Bukefalos 28 år!

Skillnad i bedömningar?

Vita_N_6520

Trådstartare
Jo det är så att jag hade tänkt starta första 100 snart men är lite velig till vilken klass jag ska välja.
Har två tävlingar inplanerade och båda har två 100 klasser, en bedömning A0/A0 och en A0.

Är det någon skillnad i svårigheten i dessa klasser?
Är det fler hinder i 2 faser än i A0:an, eller brukar det bli ungefär lika många?

Klasserna är upplagda 90, 100 2 faser, 100 A0, 110.
Kan man då räkna med att de flesta som rider 110 rider A0:an? (=Kanske större konkurrens?)

Sen funderar jag lite på hur jag ska starta.
Första gången ska jag bara starta en klass.
Andra gången tänkte jag starta 2. Är det dumt att starta två 100 klasser då?
Detta förutsätter att det går bra i första tävlingen, annars väljer jag 90 + kanske 100 i tävlingen efter.
Hur skulle ni lagt upp det?

Hästen är tävlad högre så för henne är ju inte höjden några problem, men jag vill ta det lite lugnt med henne av olika anledningar..
 
Sv: Skillnad i bedömningar?

Är det någon skillnad i svårigheten i dessa klasser?
Är det fler hinder i 2 faser än i A0:an, eller brukar det bli ungefär lika många?
Nu beror det lite på banbyggare, men generellt stöter man på hinder som är mer maxade i 2 faser än i en ren A0a. Det är lite fler hinder/språng i en A0a, men längdhinder är sällan maxade. Är man lite osäker på själva höjden kan det vara bättre att deb i en A0a.

Kan man då räkna med att de flesta som rider 110 rider A0:an? (=Kanske större konkurrens?)
Nu vet jag inte hur mycket DU har tävlat, men jag får känslan av att du ska debutera 100 för första gången. Då ska du inte tänka på att TÄVLA och konkurrera med andra! Det du enbart ska fokusera på är att få en bra, rytmisk och felfri runda! Först när du är rutinerad på höjden kan du börja tänka på att korta vägar och rida mot tid. Det är viktigare att du och hästen kommer ut med en bra känsla och ett stärkt självförtroende än att du plockar en rosett.
Vill du dessutom ta det lugnt med hästen är anledningen ännu större att enbart se till att få en bra runda utan en tanke på klockan!

Andra gången tänkte jag starta 2. Är det dumt att starta två 100 klasser då?
Nej, inte om du känner dig säker på höjden.

Lycka till!

//Alice
 
Sv: Skillnad i bedömningar?

Okej. Då blir det nog A0an (Om jag inte får andra åsikter/tankar :p )

Nej jag har aldrig startat en ren 100 klass. Men om det känns Bra så siktar jag ändå på att komma runt på en hyfsad tid.
Jag är extremkt mkt tävlingsmänniska och rider som bäst på tävlingsbanan :p
Min häst är dessutom ganska snabb även när hon går lugnt tydligen..
Däremot är inte omhoppningssvängar något att tänka på än. Kommer givetvis sikta på att det ska gå Bra och att vi ska bli felfria.
Jag siktar absolut inte mot något blågult utan jag tänkte mer om man har en chans att komma i toppen (Dvs inte i slutet av resultatlistan) bara genom att rida en bra runda. Tänker mig att de som rider 100/110 borde ha större rutin än de som rider 90/100. Om du hänger med i min tanke :p

Mitt självförtroende/modighet är inte super i hoppningen än så jag tänker inte riskera att det går åt skogen. :)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
486
Senast: hamilton1
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: zarmino
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
647
Senast: Ray
·
Hoppning ..det kändes ju helt ok när man var ridskoleknatte, och för unghästar är det ju ändå kval och meriterande. Men jag som nu dammat av mig...
Svar
3
· Visningar
2 349
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp