Skatt/försäkring av transport över 2000 kg

Iddefixen

Trådstartare
Kan ni snälla hjälpa mig att reda ut begreppen lite? :confused:

Fick för ett tag sedan förklarat för mig av en "expert" på transporter att man inte bör ha en transport med totalvikt högre än 1999 kg. Detta sa han beror på att om den överstiger 2000 kg så klassas den som "fordon i yrkesmässigt bruk", och att den då skulle kosta runt 10.000 kr att antinge försäkra eller skatta (minns ej vilket).

Vill ha en transport som har en totalvikt på över 1999 kg, dels för att bilen får dra det och dels för att kunna lasta två stora hästar. Men är det så dyrt som "experten" säger så är det inte hållbart.

Så snälla, hjälp mig att reda ut detta.

Sv: Skatt/försäkring av transport över 2000 kg

Har pratat med dem men de kunde inte hjälpa mig om jag inte har regnummret på transporten. Och det har jag ju inte, den är ju inte köpt....

Det är typiskt försäkringsbolag. Men man kan få ungefärliga uppgifter om man är lite envis.

Alla försäkringsbolag försäkrar inte transporter (privatförsäkringar) som är över 1999 kg i totalvikt men det finns en hel del som gör det. Kolla bla med Folksam. Jag har försäkrat en transport som är uppvägd till 2500 kg. Premien blev strax under 1000 kr. Skatten är ca 500 kr per år.

Som sagt var envis de kan ta fram ungefärliga värden eller i alla fall svara på om det kommer kosta 10 000 kr.

Kan trösta dig med att jag hade samma problem men jag gav mig inte. Men ibland är det hopplöst när man inte har ett registreringsnr.

Mvh

Tora

Kan du hitta ett regnr i någon annons på släp? I så fall kan du använda det numret som "försöksobjekt" hos försäkringsbolaget.

Tanken har slagit mig att man kanske kan göra så.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 640
Senast: moonstruck
·
N
Utrustning Hjälp! Jag ska byta transport eftersom jag nu har två hästar och därför också skaffat BE-körkort. Dock upptäckte jag att man inte kan...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31