skavfria täcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Terran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 441
T

Terran

Finns det någon tillverkare som gör skavfria täcken? Jag ska köpa ett gäng nya täcken och vill ha tips på såna som inte skaver kala fläckar på bogarna! Det måste väl vara fler än jag som har provat och provat olika märken och ändå slitit sitt hår i förtvivlan - när hästen ändå får kala bogar!!!! Tacksam för alla tips jag kan få!! :bow:

Sv: skavfria täcken

Hej!

Min häst får oxå skav av täckena, hade bara råd och köpa ett bogskydd till henne ist. :smirk: fungerar bra iaf! =)

Annars till hästar med mindre bogar m.m. som inte fyller ut täcket där kan det vara bra med omlått (stavas?) knäppning!
det är iaf min erfarenhet.

devil

Har du testat bogskydd?

Min häst har alltid fått rejäla skav på bogen av sina täcken, trots att täckena inte direkt sitter dåligt på honom. Men så köpte jag ett bogskydd till honom och han har inte ens antydan till skav. Det bästa är nästan att jag tycker att han kan röra sig mycket bättre med sina täcken nu, så det lär ju bli skönare för honom...

Hej igen - jag tyckte inte att bogskydd hjälpte - problemet är ju bara lite mildare sas. Och bogveck är bara konstiga - jag tycker täckena glider bakåt o skaver ännu mer med bogveck än utan?? :confused: Så kanske ett täcke utan bogveck som sitter BRA vore lösningen??

Det är svårt att rekommendera täcken som inte skaver, för alla hästar ser ju olika ut. Ett täcke som en häst får skav av sitter perfekt på en annan osv.

Vilka märken/modeller har du provat?

min kuse har klarat vintern utan skav i sitt horseware amigo.

bra kvalitet till ett pris som inte dödar plånboken. regntätt även under många timmars pissregn.

Jag har aldrig sett någon häst få skav av Horsewares Rambo Wug, men om du ska köpe ett helt gäng nya täcken blir det dyrt...

Min häst har lyckats få skav av Rambo Wug ;) Så det går det också. Fats hon är helt omöjlig med täcken öht. Har nog provat de flesta märken.

Till trådskaparen: Vilka märken har du provat? Hur ser din häst ut i bogen och hur sitter täckena i bogen? Oftast är det skärningen på täckena som blir fel + att min häst är liten i bogen så att täckena blir enorma där. Alltså gäller det att leta efter täcken med bra skärning. Är lite inne på omlotttäcken, kanske är det ett alternativ?

Det finns ju ingen garanti för att ett täcke absolut inte skaver eftersom alla hästar ser olika ut och täckena är gjorda på olika sätt.

Min häst har jättelätt för att få skav, och det är inte bara på bogen (!) :( utan hon kan få skav även på flanken och uppåt korset och det är ju liiite svårare att skydda just där...
Men jag har börjat använda Horsewares täcken och hon får inte skav nånstans!
Det kan bero på att knäppningen fram är annorlunda, att det inte är bensören som drar i täcket när hästen rör sig, att inerfordret är glatt och "fastnar" inte, men funkar det gör det i alla fall.

Så prova Rambo och Rhino-täcken, jag älsar dem!

Jag har provat de flesta täckesmärken och även om Horseware är favoriten så ger de skav.
De enda jag har provat som inte har gett ett enda skav på någon av hästarna är Svea Outdoor från Sverigetäcket.

Jag har använt ett tjugotal olika modeller och märken av täcken och min häst har aldrig någonsin fått bogskav.

Min häst är bred om bringan och jag har dragit slutsatsen att ju större ett täcke är över bogen (=mer friktion!) desto större är risken för bogskav.

Immer

Varken min fjorda el mitt vbl har någonsin fått skva. Kanske yttepytte lite någon gång, men inget man reagerat över direkt.
Men täcken jag gillar bäst är iaf Shires bla. :love:

provat pälsglans på de ställen du vet att hästen får skav? brukar hjälpa eftersom täcket glider ovanpå håren då i stället för att rugga dem..

Annars kan man köpa uppsytt täcke åt hästen kostar visserligen lite extra men man slipper skav.. ;)

köp ett cäke med nylonskydd framme vid bogen. det funkar på min häst. Täcken som inte har nylonskydd ger henne skav direkt. Annars får du sätta på hästen ett bogskydd (men andra ord en bh) :rofl: :rofl:

köp täcken som har ''glattigt'' innerfoder,
man kan även limma fast vanligt fodertyg på täckets innsida framme vid bogen så slipper man skav, går bra med i stort sett vilken tyg som helst bara det är halt,

Min häst brukar få jättemkt skav, men i år har han klarat sej rätt så bra faktiskt! :) Jag har ett vintertäcke från Shires, och ett regntäcke från Treadstone. Båda men höga bogveck! Jättebra täcken..
Du kan också prova att spruta pälsglans på bogarna, så blir de mer "glatta"!

Här är Shires-täcket, om du vill se!

Har inga skav på några hästar. Tycker bäst om Horseware och FAL. Allmänt tycker jag att täcken som har blank insida och är ganska lätta (i förhållande till tjockleken) är bäst.

jag har dragit slutsatsen att ju större ett täcke är över bogen (=mer friktion!) desto större är risken för bogskav.

Det stämmer nog! :)
Sedan min häst har musklat sig runt frampartiet så har jag inte sett röken av något bogskav, knappt ruggig päls ens. Och då är hon täckad dygnet runt hela vintern.

Det jag gjorde åt min häst som hade JÄTTESKAV på bogen var att sy fast ett glansigt tyg inuti täcket på de ställen skavet satt. Sedan sprutade jag pälsglans både på bogen och i täcket. Döm om min förvåning men skaven försvann!! :eek:

Jag har också ett Treadstone/Sveatäcke som han aldrig har fått skav av och det är med glansigt foder...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Ramona
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 051
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur