Bukefalos 28 år!

Brutalt ärlig ang. årets RHC

A

AkiraKun

Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!!
Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det.

Jag har inte ridit western alls, men jag gillar tävlingarna och det är sån skillnad om man jämför med hopp eller dressyr tävlingar. Hästarna är så lugna (oftast) och det märks att de är vana vid mkt hantering och träning fr marken osv...jag brukar inte ens jämföra dessa tävlingar med andra ridsporter, för skillnaden e så stor...

Men...
Jag fick förklarat för mig att hästar yngre än 6 år rids på tränsbett o 2 händer, och de mer erfarna rids på en hand och stångbett. Jag trodde att vad man än red på, så ska hästen ha mkt eftergift och tyglarna ska hänga rätt löst och man svänger genom viktändring, tryck med ben eller vad och så lägger man tygeln emot halsen för att svänga. nu har jag inte ridit western, men det är så jag har uppfattat att western handlar om. Men jag vet inte riktigt efter den här helgen... Det jag vill ha sagt är:

Så som så många ryttare dragit, sågat, ryckt och varit allmänt taskiga mot hästen i munnen så blir jag rätt arg faktiskt! Min häst rids på engelskt vis, men jag funderar på att sätta på honom ett stångbett och rida med westernsadel, så kan jag oxå ställa upp på tävlingen nästa år...För det är klart att han oxå går fint om jag sågar honom lite i munnen. Och han kan också göra en så kallad sliding stop om jag drar lite extra, för det var så många ryttare gjorde, och munnen på hästarna var ju flera centimeter öppen hela tiden!
Flera ryttare hade kontakt med hästens mun hela tiden, och bara för att svänga på "westernvis" så lade de över handen och då blev det så kallat "indirekt tygeltag" och hästen måste liksom svänga vare sig den vill eller inte. Jag vet att det blir poängavdrag om ryttaren tar för mkt osv, men tydligen inte tillräckligt eftersom flera ryttare på den här nivån bara fortsätter o fortsätter...

Jag satt på läktaren när working cowhorse höll på tror jag. och så kommer det en mamma med två småbarn o satte sig på läktaren. Hon kunde inget över huvud taget om western, hon frågade om det skulle bli "tornespel" snart, för det hade hon hört av ngn. Då satt en westernkunnig kvinna där och förklarade att detta e western o att en ko snart kommer ut och bla bla.
Kvinnan berömde hästen för den var ju så fin och "åh, huvudet och halsen är ju precis som på en dressyrhäst" då förklarade den westernkunniga kvinnan att westernridning är och handlar om eftergift osv... vilket var alldeles korrekt... men varför kom jag på mig själv med att skämmas lite, eftersom många bara sågar och drar i tyglarna vilket gör hästen tvungen att kröka på nacken så att vem som helst ser det??



MEN!
Jag älskar verkligen de här tävlingarna! Jag kommer nästa år igen för att det är kul. Nu rider inte ALLA ryttare såhär, jag njuter av alla andra som rider fint och harmoniskt o som har tränat sina hästar att göra tex slidingstops utan att dra hårt i stångbettet (o tränsbettet oxå naturligtvis) och det är fortfarande en fröjd att se dessa tävlingar framför hopp o dressyr för dessa hästar e så otroligt harmoniska och tränade. Och visst bler det stundens hetta ibland som på team penning o barrelrace osv att man råkade dra lite. det hade varit acceptabelt, men inte när det är såhär som jag skrivit.

Ville bara förklara detta och fråga hur ni ställer er till detta.. E jag helt ute o cyklar eller är det såhär westernridning ska gå till liksom???
Hoppas jag inte varit för hård och får för många ogenmtänkta påhopp, som sagt allt annat är jättekul att se på förutom det jag beskrivit som negativt. Jag såg ju inte heller alla klasser, men det kanske e bra för vissa ryttare att se på hur en "utomstående" reagerar,, jag vet inte...villa bara "lätta mitt hjärta" angående detta
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Hej måste först säga att jag inte tycker man ska gå till personliga påhopp!!!!
tycker verkligen du ska ta bort namnet du nämnt.

Om man tittar på framridningen så finns det många som rider med mer eftergift osv o sen när man kommer in på tävlingsbanan så kanske man kortar upp lite utan att det egentligen är dirket mening pga spänningen men faktiskt kanske har......

Jag tävlade själv freestylen där o red stång o två händer jag måste verkligen ta i min häst om han ska stoppa men ta o dra är två skilda saker!

Tyvärr måste jag ju säga att vi satt o red på tävlinsbanan o lördags kväll efter tävlingen o det är ju kanske inte så bra reklam när man rider till sin häst där rycker den i stången så den sätter sig typ vilket en person gjorde som är tränare / open ryttare ingen sa nåt men hade jag gjort så hade jag nog fått gå ut!!!!!!!!

Mest dra o slit blir det väl i barrel race / pole bending där många rider på stång o tie down o drar hästarna runt även om de inte är klara för det men givetvis även där finns det många bra som fungerar bra på stång!

Sedan beror det ju på vad för stång man har på hästen!

Kan ju säga att detta var nog inte så mycket värre än någon annan western tävling på något sätt vad det gäller ridningen!Pratade dock lite med vet igår o det som var problemet var nog att många haft med sig hästar som varken psyktikst eller fysiskt inte orkade med dessa stora tävlingar.

Jag hade ju gärna sett att det fanns dessa grenar som barrel race o team penning sorting mm på lite mindre tävlingar lite oftare så knaske det skulle förbereda hästarna lite mer inför detta!

Men som sagt jag vet itne bakgrunden till ngons ridning men tycker itne att man ska skriva namn här!!!!!!!!!!
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

kl

rider till sin häst gör man hemma o inte på tävlings platsen.

men sudda ut namnet på personen.... om inte moderator stänger tråden????
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Nej...det är inte så det ska gå till. Om du kikar i RHC tråden så är vi redan några som reagerat över vissa bilder som blev utlagda just för att det är hårda händer, tvåhandsfattning på stång och en hel del gapande hästar. BonRaiz kollade sen resultatlistan och såg att dessa ej blivit premierade för sina insatser. Det säger väl nåt?

Om min häst stissar upp sig så pass på en tävling så stryker jag min start. Är vi ett lag utan reserv lägger jag på ett vanligt bett och försöker hålla låg profil om klassen tillåter. Aldrig i livet att jag skulle slita och dra och göra illa hästen då låter jag hellre tävlingen falla den dagen...

...och det är inte ok att lägga ut specifika namn här!
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

jo, jag såg det i den andra tråden oxå att några reagerat...

till alla: jag ångrar mkt att jag nämde hans namn, vill gärna ta bort det men vet ej hur jag ska göra...den där funktionen har försvunnit nu "ändra inlägg" eller vad den heter. Det var dumt att nämna namnet, och jag är ledsen över det!
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

har precis skrivit till moderatoren så att det kan bli fixat!
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Jag håller med dej, även om jag inte var på denna tävling! Själv rider jag de "långsamma grenarna" dvs pleasure, trail och horsemanship för de är där det mer bedöms på att hästen rids korrekt. Nu säger jag inte att alla rider på bästa sätt där heller, med det jag ibland sett inom både reining och ko klasserna är inte den westernriningen jag står för.
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Det är ju så, att westernridning fortfarande inte är en lika stor sport som tillexempel hoppning och dressyr
Därför går det inte att dela in tävlingarna i olika nivåer efter hur bra de tävlande är, som man gör i engelska grenar.
Jag gillar faktisk att alla rider mot varandra i western.
Publiken får då leva med att också se dåliga ryttare.
Det är ju en tävling för alla inte en uppvisning i hur det borde vara.
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Fast även inom western finns ju olika nivåer och såvitt jag vet så ska RHC hålla internationell standard och har ju promotats som detta i år.

Jag håller med om att det är RIKTIGT illa med så dåliga ritter som man ibland kunde se på årets upplaga. Där bör nog tävlingsledare bl a vara tuffare för på denna tävling är det ju särskilt viktigt med schysst ridning då det i många fall är första kontakten för folk med westernridning!

Just detta engagemang når ju ut till så många okunniga och då MÅSTE det vara riktigt hårt med HUR man rider OCH hanterar sina hästar!

Bortsett från detta tycker jag att mycket var förbättrat, tråkigt dock med så ojämnt långa dagar, jag var en av fler som missade Last man standing då fyra klasser blivit inställda innan......
Tycker att det borde finnas vissa hålltider iaf och att man inte startar före dessa tider.
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Fast att man rycker och sliter och rider på stångbett utan att man vet hur det fungerar och ska användas tycker inte jag har något med nivåskillnad på tävlingen att göra, det är helt enkelt dåliga ryttare som aldrig lärt sig rida ordentligt, det finns ingen ursäkt att bete sig mot hästarna som en del ryttare gör! Åk hem och lär grunderna istället för att skämma ut sig på tävling! Jag håller med ts i allt hon skriver, jag åker inte längre på dessa tävlingar för jag skämms så förbannat, det är inget roligt att sitta och titta på när hästarna blir misshandlade och alla runt omkring verkar tycka att det är häftigt :eek::cry: Självklart finns det duktiga ryttare, men de blir tyvärr lidande p.g.a. dessa skitryttare som det finns så gått om inom westernridningen och på alla nivåer dessutom! Det spelar heller ingen roll hur stor eller liten westernridningen är i Sverige, det är heller ingen ursäkt att bete sig som en stor kratta skit gentemot hästarna, önskar folk kunde ta sig tid och lära sig rida och förstå häst och utrustning innan de begav sig ut på tävling. Visst är det roligt att rida fort och jaga runt kor eller kasta lasso, men det måste väl för bövelen vara hästen som kommer i första hand!!! Jag lär få en stor skopa ovett efter detta inlägget, men det får det vara värt, kändes skönt att få skriva av sig lite :D
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Fast att man rycker och sliter och rider på stångbett utan att man vet hur det fungerar och ska användas tycker inte jag har något med nivåskillnad på tävlingen att göra, det är helt enkelt dåliga ryttare som aldrig lärt sig rida ordentligt, det finns ingen ursäkt att bete sig mot hästarna som en del ryttare gör! Åk hem och lär grunderna istället för att skämma ut sig på tävling! Jag håller med ts i allt hon skriver, jag åker inte längre på dessa tävlingar för jag skämms så förbannat, det är inget roligt att sitta och titta på när hästarna blir misshandlade och alla runt omkring verkar tycka att det är häftigt :eek::cry: Självklart finns det duktiga ryttare, men de blir tyvärr lidande p.g.a. dessa skitryttare som det finns så gått om inom westernridningen och på alla nivåer dessutom! Det spelar heller ingen roll hur stor eller liten westernridningen är i Sverige, det är heller ingen ursäkt att bete sig som en stor kratta skit gentemot hästarna, önskar folk kunde ta sig tid och lära sig rida och förstå häst och utrustning innan de begav sig ut på tävling. Visst är det roligt att rida fort och jaga runt kor eller kasta lasso, men det måste väl för bövelen vara hästen som kommer i första hand!!! Jag lär få en stor skopa ovett efter detta inlägget, men det får det vara värt, kändes skönt att få skriva av sig lite :D

inget ovett från mig! håller med dig helt!!
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Fast att man rycker och sliter och rider på stångbett utan att man vet hur det fungerar och ska användas tycker inte jag har något med nivåskillnad på tävlingen att göra, det är helt enkelt dåliga ryttare som aldrig lärt sig rida ordentligt, det finns ingen ursäkt att bete sig mot hästarna som en del ryttare gör! Åk hem och lär grunderna istället för att skämma ut sig på tävling! Jag lär få en stor skopa ovett efter detta inlägget, men det får det vara värt, kändes skönt att få skriva av sig lite :D
Inget ovett fr mig heller ;)
Håller med dig....men rättar lite i "ryttare som ej lärt sig rida ordentligt"...
Om man tittar på bilderna i RHC-tråden....så är det "rytinerade" ryttare...sk profilryttare som "bär sig åt"....det reagerade jag extra starkt för....
De är dom som skall föregå med gott ex....för oss/mig iaf, mindre rytinrade....det är dom som skall stå som våra tränare :eek:
Hallåååå!!!! Jag skulle inte vilja träna el lämna min häst till träning för en jag sett dra o slita på det viset....personen har iaf för mig visat....att den inte kan hantera häst på ett värdigt sett :mad:

TS....håller med dig....men synd att du nämnde namn(jag hade gärna velat, men kunde tygla ;) mig)....nu kommer troligen tråden att stängas.....och disk sopas under mattan :(
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

vist är det lite nivå indelning, men inte alls som i engelsk ridning med L,M och S.
Och en otrolig massa bokstav och tal kombinationer efter.
Inte heller ska man kvalificera sig för att rida högra klass.
Domarna dömde ju bort dom som inte red bra, vilket jag tycker är lika viktigt på alla tävlingar. Det är ju inte enbart HC som har åskådare.
Kanske man på HC borde sätta de dåliga ryttare i gapstock på torget.:p
Om det fanns pengar till det, tycker jag att man skulle dela ut regler och vad som ger poin och vad som domaren INTE vill se.
Då blir tävlingen också mera intressant för åskådarna och ryttarna får inte längre publikens stöd om de rider dåligt.
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Skönt att inte va den enda som tycker så här!
Jo, absolut är det även "proffessionella" ryttare som beter sig illa det är det riktigt hemska, men det jag menar är att inte heller dom har lärt sig rida ordentligt, det finns många självutnämnda tränare i Sverige som inte borde vara tränare enligt mig. När dom lär sina elever rida så lär dom ju ut samma skit som dom själva utövar så att säga och då får man ju en massa av dessa ryttare som aldrig får lära sig ordentligt trots att dom varit hos en tränare! Eleven blir ju sällan bättre än den tränaren dom rider för, det säger ju sig självt tyvärr...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Inget nytt under himlen tyvär ..... Det er precis varför mannen och jag lämnade särskilt penningen för år tilbaks... Trodda ...hhhmm drömte om at det var blitt bättra ...
Fick redan på lørdagen sms til Danmark at det var så mycket ful ko ridning at det fik våra kompissar däruppe at skäms... Tråkigt
Kan ni länka til den andra RHA snack...
Och en sak er säker: Man får träna hemma och då visa ordentlig ridning på showarenan. Showarenan er ingen lekstuga...
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Inget nytt under himlen tyvär ..... Det er precis varför mannen och jag lämnade särskilt penningen för år tilbaks... Trodda ...hhhmm drömte om at det var blitt bättra ...
Fick redan på lørdagen sms til Danmark at det var så mycket ful ko ridning at det fik våra kompissar däruppe at skäms... Tråkigt
Kan ni länka til den andra RHA snack...
Och en sak er säker: Man får träna hemma och då visa ordentlig ridning på showarenan. Showarenan er ingen lekstuga...

Ledsen att behöva rätta dig men RHA hade ingenting med tävlingen på High Chaparral att göra.
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Ursäkta...mit fel... RHC. Och har funnit bilderna.. arrrggg tyvär många er danska
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Från mig får du ett STORT medhåll ..håller med i allt ..har alltid sagt o tänkt när man sett dåliga ritter med tuffa hårda händer rentutav elaka ryttare , herregud lär er rida först innan ni ska gasa o stoppa, rid sen med feeeling, det är westernridning, joysticken ska sitta i tävlingshästen hästen ska ridas med KÄNSLA.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

jag har försökt att hitta bilderna....men hittar inga..vart finns dom??
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

jag har försökt att hitta bilderna....men hittar inga..vart finns dom??

I rhc tråden på sidan 11

Finns en länk till fina bilder dock en del hårda händer så man ser verkligen vilka som inte bör tävla förren de lärt sig rida med sätet och mer känsla :cry:
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 184
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 313
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 707
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp