Bukefalos 28 år!

M

Me llamo Sara

Jag är i stort behov av tips och råd.

Det är så att jag har en calantus på foder, en mkt snäll och stor holtsteiner. Han har alltid varit en ganska seg och lugn tills nu.

Det började i slutet av sommaren och i början av hösten på en tävling då han blev lite "konstig". Han var inte riktigt närvarande. (dock så funderade jag inte över det då då ägaren hade varnat mig för att han kunde bli nervös på tävlingar och då bli annorlunda) Väl inne på dressyrbanan så gick han ner på knä på volten, han brydde sig inte om vart han satte fötterna och jag kunde inte fånga hans uppmärksamhet, vilket resulterade i att han försökte att stå på bakbenen, samt gjorde galoppombyten lite när han ville.

Men detta fotsatte efter att jag hade kommit hem. Han började dra iväg i skogen stå på bakbenen och bocka samt sparka bakut. Jag har alltid varit mkt noga med att han inte skall få bestämma över mig och började att träna extra mkt från marken i samband med utfodrang, att jag hämtade honom i hagen och ja alltid i hans närhet. Det gick bra och han är väldigt väluppfostrad. Men nu på sisstonde har det hela blivit värre, han står på bakbenen under varje ridtur, ofta i sam band med att han tycker att ngn övning är jobbig, ex när jag skall be honom att trava. Han kan blötsligt från trav slänga sig iväg i full fart och börja ställa sig på bakbenen i varje språng. :confused:

Vad jag eller min sysster kan se så lider han inte av ngn smärta. Han har inte så vitt jag vet betett sig såhär förut, jag har nu haft honom i ett år snart, och måste snart bestämma mig för om jag skall köpa honom eller inte. Mina familjemedlämmer vill ha honom tillbakalämmnad. :S

Det är svårt att beskriva i vilka situationer han får dessa infall, men ofta när jag försöker att reglera hans steglängd eller kräver ngt av honom, eller skall byta gångart, kan även ske i kortad galopp eller galoppombyte. Jag behöver verkligen tips om vad detta kan vara, antagligen testar han mig igen men jag tror att det är ngt mera i bilden då han aldrig bettet sig såhär mot mig förr. Jag behöver all hjälp jag kan få, vad kan jag göra åt detta? (jag och flera har kännt igenom honom för att se om han har ont ngn stans men det visar han inga teckan på och när ovana ryttare sitter upp, som min mor, så uppför han sig exemplariskt så problemet ligger mellan mig och honom, jag tror att det mest ligger hos mig då det sällan är hästens fel) Jag har vänt och virit på detta länge nu och kan ej komma på vad. :cry:


Stort tack till alla er som tar er tid att läsa detta och fram för allt till de som ger mig råd.

Mvh Sara
 
Sv: Hjälp.

Mitt tips är att du låter en veterinär ller kiropraktor titta igenom hästen. Det kan vara så att han har ont fast ni inte kan känna det. Eftersom han reagerar då du kräver något av honom men inte då en nybörjare sitter upp så tycker jag att det är ett tecken på smärta.

Kanske känns det först då han får anstränga sig?
Kolla upp honom noggrant. Hittar ni inget fel så tycker jag du skall hitta en bra tränare att rida för som kan se dig och hästen ihop.

Blir problemet inte bättre hade jag avstått från köpet tyvärr.
 
Sv: Hjälp.

Håller med föregående skribent, det låter som att han har ont någonstans!
 
Sara

tack så mkt för svar. jag skall nu träffa ägaren och rida för henne så får vi se hur det går, det är ju upp till dem vad som skall göras och jag skall lägga fram era förslag, tack än en gång.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 131
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 144
Senast: cello
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 486
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 915
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp