skicka sadeln???

tezzie82

Trådstartare
vet inte om denna ligger rätt men det är så att en tjej vill prova min sadel innan hon köper den. hur gör man för att ingen ska bli lurad? man vill ju inte riskera att skicka sadeln och varken få pengar eller sadeln tillbaka. är det ngn som vet hur vi kan göra?

Sv: skicka sadeln???

Jag skulle nog inte skicka iväg den på prov, men däremot på öpppet köp, så hon kan lämna tillbaks den inom rimlig tid om den inte passar så får hon pengarna tillbaks.

ja det kanske skulle fungera... ska maila ocj fråga henne. hur långt öppet köp är rimligt isåfall?

tezzie82 skrev:
ja det kanske skulle fungera... ska maila ocj fråga henne. hur långt öppet köp är rimligt isåfall?
OM ni ska göra upp om öppet köp så ordna ett skriftligt kvitto där ni lägger upp vilkoren för det öppna köpet och båda parter får skriva under. Hur långt ni ska lägga beror på hur länge du kan avvara sadeln från andra intressenter, postgång mm.

//Alice

1 vecka till 10 dagar tycker jag vore rimligt.

tezzie82 skrev:
vet inte om denna ligger rätt men det är så att en tjej vill prova min sadel innan hon köper den. hur gör man för att ingen ska bli lurad? man vill ju inte riskera att skicka sadeln och varken få pengar eller sadeln tillbaka. är det ngn som vet hur vi kan göra?

Det med öppet köp tycker jag låter som en bra ide med skriftligt men jag tycker nog hon ska stå för frakten isf.
Jag har sålt en sadel och det gick på ca 250 kr med bussgods som jag är rätt säker på är billigare än posten.
Det gäller att få den så liten som möjligt eftersom det inte går på vikt utan skrymmande när det inte är "en liten låda".

hur ska vi göra med kvittot då? vet inte vart hon bor men om det är långt bort hur gör man då? kan man göra ngt genom mail eller liknande?

Fax....scanner ...Du skriverdetta och skriver under själv...faxar över ....hon skriver under ...tar en kopia om hon vill ha..och antingen skickar det till dig med brev eller faxar tillbaka...BÖR väl gå...eller?

tezzie82 skrev:
hur ska vi göra med kvittot då? vet inte vart hon bor men om det är långt bort hur gör man då? kan man göra ngt genom mail eller liknande?

Du kan ju alltid skriva ut hennes betalning från nätbanken?
Eller skickar du med ett kvitto om du ska lämna det som hon får skriva under och så skicka tillbaks?

Antingen får du askicka på öppet köp, hade aldrig skickat en sadel som inte var betald. Fast jag brukar vägra skicka på öppet köp. De får köpa sadeln av mig, passar den inte så får de sälja den vidare själv. Och det har funkat med de sadlarna jag har sålt. Jag köper inte heller på öppet köp eller prov utan jag köper och passar det inte så säljer jag vidare.

jjeg skrev:
Fax....scanner ...Du skriverdetta och skriver under själv...faxar över ....hon skriver under ...tar en kopia om hon vill ha..och antingen skickar det till dig med brev eller faxar tillbaka...BÖR väl gå...eller?
Vanlig snigelpost är bättre då fax ej är beständiga. Då är allt i orginal!

Men som Polly_Mulle skriver....det allra bästa för att slippa ev konflikter i efterhand är att vägra öppet köp och passar inte sadeln får köparen sälja den vidare!

//Alice

Håller med Polly_Mulle. Jag säljer inte på öppet köp. Vill de köpa på distans får de gärna göra det, men jag lämnar ingen returrätt.

Därför säljer jag oftast till någon i närheten, som kan prova sadeln först. Jag kör gärna ut så de får rida i den, men jag tar betalt för körningen.

Har sållt många sadlar nu (bytte rätt friskt ett tag) och det har inte varit några problem.

Däremot läser man OFTA här om folk som blivit lurade när de skickat sadlar...

Lovisaleonora_ skrev:
Däremot läser man OFTA här om folk som blivit lurade när de skickat sadlar...

Sadeln jag sålde var det inte tal om att prova innan utan jag håller nog med dom andra överlag att passar den inte så.... Vill hon vara noga så borde hon leta efter en sadel i närheten. Det blir ju mertid och jobb för säljaren. Tex med bussgods tar det ju ca 3 dagar. Så kanske inte köparen har tid att hämta på studs utan den blir liggande. Så ska hon ha ut den i stallet och prova. En dag där minst. Så glömmer hon ta med den för att skicka tillbaks i två dagar och så är det helg och vips har det gått kanske 2 veckor och sadeln är tillbaks. Då är annonsen långt nere på sidorna och man får annonsera om igen. Nä. Sälj den till någon som ska ha den på riktigt!!

Nu skulle jag ju iofs fråga skrivaren om hur man blir lurad när man skickar sadlar?

Lovisaleonora_ skrev:
Returnerar sadel i annat skick än den var när den skickades från säljaren är ju inte helt ovanligt...
Eller returnerar något helt annat... :smirk:

//Alice

okej det låter som om det bästa är att hon får köpa den direkt och se sälja den vidare om den inte passar... tack för alla svaren ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
871
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka