Skapa trygghet... *LÅNGT*

Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Vänta lite, är valpen döv? Dvs den hör inte?

I så fall beter den sig annorlunda än en hörande valp. Eller snarare har ett lite annat språk + att den själv är lite okänslig för andra hundars språk.

Nu har jag läst din trådstart flera gånger och jag tycker fortfarande inte det är konstigt att din hund reagerade i dom situationer som han gjorde. Dock reagerade han lite väl häftigt. Det är inte bra. Men om nu valpen är döv så skulle jag tänka mig att din hund är lite osäker på valpen eftersom den är lite annorlunda i sitt sätt jämfört med andra valpar. Att din hund är osäker skulle kunna vara anledningen till att den reagerar så häftigt.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Nej nej, den är inte döv som i att den inte hör. Den är bara väldigt "trög" i språket.

Jag skulle också säga att han är osäker på den när det blir spänt. Både pga smärtminne och för att valpen är "trög" i språket och inte reagerat nämnvärt på tidigare varningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Jag hade inte släppt ihop hundarna överhuvudtaget. Det är en sak att äldre fostrar yngre, men den vuxna hund som flyger på en valp utan förvarning ska inte ha med valpar att göra.

Håller med. En sån hund skulle aldrig får träffa min valp.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Oavsett så gillar jag inte att en vuxen hund ger sig på en valp. Min förra hane var världens tjurhuvud mot andra hanar, de skulle läxas upp.
Men valpar hängde i hans öron, snodde hans mat osv utan att han så mycket som lyfte en överläpp.

Sen är det ju frågan, hur gammal är valpen?
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Min surpuppa, Miss Mandy gillar inte valpar och sager overtydligt ifran med morr och kroppssprak ... innan hon gar undan for att jag ska hjalpa ta hand om valpen. En vuxen hunds forsta reaktion ska inte vara att hoppa pa och SKAKA valp ... det har gatt aldeles for langt.
 
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

Oavsett så gillar jag inte att en vuxen hund ger sig på en valp. Min förra hane var världens tjurhuvud mot andra hanar, de skulle läxas upp.
Men valpar hängde i hans öron, snodde hans mat osv utan att han så mycket som lyfte en överläpp.

Sen är det ju frågan, hur gammal är valpen?

Jag tror att anledningen till det INTE är fostran utan försvar där han upplever valpen som "hot" (smärta, dåliga signaler efter flera tillsägningar osv som gör honom osäker vid just dessa tillfällen). Han fostrar valpar jättefint, andra valpar som försökt ta saker från honom har han varnat och när de inte lyssnat så har de fått ett litet nyp, sen har det varit bra och valpen har respekterat det.

En vuxen hane som han bara träffat en liten stund hoppade fram och bet tag i halsen när han skulle upp i samma säng. Cas reaktion var "ojdå, kan du bitas? jag lägger mig härborta". Jag hade även nyligen en vuxen okänd hane hemma utan några som helst problem förutom lite grinighet i form av mutter... Som försvann efter en promenad. Det är alltså inget denna hunden brukar göra. Och vi har inte heller tänkt slänga in de i ett rum, med tillgångar, utan korg och "se hur det går" :meh:

Han brukar inte vara det minsta grinig mot valpar utan snarare ignorera tills de ger upp. Och jag upplever honom inte direkt grinig här heller, snarare osäker i dessa situationer.

Valpen är nu snart 6 månader.
 
Senast ändrad:
Sv: Skapa trygghet... *LÅNGT*

En vuxen hunds forsta reaktion ska inte vara att hoppa pa och SKAKA valp ... det har gatt aldeles for langt.

Första reaktion?
Att det gått för långt är vi medvetna om, därav att jag skapade en tråd då jag vet om den breda kunskapen härinne.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 198
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 119
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 943
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp