Bukefalos 28 år!

skillnad på barock och AR

J

josse

Jag var på islandshäst-SM i helgen och då var det ngn som hette Ronlad alain eller ngt liknadne som hade clinic i barockridning. Det han visade upp var inte alls det som jag förknippar med AR, är det stor skillande på barrock och AR, och hur duktig är denne ryttare inom sin gren ? :confused:
 
Barockridning är inte samma sak som Akademisk Ridkonst. Man kan säga att barockridning är en samlingsterm för olika varianter av ridning som på ett eller annat vis har koppling till barocken ridstilar. AR är en av dom, men det finns andra sätt att rida på än AR.
 
Barock är att rida tidsenligt med deras utrustning (kostymridning).
AR finns inte.
 
Skulle nog mer säga att Barock finns inte , DET är enbart en tidsålder.

Vem rider Rokoko :angel:
 
Om man ska gå efter hur instruktörer rider själva på uppvisningar eller för övrigt så är det få som är kompetenta nog i sadeln för att vara legitima att undervisa. Jag har sett grunden saknas hos ansedda AR-instruktörer.

Alain ger sina elever en mycket viktig sak och det är att lära sig känna när det fungerar som det ska. Han rör sig inte med fina ord utan är ute efter att det ska vara roligt, att det ska vara lätt och att det ska fungera. Man lär sig praktisk ridning, han är ingen "gardinryttare" ;) Sedan är han fransman ut i fingerspetsarna och det är lite annorlunda än vi tillbakadragna svenskar, något som kan bli en rätt kraftig kulturkrock för oss svenskar. :)

Jag tycker Bent sitter som Kalle Anka, Nuno Oliveira har sin gamnacke, men även de har mycket att ge.
 
Har varit gäst hos Alain ett par gånger, ridit nån av hans hästar. Så vet rätt väl vad han gör och hur.
Men denne BB, ska nog ta mig ner och kolla på honom. När är nästa öppna träning hos honom?
 
Fast det är det viktigaste ni massar jämt.
Hur är hästen?
Hur ryttaren sitter är oviktigt.
 
Sommarakademiens morgenträning är den 2:e - 4:e augusti. Nästa aftenträning bör väl bli första onsdagen i september...

Ända fram tills igår hade jag en biljett över till den 2 augusti. Synd, för annars kunde du fått åka med mej och mina kompisar. :)

Åk och kolla, det är verkligen intressant! Du har väl adressen till hans hemsida?

Immer
 
Nä, jag ska inte vara elak, poängen var bara att det där var varken AR eller barockridning enligt mig. Men det fanns säkert tjurfäktning under barocken med, så jag antar att han kan kalla det barockridning? :crazy:

Ja, under barockepokenen fanns det mycket: hästbalett, hinderlöpning, terrängridning och inte minst ridning med lans. Den adelsman som inte hjälpligt behärskade ridning med lans skulle stå sig slätt i ringränningar och andra ryttarlekar som ofta förekom.

Tjurfäktning till häst har ett klart samband med ridträning inför strid för ett par århundraden sedan. Att rida mot tjurar tränade krigaren i snabbhet och styrka. Hästens mod och stridsvilja kunde också prövas.
Den typ av ridning A Roland visar prov på kallas Doma Vaquera och utövas av många skickliga ryttare i främst Spanien och Portugal. Jag var imponerad av ryttaren i Globen. Häst och ryttare sammansmälte till en helhet. Hästens bakben blev som en förlängning av ryttarens underkropp!

Jag har sett ett par av A Rolands elever rida, ledigt och harmoniskt.
- Barock eller AR är egentligen oväsentligt, men RIDKONST kan det mycket väl vara ;)
 
Verkar omständigt, kollade på sidan. Man ska ringa och beställa biljett.
Är nog inte så nyfiken.
 
Det är bara när det gäller sommarakademien som man måste beställa biljetter.
På vanliga aftenträningar är det drop in.

Immer
 
Hästen skolar sitsen. Sitter du inte rätt och gör du inte rätt, ja då gör inte heller hästen det du ber om. Alain ser snabbt vad det är som gör att det inte fungerar och kommenterar det.
 
Sedan är han fransman ut i fingerspetsarna och det är lite annorlunda än vi tillbakadragna svenskar, något som kan bli en rätt kraftig kulturkrock för oss svenskar. :) "

Alldeles riktigt! Det var just detta jag också tänkte på. Och där kommer showdelen in. Jag tror att en fransk publik eventuellt kan ha andra förväntningar än en svensk.

Var en gång på cuttingshow i Amerika (hör på nåt konstigt vis till detta med kulturkrockar) och såg framridningen. några hästar var bundna vid väggen på det ca 20 x 20 m stora framridningsområdet. Endel skrittade, andra travade, några galopperade. Endel hade ungarna i famnen framför sadeln. Någon körde omkring i traktor av och an. Några satt i klunga och pratade. Allt funkade som smort och alla var på gott humör, hästar och ryttare var lugna.
Inte som här där det ryms exakt 1,5 ryttare på 20 x 40 m och då ropas det redan "passa er, det är en HINGST!" :devil:

Hade en gång en sydeuropé här och rida min häst (duktig som attan, tävlat hög nivå). Han hann knappt upp i sadeln så var det fullt ös. Hör nog till kulturen. De tycker nog att vi är ena långsamma mesar.
 
Fast det är det viktigaste ni massar jämt.
Hur är hästen?
Hur ryttaren sitter är oviktigt.

Är benägen att hålla med Antti här. Om nån får hästen att göra ett lyckat byte lr whatever, så är det väl ingen skillnad om han så står på öronen i sadeln. Det finns många som viger sitt liv åt att sitta exakt rätt, men som aldrig får till några rörelser. (Ett sätt att se på saken.)

En liten fundering kring kulturella skillnader...
Om sverige är helmjölk, falukorv och städa på freda så är sydeuropa lokalt vin, ratatouille och tjurfäktningar... ;)
Måste väl synas i ridningen också gissar jag :)
 
...man bör inte plocka isär "rida hemma" och "show"...det är ju där hemma du lägger grunderna för att kunna göra "showen"...så om det ser ut som Louise(?) beskrev så har han ju definitivt jobbat illa med grunderna.
Och på shower/tävlingar är det rätt vanligt att man gör sitt bästa eftersom adrenalinet sätter fart på en...nu kanske det inte gällde honom då...

Jag tänker såhär :)
Säg att vi är ett gäng sydeuropeiska män. Solen gassar, svetten lackar. Vår ridning är praktiskt inriktad; en felbedömning kan betyda döden. Vi har dagligen att göra med några hundra kilo svart, ilsket kött med horn. För att hästen ska kunna reagera ögonblickligen (så vi slipper dö) bör den kunna flytta sig när som helst åt vilket håll som helst i den hastighet som behövs. För att detta ska vara möjligt bör naturligtvis hästen vara "centrerad"/samlad/bära sig närhelst den blir riden.
Vid inridningen kan man göra övningar för att främja detta. Sedan ska det bara funka i praktiken.
Utan grundutbildning skulle ryttaren inte kunna ha en effektiv inverkan på hästen. Men öga mot öga med ett halvt ton levande vikt med blodsprängda ögon och siktet inställt på det störande objektet (dig och din häst) är det inte läge att fundera över om bäckenet är i exakt vinkel eller om du sitter på rätt sittben. Det ska bara funka. Annars är ni båda dead meat. Såvida inte hästen inser att ryttaren är helt väck och skenar till nästa kommun.
Anta att vårt lilla machogäng ska lattja lite nån ledig dag och ha en show så att vi kan visa varandra (och tjejerna...) vad vi går för. Väljer du då att:
A. visa att du kan sitta rak på hästen när den i god form skrittar i en öppna
eller
B. genom blixtsnabba manövrar visa varför du och din häst ännu lever?
Inte är det ju så att grabbgänget på nåt sätt föraktar eller förbiser värdet av att sitta på rätt sittben. Det är ju bara det att råkar du sitta på fel har du ju redan dött och då är du inte med på showen... ;)
 
Är det det som kallas "Practical Equestrian Darwinism"? - "Survival of the fittest?" :bump:

OM man skulle stå öga mot öga med en sån där monstertjur - :devil:- som ju är uppretad eftersom elakingar har stuckit honom med vassa små spjut, så är det nog bäst att korrekta reflexer sitter i ryggmärgen. :banana: Finns inte en chans att tänka och få det rätt. *Bli kentaur eller dö* /T_B
 
Är ganska intressant att möta dessa tjurvaktare. Jag har iofs bara varit i Camargue, där stilen är lite annorlunda (dock spanskinfluerad).

Håller med om att det handlar om att överleva, inte se snygg ut. Däremot, i tävlingsklasserna, så ska man vara snygg och elegant.

Hos en av uppfödarna jag var hos i somras, en som känner/kände AR och jag berättade att han höll på med spansk ridning så blev de lite roade. De menade att där ska man vara elegant och ha en snygg sits, och det var inte riktigt vad han är ;) Däremot i den camargueska ridningen är det inte lika viktigt att vara elegant, där är det bönder ut i fingerspetsarna.

Men som sagt, det beror på vilken sorts spansk ridning du sysslar med. Inom vissa är det överlevnaden som gäller, inom vissa är det elegansen som gäller. Kanske är dte det som ställer till det? De flesta förväntar sig den eleganta ridningen när de går och tittar på AR? Men blir besvikna när de får se "överlevnads-ridningen"? :D

Jag har inte sett AR i verkliga livet utan bara pratat med honom, och han är mycket trevlig. Annat än det kan jag inte uttala mig om.
 

Liknande trådar

A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 833
Senast: AkiraKun
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 250
Senast: Fossing
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 272
Senast: -Catherine-
·
M
Träning Jag är i stort behov av tips och råd. Det är så att jag har en calantus på foder, en mkt snäll och stor holtsteiner. Han har alltid...
Svar
3
· Visningar
728
Senast: Me llamo Sara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp