Bukefalos 28 år!

Skarpare bett?

Sv: Skarpare bett?

Finns ju såna där ledade historier, är inte dom ganska bra? :)
 
Sv: Skarpare bett?

Fast du säger ju emot dig själv. Det är ju just för att kunna förfina sina hjälper och slippa sitta och slita och dra ( OBS Överdrivet) som man även som ej proffsryttare betslar upp. TS är ju medveten om att hon måste vara mer försiktig och det är ju även Kenneth, om man har ett skarpare bett. Varför ska proffsryttare i såfall behöva skarpare bett. De borde ju med ditt resonemang klara sig ändå;)
 
Sv: Skarpare bett?

Ja men är hästen inte välriden så ska man inte betsla upp. Ni tycker att man kan betsla upp för att slippa dra - dvs. förstärka sina hjälper.

I dressyr så rider man på kandar i de högre klasserna, ett kandar sätter man förhoppningsvis inte in i munnen på en häst som inte är välriden.
Är hästen välriden så behöver man inte sätta in ett skarpare bett för att man ska slippa dra i hästen.

Man förvinar sina redan fina hjälper istället.
Vilket man inte gör om hästen hänger i handen, då sitter problemet oftast inte i bettet utan i ryttaren och hästens utbildning.

Sätter du på en nosgrimma och drar åt på en häst som gapar för att ryttaren drar i den?
 
Senast ändrad:
Sv: Skarpare bett?

Hej
Prova Hackamore.
testa först den mindre modellen.
Hackamoret med långa skänklar ger ännu mer hävstångseffekt men då måste du ge direkt eftergift.
99% av alla hästar funkar bra.
Har de tandproblem vilket kan va en förklaring så får du direkt märkbar effekt.
Lycka till och var lätt på handen.
Mvh Vind
 
Sv: Skarpare bett?

Min häst som jag hade var "tung" i handen en period för att han inte orkade bära sig riktigt och följden blev att han hängde i bettet och jag fick hela honom i handen.
Då testade jag hackamoore och min tanke med det var att han inte skulle ha något att fysiskt bita fast i, vilket faktiskt hjälpte! Jag red honom nästan uteslutande på hack efter det. (Och jag red dressyr o hoppade lite precis som vanligt, ingen skillnad i ridningen som många tycks tro)
Han hade också en tendens att greja med tungan som gjorde honom lite jobbig i munnen.
Nu vet jag inte ts igentliga problem men det kan va värt att testa olika bett med hjälp av sin tränare.
 
Sv: Skarpare bett?

Jag håller med Kenneth i den här diskussionen om att du visst kan prova ett skarpare bett om din häst blir för stark vid uteritter. Det finns hästar som ligger på enormt när man rider ut men inte på ridbanan och då kan det vara helt befogat med ett skarpare bett - förutsatt då att man vet vad man gör, vilket du ändå verkar veta.

Att betsla upp behöver inte enbart vara av ondo, även om man tyvärr många gånger ser skräckexempel, utan precis som Kenneth säger så kommer hästar i alla former och storlekar ( så även ryttare såklart ). Med sunt förnuft, bra hjälp och goda teorikunskaper i bagaget så kan viss variation av utrustning t ex byte av bett ge en knuff framåt så man kommer över kanten på sitt trappsteg och kan börja jobba vidare i ett nytt läge för framgång.
 
Sv: Skarpare bett?

Jag blir minst sagt irriterad av många komentarer här.
Jag kan bara utgå från mig själv och de hästar jag rider jag kan ju inte säga hur man ska rida en häst jag aldrig suttit på och det var heller inte min fråga, jag har själv med hjälp av tränare tagit beslutet att jag ska byta till et skarpare bett.
När jag rider en häst eller får hem en ny häst för första gången rider jag alltid på "standard" utrustning, vilket alltså innebär vanlig bett oavsett vad hästen går på innan, för att jag själv ska känna mig fram, om det inte finns vissa särskilda orsaker till det. Fungerar inte de får man väl kolla över alternativen. Vilket i det här fallet innebar ett skarpare bett. Jag kollar tänder på mina hästar regelbundet och vet därför att mina hästar inte har några fel på tänderna. Jag väntar inte till mina hästar får problem utan förebygger problem. Jag håller med kenneth och de andra som är inne på hans spår. Alla hästar är olika individer och trivs med olika saker och det med att rida med mjuk hand bör alltid vara självklart. Om man är okunnig och ej har en stabil hand är det naturligtvis inte att rekomendera att rida på ett skarpare bett.
Den hästen jag syftade på när jag stälde min frågfa här är otoligt välriden och skolad. Självklart går det alltid att förbättra men inte alltid utan hjälper.
Min ponny var ett exempel på en dam med VÄLDIGT stark vilja och ju mer tränad och byggd hon blev ju starkare piggare och hetare blev hon. Mamma som inte var en särskilt kunnig ryttare red henne på vanligt bett jag red henne det sista på pelham med gummistång, ett bett jag vet att hon trivdes utomordentligt på, den hästen hade jag i tolv år så jag kände henne väldigt väl. Att hon inte lyssnade på mig hade att göra med att hon helt enkelt sket i vad jag sa. Henne gick inte att uppfostra hon bara var sådan, en riktig diva, därför behövde jag ett skarpare bett på henne för att kunna sätta henne på plats om jag behövde och för att vi skulle kunna jobba ihop istället för att jobba emot varandra. Hur samlad jag än hade henne kunde hon bara få för sig att nä nu ska jag draiväg hitåt. och då var det skönt att ha lite extra hjälp.
Vad jag menar är att alla hästar är olika och trivs och går olika bra med olika utrustning.
Men visst om ni tycker att det är ammatörmässigt och har med ryttaren och göra och inte hästen, så förstår jag inte varför ni inte rider barbacka och med bara grimma, för ni skulle ju då kunna få hästen att lyssna lika bra? För de är ju mest narturligt, om ens det.
 
Sv: Skarpare bett?

Jag förstår att du blir irriterad, Buke är fullt av duktiga förståsigpåare och moralväktare som har väldigt politiskt korrekta åsikter. Jag har sett denna bettdiskussionen förr, och jag har ff inte bytt åsikt själv - så får det storma bäst det vill runt omkring...:angel:
Ska faktiskt kolla nästa gång det är hoppning på tv, hur många som rider på olika bett.
Jag tycker att du gör rätt som betslar upp, jag har själv kommit mkt längre med min ridning sedan jag gjorde det... (Och jag rider ff med tränsbett på marken, det är bara på hoppningen som jag har betslat upp.)

Jag förstår precis vad du menar med din ponny, för min häst är likadan.
 
Sv: Skarpare bett?

O herre :crazy:

Förstår att du blir upprörd, detta är anledningen till att jag nästan aldrig ger mig in i sådana här diskutioner eftersom man alltid får massa skit oavsett hur man förklarar....sen blir man ju ofta idiotförklarad med en gång.

Därför, nöjer jag mej med att säga att gör så som du själv tycker verkar bäst. Lyssna på din tränares råd, h*n har ju sett hästen i fråga.


Lycka till!

/Pernilla - som både bettslat upp.... och ner ;)
 
Sv: Skarpare bett?

Håller med!

tycker för övrigt att man inte ska byta bett till skarpare på en häst som hänger i handen. Försök rätta till problemet med ditt nuvarande bett istället eller prova kanske ett äpplebett?[/QUO¨





Min tränare avråder mig skarpt till äpplebett då de bränner i munnen enligt henne och hon har själv vart med om de flertal ggr altså är det inte ett alternativ.
 
Sv: Skarpare bett?

Tack för de svar jag fått på min fråga. I övrigt tycker jag att denna tråd mer utvecklats till en fråga vad folk anser är moraliskt rätt eller ej
 
Sv: Skarpare bett?

hmm ja de blev en väldig disskusion så jag undrar om kenneth och de få andra har ngt bra bett att tipsa om? För du verkar förstå vad jag menar. Jag är väldigt lätt i handen och noga med eftergift. Eller ska man växla regelbundet mellan bett? Vad tycker ni är bäst?

Ni andra som rasar över min fråga har väl ingen som helst anining om hur min häst är och hur jag rider? det var inte min fråga. och det är väl klart att om någon står på marken så kan de ge bättre råd och tips om saker man kanske inte alltid känner på hästen. Och det är klart att om du inte har en mjuk han blir ett skarpare bett obehagligt!
Att en häst blir pigg och glad ute är väl inte så konstigt och det kan väl den lydigaste hästen bli oavsett om man tragglar i paddocken med lydnadsövningar? Det kan vara till en fördel och ha lite extra hjälp vid sådanna tillfällen, då blir uteritten trevlig för både rýttaren och hästen istället för en enda kamp.

själv hade min häst ett jätte skarpt stång bett med kedja under hakan när han kom och moteveringen var att han annars sticker och man kan aldrig släppa en centimeter, hästen gick i sidled med huvudet högt som f*n. jag åkte direkt och köpte det snällaste 3delade bettet med järn och kopparinslag som ökar rörligheten i hans mun, jag har ridit på lösa tyglar och han lyssnar till minsta lilla vink, jag gillar detta bettet eftersom han inte är stel längre, men sen är även jag av den typen som är jätte mjuk i handen och helt säker på att om en häst sticker så springer han inte med munnen utan benen.

men prova ett bett med smak kanske eller som mitt bett även har, tre små ringar på mittendelen som han håller på att röra på, han blir mjuk och får lite hjärngympa på samma gång ;)

till min andra häst har jag ett vanligt stångbett inte så skarpt, men jag provade 3 delat på honom och tyckte jag behövde bli mycke hårdare i handen för att han skulle lyssna, så jag bytte tillbaka och han går som en klocka igen ;) testa, det kan aldrig skada ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Fazeem
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 182
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp