Skavsår av nya stövlar

Zody

Trådstartare
Hur gör ni egentligen för att slippa skavsår i knävecken då ni köpt nya stövlar?
Köpte ett par i julklapp åt mig själv, och har ridit i dem två gånger nu. Första gången blev jag bara lite öm, men idag har jag två feta blåmärken i knävecken.
Något att tänka på som kan göra det bättre? Någon typ av plåster eller något som kan förebygga?

Sv: Skavsår av nya stövlar

Gå in dem rejält innan du rider med dem,

har gått väldigt mkt med dem, men de är fortfarande hårda i skaften.
För övrigt är stövlarna begagnade (obetydligt använda iofs), så de borde ju ha blivit lite mjukare.

Konstigt. De borde ju vara rätt så mjuka iaf .

Stövlarna är nog lite för höga men i väntan på att de ska sjunka ihop kan man lägga små kilsulor i hälen. Finns att köpa i vanliga skoaffärer. Har funkat för mig :)

grejen är att de inte är det - när jag går och står funkar de kanon, samma sak med dressyrläder. Det var igår under hopplektionen jag märkte av det.
Ska prova med kilsulor, tack för tipset! :)

Jag satte rejält med tejp/plåster i knävecken i början. Det blev faktiskt jättebra!
Nu är stövlarna hur sköna som helst.

Använd kilsulor tills de har satt sig i skaften. Det kan man spara sina knäveck betydligt med! Är skadan redan skedd så hjälper compeedplåster!

tack så mkt för alla tips, ska ner på stan idag och införskaffa kilsulor och compeedplåster. :)

Du kan också kolla mitt nya inlägg "Fixa gångveck..." /C

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 397
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
370
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka