Skillnad på inridning?

Lycanthrope

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av både western och engelskt..

Har ni gjort någon skillnad på inridningen?

I western vill man ju gärna ha längre tyglar och lite annan form än den moderna engelska dressyren.

Sv: Skillnad på inridning?

Nej, jag har inte gjort någon större skillnad vid inridning. Vad det gäller formen strävar man inte efter hög samlad form i den engelska skolan heller från början.

Jag har heller inte gjort någon skillnad. Unghästen ska söka sig framåt neråt, utan att gå ner på bogarna.

Nja, i grund och botten inte. Men jag hade nog inte begärt att hästen skulle lyssna lika bra på röstkommando om jag ridit in den "engelskt". Och de hästar jag ridit in engelskt har jag hållit lite mer kontakt med på tygeln, fortfarande sökning framåt nedåt med bärighet och eftergift, men ändå något mer kontakt på tygeln. Men i grund och botten använder jag ungefär samma utbildningstrappa. Om detta är rätt eller fel vet jag inte, är första hästen jag rider in "på westernvis"...

Jag tycker allt att det är skillnad. Tex så vill jag att min unghäst stannar när jag tar bort trycket i skänklarna även om jag inte tar i tyglarna. Så har jag inte gjort när jag ridit in hästar på engelskt vis.

De hästar jag ridit engelsk (hopphästar ffa) har jag också alltid ridit in i halten, d.v.s. drivit dem med sätet och stannat genom att sluta drivningen och "sitta emot". Har försökt undvika tygeltag. Vet inte om vi syftar på samma sak, men jag använder ej mina skänklar aktivt utan driver enbart med sätet, skänklarna ligger stilla utan tryck, och använder överskänkeln vid böjning e.t.c. och vid sidoförflyttning använder jag vikten.

Har dock varit tvungen att lära mig rida med skänklarna när jag ridit utbildade westernhästar, och jag känner mig inte helt nöjd med detta, känner mig mer hemma på en känslig häst som svarar för vikt och säte. Hur upplever ni det? Olika beroende på tränare? "Nackdelen" är ju en väldigt känslig häst som svarar för små små hjälper, men jag ser inte detta som en nackdel...

Jag håller med dig helt. Jag rider också mycket med sätet och skänkeln används endast i nödfall vid förtydligande. Älskar känsliga hästar och tycker att man ska använda så lite som behövs men så mycket som behövs. Man ska inte behöva vara helt slut i kroppen efter att ha ridit ett pass. Högt utbildade dressyrhästar rids mycket med sätet, kotymen inom western är att man inte behöver använda så mycket drivande hjälper, men å andra sidan; om det nu är så som du säger att utbildade westernhästar inte lyssnar på säteshjälper då föredrar jag nog ändock den klassiska läran.

Jag säger inte att alla utbildade westernhästar behöver ridas med skänkel, jag har än så länge bara ridit hästar från samma tränare, och de tappar bjudningen om man inte driver med skänkeln i varje steg. Men efter att ha tittat på bl.a. många ekipage på RHC i år verkar kraftigare skänkeltag vara mer eller mindre vanligt...

Jag rider inte omkring med ett kraftigt tryck hela tiden i skänklarna så att man blir helt slut. Jag menar att jag rör benen på ett annat sätt när jag rider min quarter. Benen dinglar lite lätt hela tiden och så fort dom är still vill jag att han stannar, givetvis i samband med säte. Han är mycket känsligare än dom andra i stallet och jag rider honom mer med säte än dom andra då jag vill förbereda honom på att inte behöva ta i tygeln alls när han ska stanna.

Det är samma med tygeltag. Tar jag i tygeln utan ben vill jag att han backar med en gång, har jag varken tryck i benen eller handen ska han stå still.

Riktigt på samma sätt rider jag inte in dom unghästar som ska gå engelskt då dom alltid ska gå med lite kontakt i munnen även om eftergiften är densamma.

Jag vet dom som rider engelskaryttare och islandshästägare som rider för westerntränare vid inridning, just för att få den låga ung hästformen och inte trycka ihop hästen förfort.

Det var så jag kom in på westernridning men då för att en unghäst blev skadad och jag tog över hennes plats med min New Forest, hon svarade klockrent på träningen och många knutar löstes av sig själv, även om hon nu inte var en unghäst så fortsatte vi rida western inspirerat

Det är samma med tygeltag. Tar jag i tygeln utan ben vill jag att han backar med en gång, har jag varken tryck i benen eller handen ska han stå still.

Där är också en grej vi nog gör olika på... Tar jag i tygeln utan drivning vill jag att hästen ska sänka huvudet utan att röra sig. Backar gör jag helt utan att ta i tygeln, pressar istället ned fötterna i stigbyglarna, vilket ger signal till hästen att backa, under inlärningen förstärkt med röstkommando... Men när jag ridit in hopphästar har jag alltid haft kontakt med tygeln, men även drivit hästen bakåt då jag alltid lärt mig att driva hästen i halter/ryggning för att få den att tänka framåt även om den rör sig bakåt.

Är intressant att lära sig hur andra rider/tränar sina hästar, vi har ju alla samma mål, men når dit på olika sätt. Mycket beror ju säkert på vilken typ av hästar vi har, vilken gren vi rider, och framförallt vem vi tränar för... För så länge man når sitt mål har man ju lyckats med sitt tillvägagångssätt. Jätteintressant att diskutera när man som jag just nu håller på och rider in en unghäst:)

Jag tycker ni är ganska fördomsfulla.

Må så vara, som sagt är mina upplevelser bara baserade på de ryttare som i år deltog på RHC (men såg även en del fina ritter:)) men med tanke på diskussioner som uppstod här på forumet efter tävlingshelgen kanske jag inte är helt ute och cyklar...

*Delvis KL*
Och när jag backar så kniper jag med rumpan och sänker hälarna, vid inlärningsstadiet med kommando också men det funkar mycket bra faktiskt att jobba med rumpmusklerna. Jag är också jättenoga med att hästen ska tänka framåt hela tiden, även med backning, precis som du. Hästen måste också lära sig att ta ärligt i bettet och det gör den inte om man inte då och då tvingar den att ha kontakt mellan hand och mun utan får den alltid eftergift kommer den att slå ifrån sig bettet när man försöker begära mer samling och göra halvhalter för att få in rumpan utan att öka farten.

Ja, självklart är det viktigt att hästen ärligt tar bettet, det är inte att förglömma. Detta kommer ju automatiskt när man behöver korrigera hästen utöver det man har möjlighet att göra med sitsen, beroende på hur känslig hästen är för sitshjälperna. Det funkar ju att svänga hästen med sitsen, och även i viss mån få fram lite böjning i bålen, men när man begär kraftigare böjning, eller behöver göra en kraftigare halvhalt än vad sitsen förmår behöver man ju förstärka med bettets inverkan.

Ska tillägga att jag rider långtifrån så som jag skriver, mina gamla hoppryttarreflexer sitter kvar i ryggmärgen, men det är iallafall så som mitt tankesätt är;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 510
Senast: Ajda
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 544
Senast: Syrax
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 866
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden