Skarpare bett?? Hjälp!

Sandan

Trådstartare
det är så att min häst blir VÄLDIGT het när vi rider ute i skogen ibland. därför undrar jag om jag kan prova ett skarpare bett på honom när jag rider i skogen? pessoa gillar jag inte. har provat ett tredelat pessoa och då krullade han bara ihop sig. det tänker jag inte rida på igen! han gillade det inte alls.

har funderingar på ett pelham eller ett jaktkandar, kan det fungera? jag vet att man inte i första hand ska prova ett skapare bett men jag rider inte mycket med handen. tyvärr blir det ändå dragkamp ibland och det vill jag inte att det ska vara.

hästen är en 11-årig fredriksborgare på 158 cm som är otroligt stark och enormt pigg. har haft honom i tre år. har ridit mycket dressyr så han lyssnar bra på mig nu, men det är just skogen som det blir problem i. särskilt nr han stått någon dag.

finns det någon som kan hjälpa mig?:confused: tack så mycket!

Sv: Skarpare bett?? Hjälp!

jag föreslår att du provar ett hackamore. kanske låter galet att ta ett bettlöst när du har en så pigg och stark häst, men en vän har en stark fjording och det funkar perfekt för henne på uteritterna - finns billiga på bl.a. Horze och Hööks som är kanonbra ;) . jag rider själv på detta, tycker mycket om det..

jaså?? kanske ska prova det då. fast jag är lite rädd för hackamoore med risken att bryta hästens nosrygg om man t.ex. ramlar av och fastnar i tygeln eller nåt. vill faktiskt hellre att hästen får ett munsår än att han bryter nosryggen!!:eek:

menmen, som sagt; det ligger på min lista över något jag kanske ska prova:smirk:

Ja det bästa är nog att prova sig fram. Se vad hästen verkar trivas med. Tänk på att det du håller i handen är ett skarpt "verktyg" och använd inte hårdare tygeltag än nödvändigt för tex nödsituationer.
Och kom ihåg att du ska ha som mål att framöver rida med "mildare" bett! :)

I grund och botten handlar det inte bara om att betsla upp.
Se till att hästen står på en balanserad foderstat, ej får för mkt kraftfoder. Träna rätt, bygg bakbensmuskler och överlinje så får du en häst som är stabil i alla gångarter. Se till att inte stressa upp hästen på uteritten, man kan skritta en hel timme och galopp behöver inte betyda sken bara för att man rider i skogen. :smirk:
Jag är ingen skarpt bett predikant, men det är trots allt flyktdjur vi pysslar med och en nödbroms är helt ok i vissa situationer tycker jag.;)

Se till att hästen står på en balanserad foderstat, ej får för mkt kraftfoder. Träna rätt, bygg bakbensmuskler och överlinje så får du en häst som är stabil i alla gångarter.
Jag är ingen skarpt bett predikant, men det är trots allt flyktdjur vi pysslar med och en nödbroms är helt ok i vissa situationer tycker jag.;)

okej, jag förstår vad du menar. och därför ska jag tillägga några saker om min häst.

han har aldrig ätit kraftfoder under de tre år jag haft honom eftersom han redan har alldeles för mycket energi (spelar ingen roll hur mycket jag stimulerar honom, han bara är sån) som max har han fått korn förra vintern för han blev lite smal och behövde gå upp i vikt. men bara det gjorde att han blev ett litet monster.

bakbensmuskler och överlinje har han verkligen. han är stabil i alla gångarter även när jag rider i skogen. de ggr han vill rusa iväg i galoppen är antingen när han har stått ett tag eller om det är en häst han inte känner som är med. också när han går bakom blir han väldigt stressad och vill springa fort. han har en enorm tävlingsinstinkt och vill alltid komma först!

det handlar inte om att han blir rädd för någonting när han springer utan det är själva springandet som är hans mening. han tycker att det är så roligt att springa. det tycker jag också mend et ska inte gå fööör fort och det ska vara under kontrollerade former.

vi har alltid trott att han har varit sent kastrerad för det har verkat så på honom alltid. men nu misstänker vi att han kan vara klapphingst istället. han tål inte hingstar och är extremt intresserad av ston. kommer det en annan hingst i närheten slutar han lyssna helt och börjar dansa runt. att han hela tiden vill komma i närheten av ston har vi nu tränat bort nsätan helt. han blir väldigt intersserad om det är ett brunstigt sto i närheten.

det var en liten kort historia om min häst. ville bara förtydliga mig lite:p

Det är ju väldigt olika på olika hästar...
Vissa upplever jag att jag får bättre koll på med så MILT bett som möjligt (bettlöst à la grimma) för att det inte gör ont om man rycker till för kung och fosterland, men att hästen ändå hör snärten och fattar vad man vill - mer logiskt med tryck framifrån. Vissa hästar blir mao mer stressade av att ha något som gör ont i munnen.
Sen finns det dom som lägger sig i handen eller kör upp huvudet så de blir okontaktbara (pullar kanske det kallas? :p ) på min egen som kan bli så har jag betslat upp med stång (blev naturligt så eftersom jag hade ett stångbett sen förra kusen - men då för finlir i dressyren snarare än som broms...) skulle väl rekommendera ett rakt pelham om man väljer den metoden. MEN då är det ju viktigt att man vågar lätta i handen emellan tygeltagen, ta tills man får lite reaktion - lätta, ta och få reaktion - lätta osv. För att inte ge hästen en anledning att dra emot. Min kuse kan bli riktigt stark på stången också om han anser sig ha en anledning till det, har han inte det kan han vara mycket lydig och fin.

Sen finns det dom där som bara är fellärda. Som man mycket väl skulle kunna få lydigare bara genom att vara mer konsekvent och se till att inte ta sig vatten över huvudet. Ofta har man redan "misslyckats" (ursäkta uttrycket, låter rätt negativt...) när hästen slutar lyssna och drar iväg, att man skulle tjäna mer på att försöka hålla ett lugnt tempo och vara konsekvent med att hästen ska SKRITTA, helst på lång tygel ett bra tag, och vara lyhörd på dig som ryttare. Alternativt MÅSTE hålla sakta galopp redan från första språnget, annars bryter man av direkt.

Oavsett vilken hästtyp du har och hur du rider ska du såklart välja något som gör att du känner dig trygg. Om det börjar gå så långt att man känner att man tappar kontrollen. Dock är det ju inte heller alltid det skarpaste som känns som det tryggaste - när förra kusen yrsade upp sig på stången så svor jag över det dumma stångbettet som inverkade uppåt - höja ryggen, istället för att få en lite pigg/stressad häst fick man en som reste sig eller bockade sig.. Där var det kapson eller tränsbett som var tryggast. En annan var det som sagt så milt bettlöst som möjligt, och den nuvarande är det fortfarande stång som gäller vid uteritter som förhoppningsvis kommer bytas ut mot tränsbett eller kapson när vi kommit igång mer med uteritterna och fått bättre lydnad + jag känner mig tryggare.

Det är ju väldigt olika på olika hästar...
Vissa upplever jag att jag får bättre koll på med så MILT bett som möjligt (bettlöst à la grimma) för att det inte gör ont om man rycker till för kung och fosterland, men att hästen ändå hör snärten och fattar vad man vill - mer logiskt med tryck framifrån. Vissa hästar blir mao mer stressade av att ha något som gör ont i munnen.
Sen finns det dom som lägger sig i handen eller kör upp huvudet så de blir okontaktbara (pullar kanske det kallas? :p ) på min egen som kan bli så har jag betslat upp med stång (blev naturligt så eftersom jag hade ett stångbett sen förra kusen - men då för finlir i dressyren snarare än som broms...) skulle väl rekommendera ett rakt pelham om man väljer den metoden. MEN då är det ju viktigt att man vågar lätta i handen emellan tygeltagen, ta tills man får lite reaktion - lätta, ta och få reaktion - lätta osv. För att inte ge hästen en anledning att dra emot. Min kuse kan bli riktigt stark på stången också om han anser sig ha en anledning till det, har han inte det kan han vara mycket lydig och fin.

Sen finns det dom där som bara är fellärda. Som man mycket väl skulle kunna få lydigare bara genom att vara mer konsekvent och se till att inte ta sig vatten över huvudet. Ofta har man redan "misslyckats" (ursäkta uttrycket, låter rätt negativt...) när hästen slutar lyssna och drar iväg, att man skulle tjäna mer på att försöka hålla ett lugnt tempo och vara konsekvent med att hästen ska SKRITTA, helst på lång tygel ett bra tag, och vara lyhörd på dig som ryttare. Alternativt MÅSTE hålla sakta galopp redan från första språnget, annars bryter man av direkt.

Oavsett vilken hästtyp du har och hur du rider ska du såklart välja något som gör att du känner dig trygg. Om det börjar gå så långt att man känner att man tappar kontrollen. Dock är det ju inte heller alltid det skarpaste som känns som det tryggaste - när förra kusen yrsade upp sig på stången så svor jag över det dumma stångbettet som inverkade uppåt - höja ryggen, istället för att få en lite pigg/stressad häst fick man en som reste sig eller bockade sig.. Där var det kapson eller tränsbett som var tryggast. En annan var det som sagt så milt bettlöst som möjligt, och den nuvarande är det fortfarande stång som gäller vid uteritter som förhoppningsvis kommer bytas ut mot tränsbett eller kapson när vi kommit igång mer med uteritterna och fått bättre lydnad + jag känner mig tryggare.

tack så mycket för det här svaret. det kändes väldigt bra att läsa det! har faktiskt haft funderingar på att köpa ett sidepull till min häst för att kunna variera mellan bett och utan. hackamoore är jag ingen fan of alls.

tack så mycket!

Nu är inte min i närheten så som din häst, egentligen mycket långt ifrån, har "bara" en gammal nordis som ibland blir väldigt stark :D
Men på henne funkar sidepull utmärkt faktiskt, det är lite bättre broms än bett (jag har annars fullcheekbett) och bäst är att jag slipper dra i munnen. Hon är mjuk och fin och lydig MEN.. Men ;) Hon tycker om att ta ett rejs ibland när matte slappnar av för mycket och då är bromssträckan lite för lång.

Fast prova inhägnat först så att han lyssnar på det. Kanske du förstår själv ;)

tack för svar! har också haft fullcheak på min men han fick skavsår i mungipan av det... klämde på honom.

nu har jag bestämt mig iaf. jag ska skaffa ett gummipelham efter att ha provat det av en kompis och han fungerade underbart på det:love:. har annars hatat skarpa bett men det kändes inte alls skarpt och han gillade det skarpt^^

Prova ett jaktkandar! Funkade bra på min..

Jag rider normalt sett alltid på rakt, två eller tredelat. Men just när jag rider ut med andra har jag en kandarstång. Den är såpass skarp att det inte går att jämföra. Jag får verkligen tänka på att hålla handen stilla och rida med säte och ben istället. Lite för hård hand = bråk. Älskar effekten som detta bettet har för oss. Han bli otroligt mycket mer lyhörd och har även börjat reagera bättre på mildare bett :) Jag tycker absolut att man kan ha ett skarpare bett ute. (Inte så roligt att sitta på ett tvådelat om man inte får stopp på hästen hur man är försöker)

Jag väljer hellre ett väldigt skarpt bett om jag inte kan ha mina vanliga. För då blir skillnaden så stor att man inte "vänjer" sig vid det skarpare bettet :) Annars kanske det är svårt att backa tillbaka till de mjukare...

Jag väljer hellre ett väldigt skarpt bett om jag inte kan ha mina vanliga. För då blir skillnaden så stor att man inte "vänjer" sig vid det skarpare bettet :) Annars kanske det är svårt att backa tillbaka till de mjukare...

Intressant poäng! Har inte tänkt på det, men lite så har nog jag också filosoferat. Inte skaffa ett halvskarpt vardagsbett utan milt - normalskarpt - skarpt beroende på häst/kommunikation/situation... :p Men alltid med målet att till slut kunna backa tillbaka till det mildaste - bettlöst.

Testa gags, ger lite hävstång och trycker på nacken om hästen drar. Så de krullar inte ihop sig på det bettet, men man har ändå lite kontroll på dem!

Hmm.. Om det trycker på nacken så finns väl alltid risk för hopkrullning?
(vet inget om bettet i övrigt, det är bara en fundering på det du skrivit)

det handlar inte om att han blir rädd för någonting när han springer utan det är själva springandet som är hans mening. han tycker att det är så roligt att springa. det tycker jag också mend et ska inte gå fööör fort och det ska vara under kontrollerade former.
Låter precis som min frb-kille. :D I början var bromssträckan längre än själva galoppsträckan med allt vad det innebär. :cool: Testade martingal eftersom han drog upp huvudet men det hade noll effekt, snarare kände jag att jag fick mindre kontroll. Satte på ett starkare bett men inte heller det bet... (han funkade bra på dressyrbanan så det handlade inte om okänslighet)

Det gamla slitna tipset att "ta i ena tygeln" försökte jag med en eller två gånger. Andra hästar jag gjort det på har saktat av i ren självbevarelsedrift, men inte Lokie, han for ut på sidan av stigen/vägen i ominskad hastighet så det blev rent av livsfarligt. OM han nu ens böjde på halsen och inte fortsatte rakt på. :devil:

Genom att göra start och stopp i månader (med vanliga bettet) började han tillsist lyssna tillfredsställande. Viktigt var dock att jag inte tjatade för länge på samma ställe, då blev han trött på tjafset och lyssnade ändå inte tillsist. Först skritt, sedan trav och så eldprovet galopp. Än idag är han väl lite dragig och saktar då inte av motvilligt, men nu har man kontroll och kan slappna av även om man gasar på lite (läs lättar tyglarna......). :)

ja fast det i och med att de löper genom bettringarna så verkar det upplyftande. Används med fördel på hästar som drar ner huvudet eller som bara behöver komma upp i formen. Funkar super på min pålle som är aningen lågställd och blir oerhört stark vid hoppning och uteritt. Rider alltid med dubbla tyglar.

(han funkade bra på dressyrbanan så det handlade inte om okänslighet)

låter precis som min kille. han fungerar underbart på dressyrbanan och är väldigt lätt i munnen även om han är svårriden. snart kommer tävlingspremiären i dressyr med pojken.¨

har nu också skaffat ett pelhambett och snart kommer pelhamdeltan som jag har beställt så nu går det snart att använda och slippa rida med dubbla tyglar. kommer självklart inte att rida med det varje dag utan endast ibland. när jag rider ut med kompisar är det till mest användning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 007
Senast: lirco11
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 700
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 841
Senast: Ramona
·
Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka