Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Lite väl generaliserande kanske? Det beror väl ändå på hur pass bra man är på att rida...

Hur skicklig man än är kan man inte göra det omöjliga... Hackets konstruktion omöjliggör att man ställer/böjer hästen på ett bra sätt, vilket behövs om man ska kunna "rida ut halsen ur bogen" ordentligt. Hacket ger visserligen ett tryck i nacken som är en stark signal för hästen att sänka huvudet. Men ett sänkt huvud på en rak hals är inte samma sak som en lång hals med ärligt aktiverad överlinje, lika lite som en hopdragen hals som bara får hästen att "knäcka av" är det.

TS uttrycker ju dessutom gång på gång oro för att hästen ska bygga på sin underhals, vilket den inte kommer att göra om dess överlinje istället aktiveras.
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Har du provat ett riktigt hack?
Om jag var du skulle jag börja med att prova det, det är skarpare än ett ponnyhack.


Såhär ser mitt ut:
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Och du borde läsa på lite.

Ett sidepull är INTE ett milt verktyg på något sätt. Jag vet MÅNGA hästar som reagerar betydligt starkare när man tar i ett sidepull än när man tar i ett hackamoore.

Och jag vet flera hästar som man inte får en reaktion från överhuvudtaget med hackamoore, men som är superkänsliga med sidepull.

Detsamma. :meh:
Flera hästar är inte lika med alla.
Min häst svarar fint på hack men struntar i sidepull. Känns exakt som att rida i grimma.
Olika för olika hästar alltså.
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Så här alla, visst jag förstår vissa hästar reagerar olika. Men...
1.Min min häst skiter i sidepull och trivs inte på det, det är värre en hack, jag har testat. Visst hacket är ungefär lika värdlöst oskarp men han ogillar det inte. Så nej han går inte bra på sidepull. Vare sig det nu i din åsikt är mildare eller skarpare en hackamore så fungerar det inte.

2. Jag har läst på, tror ni inte att jag söt på nätet som en galning innan. Problemet med mycket bettlöst är att de vänder sig till en annan typ av ridining en vad jag sysslar med. Han är dressyr och hopphäst på mellanhög nivå, jag har ingen lust att skola om honom.

3. Jag har nog insett att vi får fundera på ett skarpare hack alla ni som tillför något till det här :bow:, han är storhäst och ja ett storhäst hackamore kanske inte är fel ;).

5.Ni som tipsar om vad för typ av storhästhack jag ska köpa och som har sådana = guld. På ponny fins det ju bara läder och kedja typ. Här har de plattor och flätalt läder, gummi osv. Vilse i djungeln.

4. Hoppade förföra d-ponnyn på hack eftersom han vantrivdes med bett och är van att rida på det. Jag vet att det inte är lätt att svänga och att rida på på. Det är långt ifrån att rida på bett och jag förstår att signalerna blir lite fel men man får rida effektivt (ehh... alltså inte så där snyggt emellanåt) och med resten av kroppen. Har inte varit något problem då alls.

Så då tror jag jag har svarar på det flesta av frågorna.
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

På hästen TS beskriver kan hon komma till skada om hon rider på sidepull. Det är väldigt mesigt, jämfört med hack. Hästen lyssnar dåligt på ponnyhack, då är det inte smart att prova sidepull...
Ts, du borde testa hack med långa skänklar. Välj gärna ett med brett platt nosband, inte de där flätade. Kedja under hakan. Hur skarpt det blir beror på hur hårt du spänner kedjan o hur mycket du tar i tyglarna. Försök rid med långa o rid med sitsen. Man kan testa hur hårt man spänt genom att stoppa in fingrarna innanför kedjan o dra i tyglarna.

Det finns även ett superbra bett som är kombi av hack o tredelat från myler
http://www.toklat.com/dyn_prod.php?p=89-32024&k=87682

https://www.google.se/search?client...0..0.0....0...1c.1.26.img..12.0.0.82xYp_1gzfc
Ska leta efter lite olika hack, är van och rida på det (hoppa i alla fall) så det är inget nytt. Det är bara att jag som är van med små känsliga ponnys tycker att de stocka hacken ser ja... STORA ut. Ett kombinationsbett lär han aldrig behöva, och så länge han har ett köttsår i mungipan är det inte aktuellt. När det har läkt har vi massa lösningar för att hindra såret att uppkomma igen.
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Måste jag rida detta på westenvis = långa tyglar osv? Han är absolut inte van med sådant och jag vill inte skola om honom.

Det är väl här problemet sitter. Du behöver skola dig själv och hästen till att kunna använda verktyget (bettlöst) bättre. Är man inte villig att göra det eller inte har bra hjälp till det, kanske det vore bättre att låta bli att rida ett par månader tills munnen läkt?
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Ska leta efter lite olika hack, är van och rida på det (hoppa i alla fall) så det är inget nytt. Det är bara att jag som är van med små känsliga ponnys tycker att de stocka hacken ser ja... STORA ut. Ett kombinationsbett lär han aldrig behöva, och så länge han har ett köttsår i mungipan är det inte aktuellt. När det har läkt har vi massa lösningar för att hindra såret att uppkomma igen.

Aha, trodde såret kommit av att du fått dra för mycket i tyglarna. Då gör kombibetten underverk om det vore så.
Ja, försök låna ett stort hack, lovar att det är stor skillnad. Det ser inte lika brötigt ut när det väl är på hästen.
Om han är känslig för skav är det bättre med ett med platt nosdel, eller så får man ludda det som bilden här i tråden.
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Hur skicklig man än är kan man inte göra det omöjliga... Hackets konstruktion omöjliggör att man ställer/böjer hästen på ett bra sätt, vilket behövs om man ska kunna "rida ut halsen ur bogen" ordentligt. Hacket ger visserligen ett tryck i nacken som är en stark signal för hästen att sänka huvudet. Men ett sänkt huvud på en rak hals är inte samma sak som en lång hals med ärligt aktiverad överlinje, lika lite som en hopdragen hals som bara får hästen att "knäcka av" är det.

TS uttrycker ju dessutom gång på gång oro för att hästen ska bygga på sin underhals, vilket den inte kommer att göra om dess överlinje istället aktiveras.

Håller med om att hack inte känns som ett optimalt alternativ (själv tänker jag mest på bakåtverkan i nacken, dom blir så lätt avknäppta). Men visst går det att ställa. Kräver dock enormt mycket bättre kvalitet på ställningen, att man kan rida den igenom kroppen och inte bara framme i nacken.
Nu är det en väldigt lång process, vilket TS inte alls verkar vara beredd till, själv har jag en häst som inte går att ställa "framifrån" utan man har fått fokusera på att den ska bli rätt bakifrån i första hand och sen jobbat vidare därifrån. Till slut kan den nu ställa/böja om bara genom att man länger yttertygeln till den nya formgivningen man vill ha. (Utan att samtidigt korta inner) och att man själv "sitter om".
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Men alltså, du kan väl ställa och böja hästen med hjälp av skänkel och sits?? Beror väl visserligen lite på hur den är utbildad, men igen i förlängningen fortfarande på hur skicklig ryttaren är.
Säger inte att sidepull skulle vara dåligt på något sätt om hästen gillar det, men visst går det att rida bra på hack! Kräver bara ibland lite mer ridning och att tygeltag verkligen följs av eftergift och skänkel. Inget är omöjligt ;)
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Om det var min häst skulle jag ta den här månaden till att jobba från marken. Ut och gå i skogen, bra träning både för dig och häst. Start och stopp, sidvärts, ryggningar... finns massor att göra. Grimma och kedja under hakan så borde det gå att hålla även om den blir rädd.
Tänk att nu har du en hel månad att miljöträna på det den blir rädd för. Och man bygger bra muskler om man knatar över stock och sten.
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Men alltså, du kan väl ställa och böja hästen med hjälp av skänkel och sits?? Beror väl visserligen lite på hur den är utbildad, men igen i förlängningen fortfarande på hur skicklig ryttaren är.
Säger inte att sidepull skulle vara dåligt på något sätt om hästen gillar det, men visst går det att rida bra på hack! Kräver bara ibland lite mer ridning och att tygeltag verkligen följs av eftergift och skänkel. Inget är omöjligt ;)

Fast hur ställer du hästen i NACKEN m h a skänkel och sits? För att verkligen "rida ut halsen ur bogen" behöver man även kunna påverka hästens huvud i sidled - inte bara uppåt och nedåt. För att få en ärlig eftergift där hästen verkligen aktiverar sin överlinje räcker det inte med att få den att sänka huvudet med rak hals, man måste kunna "lirka" med nacken i sidled också.
 
Senast ändrad:
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Frågan är om du har haft ett äkta sidepull då eller om du har haft något av de här nyare med en läderrem över nosen?
Jag har haft rep över nosen och då är det verkligen inte som en grimma, även om det kräver mer av ryttarens hand än med bett tex.

Repet ska ju vara hyfsat stelt, och därmed så blir det bättre styrsel i det hela. Viktigt att ha rätt tyngd på tyglarna med, med för fladdriga tyglar så funkar det inte så bra tycker inte jag.

Personligen tycker jag inte man behöver skola om en häst speciellt mkt för att kunna rida bettlöst, några pass brukar räcka om man har en lyhörd häst.
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Fast hur ställer du hästen i NACKEN m h a skänkel och sits? För att verkligen "rida ut halsen ur bogen" behöver man även kunna påverka hästens huvud i sidled - inte bara uppåt och nedåt. För att få en ärlig eftergift där hästen verkligen aktiverar sin överlinje räcker det inte med att få den att sänka huvudet med rak hals, man måste kunna "lirka" med nacken i sidled också.

Det beror ju helt på vilket utbildningssystem du har.
En ställning ska gå igenom hela hästkroppen, inte bara framme i nacken.
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Fast lite mer än få hästen att höja halsen upp och ner kan du ju göra med ett hack? Fortfarande, beror väl på hur bra man kan rida på hack, eller en stång för den delen? Är det det enda man lyckas med har man inte hästen framme för skänkeln och igenom kroppen, då borde man börja där.
Jag ser inte mig själv som ett proffs direkt men jag lyckas definitivt göra mer än så... Men så rider jag inte mina hästar enbart med handen heller, inget "lirkande" ;)
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Jag har ett liknande hack, gillar det! :)

OT Men vilken underbar häst! :love::D
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

hackamore (ej ponnyvarianten) kommer ge stoppeffekt om det är det som nödgas.

Däremot kan det ge svårigheter vid dressyr då det ÄR svårt att ställa genom en häst ordentligt med det.

Men om jag uppfattade saken riktigt gäller detta en övergångsperiod under sårläkning och som "nödbroms" vid ev situationer vid uteritter?


Försök gärna låna av någon.

Rider du på banan kan du använda vilket bettlöst alternativ som helst, bara det fungerar. Och den hemska traktorn håller sig i maskinhallen hemma:D
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Det beror ju helt på vilket utbildningssystem du har.
En ställning ska gå igenom hela hästkroppen, inte bara framme i nacken.

Självklart ska ställningen gå genom hela hästkroppen, men då INKL nacken. Ställningen i nacken behöver vara med om man ska "rida ut halsen ur bogen" riktigt ordentligt.
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Fast lite mer än få hästen att höja halsen upp och ner kan du ju göra med ett hack? Fortfarande, beror väl på hur bra man kan rida på hack, eller en stång för den delen? Är det det enda man lyckas med har man inte hästen framme för skänkeln och igenom kroppen, då borde man börja där.
Jag ser inte mig själv som ett proffs direkt men jag lyckas definitivt göra mer än så... Men så rider jag inte mina hästar enbart med handen heller, inget "lirkande" ;)

Hästen kommer inte att länga halsen ordentligt om halsen är helt rak "i sidled".

Om du vill uppmana din häst att länga halsen, för att aktivera överlinjen, i stillastående - hur gör du då?
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Kapson med fast nosjärn eller LG-bridle med kedja, känner jag rent spontant.
 
Sv: Skarpt men bettlöst? Hjälp!

Lite tveksam om hästen skulle lyssna utan hävstången, då den inte lyssnade på ponnyhacket?
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 851
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 469
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp