Skav på ryggen?

Gabriol

Trådstartare
Hej!

Pållen har fått något som liknar skav på bakre delen av ryggen, typ ovanför virveln.
Det är precis som om håret där är kortare och det känns strävt.

Han har väldigt kort rygg och jag vet att kanten på sadelpadden (bomlös sadel med den speciella sadelpadden) sitter där bak.
Så det måste ju vara den som skaver lite när man rider, den rör sig ju fram o tillbaka.

Men, hur ska jag göra för att undvika det. :confused:
Padden är ju i sammetsmaterial, så mjukare kan det ju inte bli. :smirk:

Någon annan som har samma problem och har något bra tips.
Jag tror ju inte att han tar skada av det, men det är ju inte så fint.

Någon?

/ Zofia
 
Jag vet inte hur en sadel skall sitta exakt, men jag tror din sadel sitter för långt bak(för stort säte?).
Där virvlen går upp och mellan sadeln skall du få plats med en utbred hand.
 
Mina hästar, vilken det än varit, har på vintern- men bara då, fått skav i bakkant av sadlarna. Har ridit med westernsadel, 2 olika bomlösa, Engelska olika mm. Det avhjälptes med renskinn under. Dom är väldigt känsliga i den långa lite strävare vinterpälsen. Inget på sommaren.
Så testa med ett naturskinn underst, hade det under Equalizer paden, när jag rider bomlöst.
 
aah, vilken bra idé :idea: :)

Ja, det är bara på vintern han får det oxå, så det är säkert så som du säger att dom är speciellt känsliga i vinterpälsen.

blondi3958: Jag har inte för stor sadel, sätet är precis så stort så att jag kan ha den. ;) Men han har väldigt kort rygg. :crazy:

Tack för svaren.
 
En bomlös sadel av den modellen hon har är ganska lång, däremot sitter man inte så långt bak. Det blir lite andra mått när det gäller vissa bomlösa sadlar :smirk:
Tror inte att den ligger för långt bak..
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 593
Utrustning Vilken är den absolut bästa padden till en bomlös sadel av soffkuddemodell? Hästen är känslig om ryggen och behöver mjuka ilägg utan...
Svar
5
· Visningar
1 093
Senast: mahlmt
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
783
Senast: Aureola
·
Hästvård Jag förstår inte hur det kan vara möjligt... Min häst får skav av precis allt! Det började bak på ryggen precis där som bossorna ligger...
Svar
11
· Visningar
2 040
Senast: Krizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp