatta, därför tänker jag att det är roligare att den gör nytta för pollinerare, genom att växa vilt och orört över sommaren. Men vad ska jag så/plantera?
Min plan är att trycka ner en massa krokuslökar där i höst, för det är trevligt med färgklickar i det grå innan gräset börjar växa. (Kanske även tulpaner, påskliljor och andra lökar?)
Seh funderar jag på om man inte kan bara kasta ut frön över ytan och "det som gror, det gror". Tanken bakom det är att växter i naturen gör så, att de släpper ifrån sig sina frön och hoppas att de sprider sig. Finns det några särskilda blommor som skulle fungera bättre eller sämre att göra så med? Ska jag sprida fröna före eller efter vintern?
Visa bifogad fil 188938
Det bästa för de lokala vilda pollinatörerna är att inte så in någon fröblandning som du köper i butik, oavsett namn. De flesta blandningar innehåller arter som inte finns i Sverige för att ge snabbt och "snyggt" resultat men som inte i sig gynnar majoriteten av de vilda pollinatörerna. Dessutom är ofta blandningarna så ospecifika att man sår in växtarter som inte förekommer i din landsdel eller genotyper som kommer från andra delar av landet. Det senaste riskerar att på sikt påverka genetiken i området negativt med risk för att det blir sämre överlevnad på framtida avkommor när de generna mixas med de lokalt anpassade sorterna (tex. de klarar torka, kyla, långa mörka vintrar mm sämre).

Det enklaste är att sköta området som en äng, dvs slå/klippa efter att blommorna har gått i frö, låta klippet ligga och torka någon dag och sedan rafsa undan det för att hålla jorden mager. Som du är inne på kommer vilda arter att sprida sig dit med tiden och du får en fin äng. Invasiva arter som sprider sig in i området bekämpas när de dyker upp.

Vill du skynda på processen kan du samla frön från arter du hittar i området och göra precis som du tänkt - kasta in fröna och se vad som tar sig. Dvs den första processen men uppsnabbad. Då får du arter som finns i området och som är anpassad till sin regions klimat. Bra för växterna och bra för de vilda pollinatörer som finns i området och som är anpassad till och nyttjar den lokala floran :up:

Jag vet inget om att plantera dem, men växter som verkar dra insekter (fjärilar, humlor etc) är (utifrån vad jag har i bakgrunden på foton, och vad jag minns) t.ex. klöver, maskrosor, midsommarblomster, vicker, vädd, tistlar etc. Men det är ju säkert delvis eftersom det är en en hel del av det här. Och att det går i perioder. Den första stora blomningen av maskrosor var de fyllda av insekter en solig dag, just nu är det t.ex. en del tistlar som blommar. Inte särskilt mycket t.ex. blåklint och vallmo i närområdet.

Jag upplever att många kryddväxter drar pollinatörer när de blommar - oregano, lavendel, timjan mfl.
Vi har en pallkrage med oregano som frösår sig själv från år till år, alltid massvis med humlor, bin och fjärilar där vid blomning.
Lavendel ingår i min plan. Däremot blir det ingen oregano eller timjan för jag tycker inte om doften av dem.

Vill du skynda på processen kan du samla frön från arter du hittar i området och göra precis som du tänkt - kasta in fröna och se vad som tar sig.
Jag tror att du missförstod mig litegrann. Jag behöver tillföra frön från lämpliga arter. Det växer inte särskilt många blommor i närheten. Och jag vill att det ska bli en blommande yta. Det kommer inte ske av sig själv.
Min fråga är hur jag ska veta vilka blommor som både passar pollinerare och den torra platsen där de ska växa.
(Odlingszon 1, om det spelar roll)

Du kan antingen köpa svenska ängsfröblandningar från tex Pratensis eller Norrlands blomsteräng, eller så kikar du på Naturskyddsföreningens sida om att anlägga äng där de listar förslag på arter som passar pollinerare.

Jag skulle nog börja hos Pratensis, de har olika blandningar anpassade efter olika odlingsförhållanden.

Gullviva, lätt att fröså. Mandelblom också lätt. Du har åkervädd. Dessutom rödklint. Vill du ha in tistelliknande finns väddklint. Kärringtand, fint gul o marktäckande. Liten blåklocka o stor. Då får du en äng med naturliga blommor. Finns ju prästkrage oxå men den kan ta över. Gökärt låg söt o färgglad. Hacka eller dra hål i grässvålen.

Visa bifogad fil 188938
Jag köpte ängsplantor från Pratensis, de har svenska sorter både frö och pluggplantor. Finns flera företag som bara har svenska arter om du googlar!

Lavendel ingår i min plan. Däremot blir det ingen oregano eller timjan för jag tycker inte om doften av dem.

Jag tror att du missförstod mig litegrann. Jag behöver tillföra frön från lämpliga arter. Det växer inte särskilt många blommor i närheten. Och jag vill att det ska bli en blommande yta. Det kommer inte ske av sig själv.
Min fråga är hur jag ska veta vilka blommor som både passar pollinerare och den torra platsen där de ska växa.
Jag har mynta i min trädgård vilket uppskattas mycket av pollinerande. Den är tålig och lättskött.

Själv är jag förvånad i dessa upplysta invasiva tider att inte plantskolor regleras mer. Men det är väl redan för sent, folk fattar inte vilka problem starkväxande trädgårdsväxter kommer att ge. Ett är hybrida blåtåtelgräs som sprider sig dit där de inte ska vara. För den delen tusenskönan.

Det gör det faktiskt kommer av sig själv alltså, med rätt skötsel. Är platsen torr och näringsfattig borde du princip bara kunna sluta klippa ytan och istället slå av den en gång om året eller när växterna du vill ha där gått i frö. Otroligt många gräsmattor innehåller stora mängder undertryckta blommande växter speciellt om de är torra.

Men vill du ha en blomning som i en rabatt då behöver du ju tillföra den och sedan sköta de växterna utifrån de behov de har.

Men till din fråga, om du har en gräsyta dit du vill få in ängsblommor som idag inte finns i närheten behöver du precis som om du ska etablera en annan växt där skapa utrymme för den dvs ta bort det som växer där idag på delar av ytan tex i mindre fält och så in eller plantera plantor av det du önskar. Pratensis och Vegtech säljer fröblandningar, plantor och tom ängsmattor för olika typer av växtförhållanden. Allra bäst för pollinerare är ju de inhemska växterna.

https://pratensis.se/produktkategori/angsfroblandningar/ Här kan du kolla vilka växter de har i sina blandningar och köpa frön till dom.

Lavendell är vackert och luktar gott men har en väldigt kort blomning. Trevlig i en rabatt men fyller inte så stort syfte när det gäller naturvård.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka