Bukefalos 28 år!

Brutalt ärlig ang. årets RHC

Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Aha!:idea:
men ojsan..de var lite hårda händer på vissa.
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Till ALLA:

"skönt" o höra att det inte bara e jag som tycker såhär då, men samtidigt så e det så synd att det är så här....sen försvarar jag ju inte hopp el dressyr för det finns dönickar överallt!

Som karindk60 skrev så är det säkert så att det finns absolut inte lika många tävlingar som på dress. o hopp.
och man kan ju säga att på sätt o vis kanske det är som med körning i sverige. körning är så otroligt liten sport i sverige så det finns inte mkt att välja på heller.
Det finns lätt, medelsvår o elit. Men hoppet till medelsvår är ett sånt stort hopp att många väljer att tävla kvar i lätt klass (har du väl startat i msv så kan du inte hoppa tillbaka till lätt igen om det inte är med en annan häst/ponny) fast reglerna i körning e så oerhört stränga att kör du helt enkelt genom att dra hästen för mkt i munnen eller e elak osv, så får du minsannn höra det som kusk. o en sån kusk kommer ej långt heller...
(rätta mig om jag har fel, det har säkert förändrats lite, det var några år sedan jag tävlade i körning)
eftersom jag sj inte e westernryttare så vet jag ju inte, men säkert får ryttaren veta att den e taskig mot hästen, men kanske inte tillräckligt som ngn sa. O visst får de sämre poäng som sliter i hästen o inte rider bra, men de tävlar ju fortfarande o de verkar aldrig lära sig....endel i alla fall....
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Jag tror att ett stort problem är att det finns för få kosse-tävlingar så folk åker på de som finns utan att kanske vara helt redo för det. Tur att det numera finns åtminstånde ett tillfälle till att se denna typen av tävlingar. Jag tror dessvärre inte att det kommer att se bättre ut på Axvalla så länge tävlingarna är öppna för alla oavsett vad man har presterat tidigare...
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Kommer ju även att bli koklasser här uppe i Värmland och då är det på A-nivå... :D
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

En tråkig regel är ju, att en häst ska ridas på stång när den är 6 år.
Inte alla är redo för att rida på stångbet när hästen är 6 år.
Om det var så att man kunna vänta med stång till man var redo, så det var snaffle tävlingar för äldre hästar även om man inte är novis
Då hade man också en möjlighet att döma dom som drar på stång tillbaka på snaffle.
Tänk hur pinsamt det skulle vara för en tränare att dömas till att rida på snaffle ett år!
Tyvärr är det svårt att få igenom då det inte är så i USA.:crazy:
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Alltså...jag har 0 koll på detta med Western och därmed ingen erfarenhet av det, men efter att ha vart på en cliniq (hur det nu stavas...ni vet vad jag menar, fast jag ser ju själv att jag har stavat fel:p) och sett precis det TS beskriver - på träningar, för en tydligen ganska (åtminstone "lokalt" som sagt, 0 koll) känd w-ryttare.

Han BAD dem alltså att rida precis så...med händer, (även tvåhandsfattning som det tydligen inte ska vara på stångbett, om jag förstått det hela rätt?) korta tyglar och joxande med bettet så att hästen böjer på nacken, vissa pass var helt koncentrerade på just detta...tvi.

Men vad vet jag...han kanske gjorde helt rätt efter hur det ska ridas i western, jag blev dock inte ett dugg imponerad och är det så det "ska" vara inom western så håller jag mig till skogsridning...:cool:
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Nej så ska INTE western ridas, iaf inte som jag ser det....

Western ska ridas med eftergift, hästen ska kunna bära sig själv och det kan man inte få den till genom att joxa med stången, däremot kanske man kan få det att se ut så.....

Stång från 6 år gäller ju bara på nationella och internationella tävlingar och nog kan man begära av de ryttare som startar på den nivån att de ska klara av det??????

Ett problem är ju att i stort sett alla kosseklasser, och även timed events, finns just bara på den nivån.....Alltså finns ingen plats att prova tävling innan man går in i den högsta divisionen. Dock ingen ursäkt att rida illa, träna först, sen ut i hetluften och träna i lugn takt så slipper det bli forcerade ritter med ryck och slit!

Kanske också personalen på framridningarna borde vara lite vassare och våga säga ifrån????
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

En tråkig regel är ju, att en häst ska ridas på stång när den är 6 år.
Inte alla är redo för att rida på stångbet när hästen är 6 år.
Om det var så att man kunna vänta med stång till man var redo, så det var snaffle tävlingar för äldre hästar även om man inte är novis
Då hade man också en möjlighet att döma dom som drar på stång tillbaka på snaffle.
Tänk hur pinsamt det skulle vara för en tränare att dömas till att rida på snaffle ett år!
Tyvärr är det svårt att få igenom då det inte är så i USA.:crazy:
Nej nu har du läst lite dåligt. Du får tävla på vanligt snaffle (vanligt bett) upp till C-klass oavsett hur gammal hästen är.

Alltså...jag har 0 koll på detta med Western och därmed ingen erfarenhet av det, men efter att ha vart på en cliniq (hur det nu stavas...ni vet vad jag menar, fast jag ser ju själv att jag har stavat fel:p) och sett precis det TS beskriver - på träningar, för en tydligen ganska (åtminstone "lokalt" som sagt, 0 koll) känd w-ryttare.

Han BAD dem alltså att rida precis så...med händer, (även tvåhandsfattning som det tydligen inte ska vara på stångbett, om jag förstått det hela rätt?) korta tyglar och joxande med bettet så att hästen böjer på nacken, vissa pass var helt koncentrerade på just detta...tvi.

Men vad vet jag...han kanske gjorde helt rätt efter hur det ska ridas i western, jag blev dock inte ett dugg imponerad och är det så det "ska" vara inom western så håller jag mig till skogsridning...:cool:

Du dömer hela westernridningen efter vad du sett en tränare göra??? Varför inte ta reda på hur det ska vara?
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Nää...men det lät nog så :o Jag menade bara att jag fick ett dåligt första intryck och att om folk lär sig detta på träningar är det ju inte konstigt att man ser det på tävling, förekommer såklart inom andra grenar också...men som sagt detta var min enda erfarenhet av western och den var dålig. Det kan ju fortfarande ändras med positiva upplevelser såklart :)
(missförstå mig rätt. Känner att jag har svårt att få fram det jag vill nu...)
 
Senast ändrad:
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Altså först..ursäkta at jeg inte er 100% på det svenska, men er säker at ni förstår enddå :-) På lite mer utförligt svar vill jeg med säkerhet ha många fel... :D
Jeg er värkligen ledsen at se dom bilderna, och min moral kommer nog at få mig skicka dom til en av dom på bilderna, för det at hun er en jävligt snäll tjej og kompis, og på alla andra sät er en ganska bra ryttare som er seriös med dom saker hon har at göra med... Tycker at hon ska veta om at denna debat kör...men när det er sakt er vi helt överens... Dette er inte koridning / westernridning... som det ska och burda vära...
Ang den träner som enddå säger at man skal ta two händer på stång...där har jeg nog en del av förklaringen.
För år tilbaks var vi i DK mycket ledsna at titta på alle dom då inte hadde lärt sig rida stång och neckreining i en hand..Det så inte mycket mer bra ut, for har du eller hästen inte lärt sig neckreining, då dras det bara mycket mer för at få hästen med och förestäl bare det bild när kon vänder snabt och ryttaren inte kan rida med ben och säta och skal hinna ha hästen med den annan väg... Det kan dom överhuvedtaget inte makta (?) göra (?)..
Då hadde vi en svensk dommare som startede lägge om til at man hadde mer kontrol med two händer på stång. Dommaren ville hellra se kontrol end det annat som synades på tävlingsbanan, för då ble det lite mer ok at styre...(inte dra )... Tyvär er det ofta ryttera som inte kan magta nogra av dom både delarna och som inte ger sig tid til det tråkiga basisträning, men bara vil ha sköj og dom kommer at ge alla andra et mycket dårligt ry...
Two händer på stång var då ingen lösning, men ble istället bara til dra. Man glömmer bort at western ska komma från ben och säta...och ja, som ni alle säger eftergivende...
Vi har försökt at göra noget här i DK men endte up med at bliva lynchet. För alla dom kundiga törs inte säga nåt offentligt, men säger det privat istället...
Det ger då möjlighed at lyncha dom som törs säga ifrån.. Tyvär
Om då bare at det förandrades...at det ble snygt at se på, skulle jeg gerna acceptere smällarna....men det er detsamma igen och igen.
Intet förandres aven det er gått nogra år sedan vi gik från speedeventsna som penning , barrel, roping och polebending er. Vi gik för inte at lägga vårt namt til det, inte för at vi inte tyckte om människörna privat..
Många er snälla kompissar och dom flesta rider ganska ok...når bara de vänter eller helt stannar med ko och speed. Det er här det smäller ...
Och det jeg känner til har inte bare med niveau at göra.. Det er ganska enkelt ryttere som inte har lärt sig hverken western, horsesence eller cowsence.. Mycket logiskt.
Dette er inte för at hänga personer ut, tvärtom er jeg mycket ledsen for iallafald 2 personer... hängs ut ved at nämna hästarna dom ridar ( en av dom )... Den annan ser ut så hela tiden :eek:
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

glömta bort at säga at det självklart också handler lite om at hästarna "Tänder up" på speedevents, specielt dom var fler hästar er på på samma tid...
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Jag kan berätta hur jag ser på det hela, har varit i westernsvängen sen 1995.

Hästen och jag är ett team, jag ska kunna lita på att hästen ställer upp, vi gör momenten tillsammans. Det handlar om samarbete, alltså. Via tvång får jag inte en häst som är med mig med glädje. Hästen litar på att mina signaler är tydliga och ger hästen en chans att reagera på mina signaler. Det ska vara lugn och harmoni. Jag vill inte ha en avtrubbad häst som gör alla moment per automatik utan det ska vara en öppen kommunikation. T.ex när vi kommer till en bro ska hästen tala om för mig att "du, det är nåt här" och jag ger hästen ok att gå över. Den ska då lita på att jag vet vad jag pratar om och går då över.

Jag har en welsh cob idag. Hon har haft många egna ideér och jag har fått jobba rätt mycket med att förtydliga vad som är ok och vad som inte är ok. Där gäller det att vara konsekvent. Det handlar inte om att bryta ner utan vara tydlig. Hästen har utrymme att tänka och reagera men det finns gränser hur reaktionerna får uttryckas. Det är inte konstigare än i någon annan gren...
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

glömta bort at säga at det självklart också handler lite om at hästarna "Tänder up" på speedevents, specielt dom var fler hästar er på på samma tid...

Visst tänder vissa hästar på men det beror både på ryttare och rutin. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg...om min häst stissar upp på tävling får jag backa lite. Lägga undan stången om klassen/grenen tillåter, acceptera att låta tävlingen falla lite och se det mer som att ge hästen rutin under lugna former. Drar mig inte från att stryka mig från det helt och bara se värdet av att "vara där" som ren rutinträning för hästen. Så småningom landar hästen i miljön och stimmet om jag är konsekvent och själva tävlingsmomentet kommer då att gå bättre. Jag vill att både hästen och jag ska ha kul och att prestationerna kommer så småningom. Har inte bråttom...
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Det är väl tyvärr som så att många "kosse-ryttare" är mer intresserade av att rida på kor än att rida "western". Western är för mig som många redan har beskrivit, långa tyglar, eftergift mm. Vill man se detta är det ridklasser såsom tex WH och WR på högre nivå man ska titta på.

Förutom cutting och roping så är det nog många som är med i ko-klasserna utan att ha tränat sedan de tävlade sist bara för att få vara med på just denna tävlingen.

Jag hade själv en häst som blev lite taggad utav att få springa fort under ärevarven som fanryttarhäst. Jag hoppas att det inte såg för illa ut...
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Nej så ska INTE western ridas, iaf inte som jag ser det....

Western ska ridas med eftergift, hästen ska kunna bära sig själv och det kan man inte få den till genom att joxa med stången, däremot kanske man kan få det att se ut så.....

Stång från 6 år gäller ju bara på nationella och internationella tävlingar och nog kan man begära av de ryttare som startar på den nivån att de ska klara av det??????

Ett problem är ju att i stort sett alla kosseklasser, och även timed events, finns just bara på den nivån.....Alltså finns ingen plats att prova tävling innan man går in i den högsta divisionen. Dock ingen ursäkt att rida illa, träna först, sen ut i hetluften och träna i lugn takt så slipper det bli forcerade ritter med ryck och slit!

Kanske också personalen på framridningarna borde vara lite vassare och våga säga ifrån????
En undran..kosse ryttare timeevents träningar..rider dem mkt lösgörande o eftergiftsövningar på sina träningar eller rider en sån tävlingsryttare dessa ,momement för någon annan eller skippar dem dessa moment i hästens o sin egen utbildning helt o bara vill gasa , svänga , stoppa?..
Och stång på 6 åringar fr nationella o internationella..man ska väll inte kasta sig in i klasser vind för våg om man inte fixar detta ..en dålig reklam för denna sport med en massa ryttare som är oshyssta i sina ritter o även på framridningarna. Önskar att det fanns kameraövervakning på framridningsbanor o mer stenhårda domare som nollar dessa ryttare. En jämförelse är väll att ta till om att vi ex alla här inne skulle kasta oss in i en Sant Georg dressyr klass med nån av våra hästar , folk skulle ju tro att vi inte var kloka o kom från nån annan planet, vi kan ju inte dessa moment ens , men i western verkar det visst vara helt ok , på med hatten o rid..gasa " för vissa"..ser inget seriöst i detta ..men jag o flera med mig är väll för petiga ..vill ha full koll på alla momenten ..först innan hästen får gå in o visa sitt i en klass med full koll på hästen o ev gaaasa .:p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Kanske läge att man börjar med någon form av kval för att få delta i kosseklasserna.

Sen tror jag att de flesta kan se vad det handlar om. Men då det finns så mycket tro och åsikter om just westernridning är det bra om vi alla jobbar på att få det så snyggt som möjligt. Vi vill ju mötas av respekt för vårt kunnande, ridstilen och hästhanteringen.;)
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Jag är helt med dig där...lite mer koll, liter mer tillsägelser. Mer reglerat när man får klassa upp sig. Extra priser och omnämningar för goda ryttarprestationer utifrån horsemanship o.s.v.
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

KL

tyglar,bett, tygelfattning, handposition! är en av mina käpphästar. Reagerar starkt på ryttare som försöker rida med "vanliga" tygelhjälper när dom har stång. Och att många har händerna på fel sida halsen, och låser hästen i nacken. Ajabaja, hem o lär er rida!!!

Tyvärr så kan domaren bara döma det som han ser på tävlingsbanan, inget annat. Allt som händer på framridningen är tävlingsledarens ansvar! Här måste många fler tävlingsledare/funktionärer spotta upp sig mot alla "kändisryttare", som hotar med att inte komma på nästa tävling om dom inte får göra som dom vill. Good riddance säger jag, dom gör ändå bara dålig reklam för westernsverige.
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Skal berätta från Cirkeline, som säger at jeg kan anvenda hendes namn här...at hennes fux arab gick som den gjorda av det sället at dommaren hadde sagt at hon inte kunna rida med "tie down" och at hästen därför betedde sig på et sät så hon inte kunna rida han ordentligt, derav bildarna för hennes del...
 
Sv: Brutalt ärlig ang. årets RHC

Skal berätta från Cirkeline, som säger at jeg kan anvenda hendes namn här...at hennes fux arab gick som den gjorda av det sället at dommaren hadde sagt at hon inte kunna rida med "tie down" och at hästen därför betedde sig på et sät så hon inte kunna rida han ordentligt, derav bildarna för hennes del...

Till hennes försvar kan jag säga att jag såg henne släppa fram honom titt som tätt, hon hade mkt jobb med att få honom att slappna av, men i det spände hon sig själv och sen spände han sig.

Jag tycker dock att jag måste försvara henne lite av vad jag såg,.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 184
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 313
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 707
Senast: Boj
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp