Skicka täcken? Frakt?

lady_vip

Trådstartare
Jag behöver skicka ett vintertäcke till min kompis uppåt landet, men vet i tusan hur jag gör för att komma billigast undan...?

Det är för stort för skrymmande brev och sen pakettaxan fattar jag väldigt dåligt... Det väger inte så mycket, men det blir ju mycket volym.

Likaså behöver jag skicka ett par transportskydd, inte till samma person, och det är samma sak där, de väger inte mycket men är skrymmande.

Bussgods existerar tyvärr inte i Skåne, så vi får köra på posten. Men hur brukar ni göra?

Sv: Skicka täcken? Frakt?

Jag har sålt en hel del saker det senaste,både täcken och sadlar och mindre saker,och jag måste säga att posten är lättast att skicka med tycker jag. Dessutom var de billigare än bussgods att skicka tunga,stora saker som sadlar. Jag brukar göra som så att jag slår in det i så små paket jag kan,sen går jag till posten så får de kolla vad det kostar. Har en prislista från posten hemma,men jag mäter nog fel,för det brukar aldrig stämma... :angel: Så mitt tips är posten! Lycka till!

Håller med föregående talare. Posten är enklast. Gå bara till något av postens ombud så väger de, frankerar och skickar iväg. Då får du också kollinummer om paketet skulle behöva spåras.
(Tyngre saker som sadlar är billigare att skicka med Shenker.)

Täcken kostar nästan undantagslöst 140 eller 160 kr att skicka med posten. 140 kr för upp till 3 kg, 160 kr för 3 - 5 kg. Volymen sällan problem, de går att knö ihop ganska bra täckena och jag har aldrig haft problem med att de behövt gå som skrymmande paket.

Jo men visst existerar bussgods i skåne. Men kanske att inlämningsställena ligger för långt bort? Finns iaf i Ystad, Malmö, Helsingborg, Hässleholm, Ängelholm.

Annars så får det bli posten. Enklast är att slå in det i plastsäck och tejpa runt om med bruntejp. Brukar kosta runt 150 kr. Med bussgods har jag kommit ner under 130 kr men det är inte jättestor skillnad.

Närmst är Hässleholm, och det är 5 mil och det kör jag inte för att skicka en sak ;)

Sörlänningar =)
Fem mil är ju vardagsmat;)

Det har jag till affären när jag är hos farsan....

Sörlänningar =)
Fem mil är ju vardagsmat;)

Det har jag till affären när jag är hos farsan....

Jag har 1½ mil till bussgods, åt fel håll, och två mil till postombudet, åt rätt håll. Jag skickar inte gärna bussgods, helt enkelt för att jag tycker det är drygt att åka den sträckan 'bara för ett bussgods', när jag kör så jävla mkt andra måstekörningar (jobbet etc).

Så trots att jag är van med norrlandsmått, så skulle inte jag heller åka 5 mil enkom för ett bussgods om jag inte skulle göra annat i samma håla/stad som bussgods..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 674
Senast: Otherside
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 307
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈