skillnad på barbacka o bomlös sadel?

Sv: skillnad på barbacka o bomlös sadel?

En bomlös sadel har kanal för ryggraden, eller så har man en padd som ger en kanal för ryggraden.

Sedan är det mer likt att rida med vanlig sadel än att rida barbacka, mer stöd, bättre balans om man är van vid sadel.

Sedan finns det 1000 olika modeller och märken så att ge sig in i mer detaljer kan vara svårt när jag inte vet exakt vad du undrar igentligen.

Har en liten fundering om jag ska börja rida med bomlös eller barbacka sadel tills min kuse har byggt upp lite mer muskler på ryggen.

Det är inte så bekvämt att rida barbacka på honom fö hans ryggrad skär liksom in i rumpan på en hehe (Han är inte smal eller så)

En barbackasadel är mer som en mjuk pad som gör att man sitter lite mjukare och "ohårigare", medan en bomlös sadel är mer som en vanlig sadel, med stigbyglar, någon typ av bossor, uppbyggt säte etc.

En sadel utan hård bom, helt enkelt!:)

Bomlösa westernsadlar finns det inte så många av. Många modeller kan man välja till horn på, men mer westernlikt än det är det oftast inte.
Kan bero på att man måste ha bom när man tävlar i western...

Om ryggraden sticker upp så skulle jag inte rida, då är ju hästen väldigt mager och har troligtvis proteinbrist, så jag skulle börja med att ge mer foder låta hästen gå upp i vikt, och arbeta den från marken för att sedan börja rida igen.

Du måste ändra inställningarna på din sida om man ska kunna se bilden :)

Oavsett så sticker inte ryggraden upp på en frisk häst i bra skick.

Nope, funkar fortfarande inte tyvärr. Prova att lägga upp bilden på Pixbox eller liknande.

Promenader i skogen, i backar. Löshoppning, både "vanlig" och med studs.

Det är igentligen bara fantasin som sätter stopp!

Mörkbruna hästen
bild009.jpg

Protein ersättning?

Nej direkt mager är ju inte hästen men saknar mycket ryggmuskler så ett bra proteinrikt foder är bra, soja tex om du inte vill köpa pelletsfoder med extra mycket protein och lucernpellets eller lucernhack. Jag själv rider bara i barbackasadel (nästan iaf) då jag själv tillverkar sådana men med tanke på hur ryggen ser ut nu så kanske det inte är så bra med en sadel utan kanal som ger frihet åt ryggraden, min häst har stora ryggfiléer och en ryggrad som inte sticker upp alls.
Förvisso har horsedream en barbackasadel med kanal och om man gör en egen barbackasadel så kan man ju göra med kanal oxå. Annars kanske bomlös är bättre fast ska det vara en hyfsad bomlös så kostar den ju lite.

Jo jag skulle nog tippa på lite proteinbrist faktiskt. Rumpan är ju kantig.(kan dock vara lite missbedömning pga ljuset! Solljus kan ändra hästens byggnad rätt markant på bild....)

Har du analys på grovfodret?
Om inte, fixa det, kostar typ bara 300-400 kr, och sedan kan man räkna ut en jätte bra foderstat. Då vet man oxå hur pass mkt proteinbrist hästen kan tänkas ha.

Vill du börja ge extra protein redan innan du har fått analyssvaret så skulle jag ge teknosans lusern. Proteinöverskott från grovfoder är nämligen inte farligt.

Jag tycker dock att du ska ta en analys, det behöver ju inte vara fel på grovfodret, det kan ju likagärna vara att hästen har mask, dåliga tänder eller vad som helst.
Tänder är ju nåt väldigt känsligt. Min förra valack hade problem med sina tänder, men när vi hade en vanlig veterinär ute så såg inte denne problemen. Men när vi tog honom till en veterinär som var specialutbildad på tänder så fixade hon, och oj så fort han blev fin sen! :love:

Ja det är ju det som är lite dumt, att det blir så dyrt. Har du någon hemsida med dina sadlar? får gärna pm:a den om du vill.

Jag kanske inte borde rida barbacka alls? Jag hade en padd på så att det inte skulle göra så ont i röva på mig hehe. Men vi skrittade o joggade bara. Men ska jag undvika det?

Senast ändrad:

Ja vi har haft problem med hans proteinbrist förut. Hans tänder har alldeles nyligen blivit raspade och masken är kollad. Jag ska analysera höet i dagarna här. Just nu har de fortfarande bete i hagen så de får bara hö när de kommer in på kvällen.

Han har inte blivit riden så därför fattas det mkt muskler tyvärr. Men visst är det konstigt gällande muskler, vi har en dam på 22år som aldrig rids och man kan inte direkt se att hon är muskelfattig, men min om han får stå i 1v så vipps är alla muskler borta. Beror detta på proteinbristen?

Om jag ska förklara lite hur han ser ut vid manken o ryggen så påminner det om en hyena om ni förstår..

Jag hade undvikt att belasta ryggen på en häst som saknar muskler att bära upp ryttaren på. Utan muskler som bär, kommer du ju att belasta ryggraden, och risken för riktiga ryggproblem är gigantisk.

När man rider barbacka kommer man ju också att få ett rätt obehagligt punkttryck på hästens rygg, där man sticker ner sittbenen i musklerna. Vilket gärna gör att hästen skjuter undan ryggen och släpper bakdelen och det i sin tur gör att hästen bär ännu mindre av ryttarens vikt på ett hälsosamt sätt.

Vi har haft häst på boxvila, som med rätt foderstat musklat på sig trots obefintlig träning och motion. Just för att proteintillförslen var rätt, det räckte för att hästen skulle hålla sig rund och fin och faktiskt bygga på sig under boxvilan (mycket svår hovböld där hela sulan släppte, därav boxvilan).

När jag rider barbacka så har jag på en tryckfördelande gelpad + fårskinnspad med gelpad i + att jag väger 50kg, kanske inte gör någon skillnad?

Har ju bara tänkt skritta i några veckor o sen öka succesivt liksom..

Frågan är om fårskinnspadden har kanal? För just gelepadd ger ett ökat tryck över ryggraden eftersom den strävar nedåt och ner längs sidorna. Jag hade avvaktat musklernas utveckling innan jag satt på hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 158
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
546
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka