Skillnad på hackamore och hackamore...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 519
H

hopp_o_galopp

Jag har sökt på forumet och gått tillbaka 7-8 sidor och ej hittat svar. Jag har även googlat lite, utan framgång. :smirk:

Jag vill veta följande:
Skillnaden mellan engelskt och tyskt hackamore vet jag samt jag vet hur de ser ut och hela köret. Det jag INTE vet är varför det finns en "stabiliseringspinne" mellan skänklarna på det tyska, men inte på det engelska? :confused: Är det för att skänklarna är längre och behövs pinnen verkligen? Har någon testat rida med ett tyskt hackamore utan den där pinnen?

Jag har bara testat det engelska. Men jag får liksom intrycket av att om man har en pinne mellan skänklarna så får man ju svårare att förmedla till hästen vilken sida som menas? Eller får man helt enkelt vara ÄNNU tydligare med hela resten av kroppens hjälper?

Oj. Svamlar lite känner jag. Får skylla på att jag är trött och har ont i huvudet... :angel: :crazy:

Sv: Skillnad på hackamore och hackamore...

jag är inte så haj på namnen, men jag skulle tro att du menar det som brukar benämnas som "ponnyhackamore" och hackamore i Sverige....?
Själv så tror jag att det är för att det är längre samt smalare och mer "ostabila" skänklar på det "vanliga"(tyskt..?). Pinnen håller ju ihop skänklarna, och jag tror att de skulle "fara iväg" lite utan den. fst jag har aldrig testat, så jag vet inte...någon som har?

Tyskt hack:
212084.jpg

Engelskt hack:
47231.jpg

Någon annan får nog utveckla närmare, för jag har aldrig pillat på ett tyskt hack. Men jag kan tänka mig att hela hacket blir väldigt vingligt utan dendär stödpinnen. Sen är det väl mycket för att skänklarna inte ska bli jätterörliga åt alla håll, och för att ruttaren av misstag inte ska kunna ta ledande tygeltag.

Sedan är de skänklarna betydligt längre och det är nog därför man behöver pinnen för stabiliteten. Har alltid sagt hackamore om det du kallar det tyska och ponnyhackamore om det engelska. Har använt båda och de "tyska" är rejält skarpt och har bara använt det i en kort period till en del travare som varit hårda i mun eller gillat att skena. Har aldrig ridit en häst som man inte fått stopp på med det men rider enbart med långa tyglar.

Ponnyhacket gillar jag men har mest haft det som skogsmullebett.

diny skrev:
Sedan är de skänklarna betydligt längre och det är nog därför man behöver pinnen för stabiliteten.
Jovisst, men o andra sidan så går ju skänklarna "igenom" nosdelen på det tyska hacket, på det engelska sitter allt "löst", så egentligen är det ju störrer risk att överskänklarna ska gå in i kinderna med ett engelskt hack.

De "tyska" jag använt (främst sprengers) har har varit helt sladdriga och inte alls stabila tills det satts på plats och kindkedjan spänsts.

diny skrev:
De "tyska" jag använt (främst sprengers) har har varit helt sladdriga och inte alls stabila tills det satts på plats och kindkedjan spänsts.

Menar du att det sitter OK bara man spänner det rätt, eller menar du att "pinnen" är absolut nödvändig för att bettet ska fungera överhuvudtaget?

Tror inte den är absolut nödvändig men den kan nog underlätta. Det jag menade är att de tyska jag använt har haft en gummerad kedja som nosdel (som vi satt flera lager nosludd över) så den får många "leder" så har inte märkt av att ponnyhacket är lösare.

OK. Tack för svaret! Har som sagt noll erfarenhet av tyskt hack, bara av engelskt.

Jag skulle aldrig rida med tyskt hackamore utan "pinnen" det är jätte ostabilt(Har testat en gång). Dock gillar jag engelskt mer överhuvudtaget!:angel:

Lundby_love skrev:
Jag skulle aldrig rida med tyskt hackamore utan "pinnen" det är jätte ostabilt(Har testat en gång). Dock gillar jag engelskt mer överhuvudtaget!:angel:

OK. Ja, jag misstänkte väl att det skulle vara något sådant. Vet som sagt inte själv eftersom jag aldrig testat ett.

Jag rider på ett tyskt hack på min kallblodstravare. Han funkar överhuvudtaget inte att rida på bett om man inte är i ridhus med fyra väggar. Har provat det mesta och de hacket funkar bäst på honom, är han på "det" humöret så sticker han även med det och det är bara att vänta tills herrn behagar att stanna.:devil:

Trevlig häst :angel:

Får man fråga vad det var som fick dig att välja ett tyskt framför ett engelskt? Har du testat bägge och tyckte du då att det tyska var bättre, eller "började" du med det tyska?

Jag skulle inte våga fara ut med ett engelskt på honom eftersom vi har en ganska stor väg vi måste passera varje gång vi far ut.

Jag har ingen kedja på hacken utan jag ha satt en läder curbstrapp istället, han fick skav av kedjan+gummit, har även en ludd på nosen.

En av turerna över "rakan" så stack han och hacken gick av:eek: men han stannade efter ett tag med tränset runt halsen och matte proandes dragandes i manen. Det måste ha varit något fel på det hacket för det nya (2½ år) har hållit alldeles utmärkt.

Jag kommer inte ihåg märket men det är en cykelkedja med gummi över som på bilden, tycker inte riktigt om den modellen som hööks har.

Halvblodet har jag ridit med det engelska för hon är såpass känslig så att det tyska skulle bli för skarpt.

OK. Tack så jättemkt för svaret!!! :bow:

Grejen med ett hackamore är ju att det fungerar som ett stångbett, dvs i det närmsta lika mycket på båda sidorna. Så tyskarna har väl tänkt att eftersom stabiliseringspinnen inte förstör nåt kan den vara lika bra att ha där.

212084.jpg

En följdfråga som dök upp häromdagen när jag kikade lite på hackamore i butikerna. Kanske helt korkad, men jag fattar faktiskt inte det... :crazy: :o

Alltså... vart menar de att man ska fästa sidostyckena på tex Globus hackamore som är som det på bilden ovan (nästan iaf)? Jag tog ett sådant (eftersom det var det enda i den butiken) och gick till tränsen och försökte fästa i den lilla, lilla ringen som kindkedjan sitter i... jahaaaja! :eek: Det gick ju knappt inte!! :confused:

Eller menar de att man ska fästa sidostyckena i själva nosdelen?

Någon som rider med sådant hack, eller känner till det väl... Hur fäster ni det i tränset???

hack.jpg

dressyr15.jpg

Man fäster sidostycket i själva nosdelen där det finns ett "hål" .

juvelen skrev:
Man fäster sidostycket i själva nosdelen där det finns ett "hål" .

OK! Tack! Då blev jag lite klokare igen! :idea: :D

Ni som verkar ha lite koll på hack jag har gått å köpt ett engelskt hack men jag tycker det är så svårt att "spänna in" det rätt kanske e jag som e dum men jag tycker iaf de e svårt. Har en tjej i stallet som tycker att det ska sitta jätte högt upp och det känns fel, så om någon har en bild som kan visa hur det ska sitta så skulle jag bli jätte glad!:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 027
Senast: Líf
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 111
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Är ju egentligen en inbiten dressyrtant, och håller på med det allra mest. Men ibland får jag mina "ryck" och sätter upp lite småhinder...
Svar
5
· Visningar
3 493
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka