skillnad på brunst och pinknödig häst

vinkelina

Trådstartare
här kommer en dum fråga igen. men hur ser man skillnad på om hästen brunstar, eller är pinknödig :o

Mitt sto brukar man normalt se skillnaden, hon går och småskvätter så fort de kommer nått av intresse, plus att hon står och småflirtar med haggrannen.

Nu känner jag mig dock förvirrad. Vi betäckte första gången kring midsommaren, Men hon var tom på 17 dagar. Någon brunst hade jag inte sett till, men hon hade pinkat ( brunstat) två-tre dagar i rad när man fört henne tillbaka till hagen efter ridtur, dock mera som att hon varit kissnödig.

Hon är nu ombetäckt 2 augusti. I går hade hon samma betende, jättekissnödig efter ridtur. Ser dock inga andra täcken på brunst.

Har ej möjlighet att kolla henne förens på ca 40 dygn, är utan bil, och då jag ej kommer att betäcka om känns det ej så bråttom. ( risken för tvillingar är minimla)
 
Sv: skillnad på brunst och pinknödig häst

Oj, jättesvårt att säga när man inte känner hästen vill jag säga först.
Det kan ju vara så att hon är brunstig men de här sena brunsterna brukar vara lite svagare och mindre tydliga än de på försommaren. Då kan man ju tro att de ska klättra in i boxen/hagen till det stackars handjuret bredvid ibland :D!
Ställer hon upp sig, blinkar ordentligt och skvätter lite trögare än urin så är det ganska klart.
Å andra sidan kan ju ett fåtal ston visa brunst även om de är dräktiga....
Lurigt som sagt, ett ultraljud kommer ge svaret. Lycka till!
 
Sv: skillnad på brunst och pinknödig häst

problemet är ju att hon inte gör de, "flirtar" utan snarare pinkar en syndaflod. Men tror ej att hon är dräktig ( bäst att ställa in sig på det)

Fast, hon har ju blivit som en galning att rida. MASSOR av energi, svår att stå stilla i gången, trampar fram och tillbaka, vilket hon ej brukar göra. dragit in på allt kraftfoder för tillfället och hästen exploderar i alla fall
 
Sv: skillnad på brunst och pinknödig häst

Du kan lyfta på svansen och titta på muffen den blir längre och slappare när hon är brunstig samt glipa lite för att kolla slemhinnorna .

Dom blir riktigt laxrosa om hon är i brunst till skillnad mot ljusrosa när hon inte är i brunst och då är även muffen mer ihopdragen .

Hoppas du förstår vad jag menar :)

Dock så stämmer det att hon är påväg i brunst enligt dagarna tyvärr men titta på henne och du ska kolla (ultraljuda ) henne även om du tror hon har brunstat .

Mia
 
Sv: skillnad på brunst och pinknödig häst

skall se om jag kommer i närheten av svansen då. behöver jag säga att hon inte så överförtjust i att bli pillad på där bak för tillfället? tror vi va uppe i 14 plus ultraljud under våra besök till stationen
 
Sv: skillnad på brunst och pinknödig häst

Det ska hon väll acceptera att man lyfter på svansen och ev separerar lite på blygläpparna håll på yttersidorna ??

Du ska ha handskar .
Lycka till Mia
 
Sv: skillnad på brunst och pinknödig häst

Man måste prova med en hingst för att få ett någorlunda säkert resultat om stoet är brunstigt, en del provar med en vallack och har man tur så kan man se hur det står till men alla ston visar inte om man inte har en riktig hingst att prova med.
 
Sv: skillnad på brunst och pinknödig häst

och så har vi min som INTE reagerar på hingst, däremot sto och valack :P har jag en konstig häst. Tur att de finns semi
 
Sv: skillnad på brunst och pinknödig häst

Ställer hon upp sig, blinkar ordentligt och skvätter lite trögare än urin så är det ganska klart.
Å andra sidan kan ju ett fåtal ston visa brunst även om de är dräktiga....
Lurigt som sagt, ett ultraljud kommer ge svaret. Lycka till!

Ja, stona är ju verkligen individer. Mitt ena sto började att blinka och skvätta trögare urin någonstans kring dygn 30. Upp på ett extra ultraljud för säkerhets skull och allt såg ok ut. Då jag upptäckte det så gick hon på bete och jag hade börjat stödfodra kraftfoder. Jag passade ju på att fodra dem när jag ändå var och kollade dem och så fort detta stoet böjde ner huvudet och skulle äta ur spannen så började hon att skvätta.

Kan ju säga att hon gör likadant nu på kvällarna när hon ska till att äta första tuggorna ur hösilaget eller kraftfoderspannen som står på golvet. Hon har säkert någon fix ide denna lilla virrepanna och hon är dräktig på dygn 110 idag.

Håller tummarna och hoppas på att sitt sto är dräktig!
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag haft ut vet och mycket riktigt är stoet tomt. Eftersom vi har egen hingst tog vi hem honom från betet direkt och har släppt...
Svar
4
· Visningar
1 387
Senast: Cornelia
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 914
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: KSF
·
Avel Skulle gärna vilja ha lite feedback ang. mitt sto. Har gjort en liten blänkare i annan tråd, men tänkte köra en egen. Bakgrund...
Svar
19
· Visningar
2 146
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp