Skendräktig? Livmoderinflammation? Något annat?

Bapelsin

Trådstartare
Jag är lite orolig för Nora, som den senaste tiden inte riktigt varit sig själv. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det är något.

För det första så har hon börjat sova annorlunda och mer än hon brukar. Hon vill gärna bädda in sig själv i filtar och kuddar, eller ligga så trångt som möjligt bakom min rygg i soffan tex. Hon är heller inte lika benägen att ”vara med” utan ligger oftast kvar och sover.

Hon dricker mer. I vanliga fall dricker hon mest på kvällen men nu dricker hon då och då.

Jag har noterat att hon har lite flytningar som kommer efter urinen när hon har kissat. Det blir ofta en vit droppe hängandes. Jag har tittat efter när vi varit inne men fifi är ren och fin.

Hon slickar sig en del i de ”nedre regionerna”, men inte som besatt på något sätt. I vanliga fall slickar hon sig dock nästan inte alls.

Det är hennes allmäntillstånd som oroar mig mest. Att hon sover så mycket och att hon liksom håller på att bädda in sig i allt mjukt hon hittar på ett sätt som inte är normalt beteende för henne.
Det känns som att det skulle kunna tyda på skendräktighet medan de andra symptomen kanske snarare pekar mot en livmoderinflammation? Men det är väl oftast lite äldre tikar som får livmoderinflammation? Nora är ju bara 19 månader.

Hon slutade löpa i slutet på augusti.
Hon äter som vanligt med god aptit.
Hon har normal temp.

———

Att hon stannar och stirrar på mig vid inkallning som jag skrev om i en annan tråd tror jag inte har med detta att göra.
 
Jag hade nog bokat en tid hos veterinären för säkerhets skull, men jag är också färgad av att sist jag hade dålig magkänsla och åkte in med Humla så hade det ju gått så långt att de var rädda att hon inte skulle klara sig :( (också väldigt vaga symptom, men inte samma som dina)..
 
Jag hade nog bokat en tid hos veterinären för säkerhets skull, men jag är också färgad av att sist jag hade dålig magkänsla och åkte in med Humla så hade det ju gått så långt att de var rädda att hon inte skulle klara sig :( (också väldigt vaga symptom, men inte samma som dina)..

Jag ringde vet. som tyckte att jag kunde avvakta men att jag skulle vara uppmärksam på om något av symptomen blir värre.
 
Min tik fick pyo vid 8 mån. Det kanske inte är så vanligt, men det betyder ju inte att det inte händer (uppenbarligen.. :meh: ).

Jag själv hade nog avvaktat i ditt fall och hållit koll, men är man orolig så skadar det väl inte att höra med veterinären.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Fibusen
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 246
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 786
Senast: lundsbo
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 670
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp