Skarpa bett!

Sv: Skarpa bett!

Har du aldrig funderat på att det kanske är så att bettet är så pass skarpt att självbevarelsedriften sätter in? D v s anledningen till att hon inte tjafsar med munnen är att hon vet att det gör ONT att streta mot ett skarpare bett.

Lovisaleonora_ skrev:
Har du aldrig funderat på att det kanske är så att bettet är så pass skarpt att självbevarelsedriften sätter in? D v s anledningen till att hon inte tjafsar med munnen är att hon vet att det gör ONT att streta mot ett skarpare bett.

Det är precis det har jag menade när jag skapade denna tråd... du (och många andra) dömmer mig (och andra) för att jag rider min häst på ett lite skarpare bett... Varför? Vad grundas det på?

Och nej, jag har aldrig funderat på att det är därför hon slutar tjafsa för att jag VET att det inte är så.

Lovisaleonora_ skrev:

Då antar jag att du är en av dom som inte tror på den obligatoriska bettet- är- inte- skarpare- än-handen meningen.

Min häst trivs absolut bäst på ett gummipelham, han älskar sådanda där tjocka bett.
Om han hade fått välja hade han valt att ha det varje dag.

Tycker att man skall rida på ett bett som hästen trivs med oberoende på hur skarp bettet är.

Sedan har olika bett sina tryck pugter på olika ställen så som tunga, laner, nacke mm så om ett bett är skarp för en häst behöver inte sama bett vara skarp på en annan berende på var dom är mäst känsliga.

Kan även tilläga att bettet blir inte skarpare en handen som håller i tygeln, Tex jag rider en häst på pelham och tycker hästen funkar jätte bra på detta men när min syster rider sama häst på sama bett blir bettet för skarp på hästen, vilket beror på att jag rider men en mjukare hand = handen gör bette...

Rufsan. skrev:
OK, jag är inte säker på om det stavas med ett eller 2 m så det är möjligt att det stavas grammatik även om det låter helt fel :crazy:

För säkerhets skull kollade jag det nu i SAOL, och det är dubbla m.

Rufsan. skrev:
Då antar jag att du är en av dom som inte tror på den obligatoriska bettet- är- inte- skarpare- än-handen meningen.

Självklart är det så att handen bestämmer graden av påverkan, tycker det är lite "goes without saying".

Men visst är det väl så att olika bett är olika skarpa i sin utformning och ger oss som ryttare mer kraft (hävstång etc) per kg i handen s a s? Och de påverkar ju dessutom hästarna på olika sätt...

jag förstod att du skulle fråga den frågan... Du lät så negativ och nedlåtande så vad annars ska jag tro än att du ville klanka ner på mig? Kanske har jag fel... men det var svårt att tolka det på något annat sätt...

En häsvtång har dessutom nackdelen att bara förstärka informationen åt ENA hållet, alltså från handen till munnen. Det hästen "säger" går inte fram med samma styrka till handen.

En orsak till att många hästar "slutar" tjafsa och protestera med ett hävstångsbett, ryttaren märker helt enkelt inte av det... :smirk:

Håller med trådens skapare! :) behövs det ett vassare bett är det bra att använda, om man vet hur man ska hantera det! bättre med ett vassare bett än å sitta å dra hela tiden, å ja vet vad halvhalter är :)

Varför JAG är emot kandar:
Hästens mun är väldigt liten och har egentligen inte plats för bett.
Prova själv att stänga munnen. Tungan tar upp hela gommen.
Dessutom är ju dressyr också en prövning för lydnad, därmed borde kandar eller inte åtminstone vara valfritt. Tycker jag, hoppas ni respekterar mig för detta. :banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
215
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 040
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka