Skavsår av sadelgjord -tips tack

springsten

Trådstartare
Hej
Vilken dressyrgjord rekommenderar ni till häst som lätt får skav bakom armbågen?
Neoprengjord har jag testat, han får skav.
även glidmedel och vaselin (funkar men skönt att slippa kladda..)
Har nu en tunnel i coolbackmaterial och det fungerar bra.
Men funderingarna går ju om det finns nån sadelgjord som är bättre/sämre till hästar m tunn känslig hud?
Vad har ni för tips?

Sv: Skavsår av sadelgjord -tips tack

Det som fungerar allra bäst på min häst är att stretcha frambenen framåt innan jag sitter upp, hon har sadelgjordsläget långt fram och får lätt skavsår vid sadelgjorden. Har sadelgjordar i både neoprene och läder, försöker variera så mycket mellan de tre jag har :)

Fårskinnstunnel eller fårskinnsfodrade gjordar (ej teddy) har funkat till min känsliga häst.

Min häst som har känslig hud har en fårskinnstunnel på gjorden, det har helt tagit bort problemet hon hade innan.

Gjord som lämnar gott om plats vid armbågarna, tex Amerigo, samt fårskinnstunnel funkar på min häst.

Sydde på renskinn åt en kompis vars häst lätt fick skavsår av gjorden, funkade bra.

Hej
Vilken dressyrgjord rekommenderar ni till häst som lätt får skav bakom armbågen?
Neoprengjord har jag testat, han får skav.
även glidmedel och vaselin (funkar men skönt att slippa kladda..)
Har nu en tunnel i coolbackmaterial och det fungerar bra.
Men funderingarna går ju om det finns nån sadelgjord som är bättre/sämre till hästar m tunn känslig hud?
Vad har ni för tips?

Blir det skav på båda sidor på hästen?

Jag har en formad gjord i läder som dessutom är något stoppad så att den inte har "kant". Den måste dock hållas ren hela tiden, minsta smuts eller torkat svett kan göra skav. Min ena häst är jättekänslig när hon lossar päls, då är den gjorden guld värd ;)
Den är jättegammal så jag vet inte om den typen finns att få tag i, kolla beg.marknaden ;)

Min är jättekänslig för skav (fullblodspäls) Jag har en prestige anatomisk sadelgjord som funkar super. Är även alltid noga med att hålla en hand mellan gjorden och magen när jag drar den för att inte få veck.

Kl vi har lädergjord fårskinnstunnel o så har vi provat att sträcka ut framben på den sida hon får skav vecken i armbågen rätas ut o hon har lite häng skin. Har funkat jätte bra ....

Fårskinnstunnel fungerade ganska bra, men det bästa för min häst är en ELT.

Tack för alla svar!
det verkar som att tunnel är det som fungerar bäst för många!
Bara att jaga vidare, det bör ju dyka upp något smart kan jag tycka..
Ja han kan få skav på båda sidorna. Nu var det väldigt länge sedan men sen har jag anv tunnel oxå :)
Det är en arab m mycket tunn och mjuk päls.
Sadeln ligger som den ska.

Min känsliga slapp skav med en Eric le tixerant-gjord som höll sadeln lite bättre på plats.

Varför får hon skav?

Jag har en häst som jag slitit mitt hår över för att hon får svar av ALLT inkl fårskinnstunnel. Det enda jag kan ha på henne är tixerantgjorden. Hästen har lite speciellt uppbyggnad kan man väl säga så jag har haft fokus på andra delar som jag måste vara noga med men insåg häromdagen att henne armbåge sitter väldigt högt och nära kroppen. Något jag inte tänkt så mkt på innan. Sedan har hon ett stort steg vilket gör att gjorden måste vara långt bak för att inte störa. Jag har lagt massa pengar på gjordar som tyvärr inte hjälp oss av denna orsak som säkert kan hjälpa andra. Cair var för tjock och hamnar inte tillräckligt lånt bak, samma med amerigos, h-gjorden gick inte alls, ergonomiska är oftast för tjocka osv. Nä rjag insåg detta så fattade jag ju ockå varför inte fårskinnet funkade heller... Jag är fortfarande på jakt efter andra gjordar för den perfekta kombon, de jag tänker prova är xpand girth och hööks tryckavlastande dressyrgjord. Och jag tänker köpa ganska långa för att ha så lite vid armbågen som möjligt.

Vill bara ge dig tipset innan du ger dig in i gjorddjungeln å lägger tusenlappar på olika uppfinningar som jag gjort att be någon annan rida och kolla vad som händer vid armbågen med gjorden. Man blir klokare då ;)

Jag skulle också tipsa om att titta på hur det blir vid armbågen när gjorden är på och hästen rör sig.

Jag upptäckte tex att jag hade en för kort (dressyr)gjord, så spännena hamnade precis vid armbågen. Sedan blev det lite trixande med olika längder av en mjuk anatomisk neoprengjord innan jag hittade en där "böjen" på gjorden faktiskt hamnade där armbågen hamnar.

Professional's choice var det enda som funkade på min förra häst - som fick skavsår bakom armbågen om man bara visade en sadelgjord. Provade allt inklusive svindyr fårskinnstunnel.

En sak som är bra med PC är att man kan ta bort den delen som ligger närmast hästen och tvätta ordentligt ren. Det kan också hjälpa att pudra med babypuder i samband med sadling.

Lycka till! Skavsår av gjorden är såååå irriterande.

Repgjord. Det enda som fungerar på min ponny som annars får skav av ALLA gjordar. Stubben har repgjordar både för allround och dressyr

Min häst har/hade samma problem, men sen jag investerade i en ELT-gjord har han varit helt skavfri! :) Fårskinnstunnel har jag också provat, men med den blev det nästan bara värre. :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag kommer att hyra häst för första gången i mitt liv och håller just nu på att inhandla allt som kan tänkas behövas till en...
Svar
9
· Visningar
891
Senast: Pucken
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 013
Senast: Ketrawzc
·
Islandshäst Hej, nu har jag ingen islandshäst men min häst har ett himla besvärligt sadelgjrodsläge och jag letar därför ständigt sadelgjordar...
Svar
14
· Visningar
6 657
Senast: walkaway-
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 441
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka