Skavsåg/Liggsår

Rosenblad

Trådstartare
Vad kan man göra åt detta? Kan man ta på helsosan eller liknande på det uppskavda torra partierna?

Sv: Skavsåg/Liggsår

Ja, det är väl lämpligt. Plus att ha en tillräckligt tjock och mjuk bädd så att de inte uppkommer i första hand.

Varför har hästen fått liggsår?

När min hade det berodde det på en stor skada som gjorda att han låg ner mycket och bara på en sida. Han fick skav på hasspetsen.
Jag fick ha en rejält tjock och mjuk bädd samt använda hasskydd och mjukgörande salva under.

Dom är svåra att få utläkta om man inte vidta åtgärder.

tjock bädd är viktigt, smörj med helosan, fast jag har för mig att liggsår kan vara svårläkta

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 182
Senast: Mint
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 390
Hästvård Min häst har en - enligt MR relativt lindrig - skada på ett ligament mellan hoven och kotan (sneda kollaterala sesamoidligamentet). Har...
Svar
14
· Visningar
1 124
Senast: Hellas
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka