SKAV Av precis ALLT?!

Krizz

Trådstartare
Jag förstår inte hur det kan vara möjligt... Min häst får skav av precis allt! Det började bak på ryggen precis där som bossorna ligger an. Då blev han skrubbad i pälsen och jag beslutar mig för att stoppa om min Prestige Roma från 2012.

Skavet blir värre och jag skaffar renskinn, rider med det en gång och när jag tar av skinnet så följer hästens päls med :confused: Så nu har han en kal fläck nästintill lika stor som handflatan på ENBART höger sida bakom sadeln . . . Vänster sida är det nästan inget alls, det syns litegrann i pälsen men knappt märkbart.:crazy:

Nu har han även fått skav på HÖGER sida på halsen av tygeln och av täcket (höger sida) - på bogen så att han tappar päls?! Det är bara hud kvar. :cry: VAD GÖR jag för fel?! :crazy:

I dagsläget rider jag inte med sadel, täckar enbart om det behövs, med Horseware Amigo (det enda han inte fått skav av tidigare) - Kan tilläggas att han är helklippt. Nu har han även fått skav av "Antiskav"-bogskyddet på magen- även här på HÖGER sida.

Övriga känsligheter är lindrigt med mugg på båda bak. Inte lös i magen - svinpigg och glad. Jag har uträknad foderstat. Han är fin i hullet - 7år gammal Dansk Varmblodig ridhäst.

Jag har då aldrig varit med om något liknande och vet inte vad jag ska ta mig till:confused: Snälla hjälp mig!:(
 
Sv: SKAV Av precis ALLT?!

Raka han inte? Jag vet inte.
En häst här i stallet - den enda som är rakad är nött i pälsen på halsen vänster sida av tygeln.
 
Sv: SKAV Av precis ALLT?!

Jag förstår inte hur det kan vara möjligt... Min häst får skav av precis allt! Det började bak på ryggen precis där som bossorna ligger an. Då blev han skrubbad i pälsen och jag beslutar mig för att stoppa om min Prestige Roma från 2012.

Skavet blir värre och jag skaffar renskinn, rider med det en gång och när jag tar av skinnet så följer hästens päls med :confused: Så nu har han en kal fläck nästintill lika stor som handflatan på ENBART höger sida bakom sadeln . . . Vänster sida är det nästan inget alls, det syns litegrann i pälsen men knappt märkbart.:crazy:

Nu har han även fått skav på HÖGER sida på halsen av tygeln och av täcket (höger sida) - på bogen så att han tappar päls?! Det är bara hud kvar. :cry: VAD GÖR jag för fel?! :crazy:

I dagsläget rider jag inte med sadel, täckar enbart om det behövs, med Horseware Amigo (det enda han inte fått skav av tidigare) - Kan tilläggas att han är helklippt. Nu har han även fått skav av "Antiskav"-bogskyddet på magen- även här på HÖGER sida.

Övriga känsligheter är lindrigt med mugg på båda bak. Inte lös i magen - svinpigg och glad. Jag har uträknad foderstat. Han är fin i hullet - 7år gammal Dansk Varmblodig ridhäst.

Jag har då aldrig varit med om något liknande och vet inte vad jag ska ta mig till:confused: Snälla hjälp mig!:(

Byt sadel, den verkar ju uppenbart inte passa, sluta helklipp hästen, en del hästar fixar det helt enkelt inte pga av känslighet! Byt tyglar, en del ger ger mer skav än andra, byt bogskydd, det är verkligen skillnad på bogskydd och bogskydd! Använd baara täcken du vet att han inte får skav av .

Lägg tid på att hitta rätt passande utrustning så löser sig nog dina problem. Lycka till!
 
Sv: SKAV Av precis ALLT?!

Jag skulle tro att det ligger nått annat än "bara" känslighet bakom iom mugget och så... Prova att ge bakjäst och linfröolja ett par veckor och som ovan skrivit, var noga med vad du använder på hästen i täckesväg osv osv, som du redan är! :)

Eftersom skavet är mest på höger sida tror jag att den antingen är sned i sin kropp, ligger mer på den sidan eller nått sånnt. Försök att rannsaka dig ordentligt! skav på bogarna är jättevanligt, men man måste som ägare utröna VARFÖR det blir så. Kämpa på! :)
 
Sv: SKAV Av precis ALLT?!

Dotterns medryttarhäst har haft skav i alla år vi känt honom, han fick också skav av bogskyddet
Iår har han inte haft ett enda skav fram till nu. Det enda vi gjort är att ge honom extra E och B-vitamin, något ägaren aldrig gett tidigare.

I slutet på december tog både burken och flaskan slut så han har varit utan i ca 3 veckor (dumt) och nu började det synas skav på bogen, pälsen ser ruggig ut + att vi upptäckte lindrig mugg häromdagen

Nu är nya burk E-vitamin och ny flaska B-vitamin inhandlad, vi vågar faan inte låta bli ge det (ovasett vad folk säger att B-vitamine inte ska behövas ges extra);)

Våran är en 17 årig ridtravare
 
Senast ändrad:
Sv: SKAV Av precis ALLT?!

Jästen tillför B-vitamin (exakt hur har jag inte koll på...) :)
 
Senast ändrad:
Sv: SKAV Av precis ALLT?!

kan vara fel i mag-tarmbalansen. min häst har också fått skav (aldrig haft innan) och mugg (aldrig haft innan) och veterinären sa direkt fel i mag-tarm balansen. många hästar har det i år pga mkt lera i hagar så dom fått i sig bakterier. ger proequo nu funkar bra.
 
Sv: SKAV Av precis ALLT?!

som någon sa, material och passform på utrustningen kan spela roll.
Jag har nästan bara täcken med "glatt" insida, se till att de varken är för stora eller för små i halsen och gärna bogveck.

Sen brukar jag förebygga med pälsglans på de ställen som pälsen börjar bli lite "ruggad" på.
 
Sv: SKAV Av precis ALLT?!

Min ser ut så varje vår, oavsett utrustningens passande eller klippning. Han är en skavhäst med känslig päls helt enkelt. Efter 12 år blir jag inte lika hysterisk längre :D Men han ser ut som ett vandrande ludd när vi rider! :D Förutom ludd så varierar jag utrustning så att det inte ligger an och skaver på samma ställe hela tiden. Dvs olika nosgrimmor varje dag, variera sadlarna och täckena. En annan sak som är viktig att tänka på är sämmarna på undersidan av schabraken, ofta är det en kraftig söm till passpoalen och det är big no no!

När vi var på Strömsholm fick jag nån dyr spray av L. Björe som skulle hjälpa hårremmen att växa ut snabbare men det hjälpte inte nämnvärt. Det brukar bli bättre av sig självt när fällningen är klar och sommarpälsen på plats! :)
 
Sv: SKAV Av precis ALLT?!

Tack för svar!

Jag har gjort som ovanstående: Bytt täcken och använder enbart de jag vet att han tidigare inte fick skav av. Bogskyddet är det bästa jag hittat så vet inte vad annars jag ska ha :S Vågar inte låta han gå utan eftersom han är hårlös på Högerbogen typ...:cry: Equiterapeut ska jag ringa ut idag för oavsett om det beror på en obalans i kroppen så är det väl konstigt att det bara är på EN?! sida..;)

Sadeln ska återigen kollas på tisdag i hopp om att göra en ny vettigare bedömning eftersom det i nuläget inte fungerar.

Han får i dagsläget B-vitamin och foderkalk.
Gjorde en egen liten analys av det hela och börjar tro att pga dåliga proteinvärden i höet - så ger jag ganska mycket protein i krafftfodret. Detta måste innebära att pga mycket protein så behöver han förmodligen mer vitaminer och mineraler, enligt min bedömning framförallt Vit. B6 eftersom den tydligen hjälper till att bryta ner Protein.

Är detta något som ni hört talas om?!:confused:
Skavet har nu efter en veckas ganska rejäl dosering av B-vit, framförallt B6 börjat växa ut hår! :crazy:
 
Sv: SKAV Av precis ALLT?!

som någon sa, material och passform på utrustningen kan spela roll.
Jag har nästan bara täcken med "glatt" insida, se till att de varken är för stora eller för små i halsen och gärna bogveck.

Sen brukar jag förebygga med pälsglans på de ställen som pälsen börjar bli lite "ruggad" på.

Pälsglans och enbart täcken med glansig insida kör jag oxå på. Har insett att det är smartast. :) Jag sprayar i tron om att det ska hjälpa även med lite aloe vera på skaven oxå :)
 
Sv: SKAV Av precis ALLT?!

kan vara fel i mag-tarmbalansen. min häst har också fått skav (aldrig haft innan) och mugg (aldrig haft innan) och veterinären sa direkt fel i mag-tarm balansen. många hästar har det i år pga mkt lera i hagar så dom fått i sig bakterier. ger proequo nu funkar bra.

JA!!! Detta är något jag också funderat på. Han är egentligen ingen känslig häst så det är jättekonstigt att det bara vänt på två månader :confused: Jag misstänker också en obalans pga att muggen inte blivit bättre trots smörjning. Leran i hagarna är ett extremt problem här pga den blöta hösten som varit men känns som om problemen blivit störrre nu efter att kylan kom :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 718
Senast: Egonson_
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 084
Senast: linnsan
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 906
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Hur gör ni? Min häst är ganska känslig för skav och är dessutom helklippt. Bogen löses enkelt med pälsglans och variation mellan två...
2
Svar
20
· Visningar
2 121
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp