skillnaden på..

Eijya

Trådstartare
Jag har aldrig förstått skilnaden på hopp och dressyr träns :S Ser absolut ingen skilnad , träns som träns har ju ingen skilnad vilken gren man rider det i.
Kan någon förklara?

Sv: skillnaden på..

Nä du! Det är vi många som inte fattar heller! :confused:
Det enda jag vet är du får INTE tävla dressyr på pullarnosgrimma!
Sen brukar iofs ofta "dressyrarna" ha lite bredare nosgrimmor ibland.
Men eftersom vi flesta nog håller oss under nationell nivå så spelar det nog ingen större roll vad du har för träns så länge du håller dej inom regelverket!
Skulle tro att det handlar mest om att få sälja mer grejer till oss lättlurade stackare.....:angel:

Du refererar alltså till "normala" träns och inte kandar?

ja normala träns. Har sett på te.x. många bloggar när dom skriver om nått hoppträns så e de endå ett helt normalt träns som man lika bra kan använda när man rider dressyr

Nä du! Det är vi många som inte fattar heller! :confused:
Det enda jag vet är du får INTE tävla dressyr på pullarnosgrimma!
Sen brukar iofs ofta "dressyrarna" ha lite bredare nosgrimmor ibland.
Men eftersom vi flesta nog håller oss under nationell nivå så spelar det nog ingen större roll vad du har för träns så länge du håller dej inom regelverket!
Skulle tro att det handlar mest om att få sälja mer grejer till oss lättlurade stackare.....:angel:

Man får visst tävla dressyr på pullarnosgrimma :) Det är nytt. Skillnaden är oftast att på dressyrträns så är pannabanden mer utsmyckade och att nosgrimmorna är bredare och gärna fodrade, dressyrträns är gärna rundsydda och det vill inte hoppisarna ha enligt min erfarenhet (när jag hade butik). Hoppisarna vill inte ha så mkt kludd, gärna smala remmar och kanske ev lite utsmyckning på pannbanden men inte alls så som dressyrpannbanden.

ja normala träns. Har sett på te.x. många bloggar när dom skriver om nått hoppträns så e de endå ett helt normalt träns som man lika bra kan använda när man rider dressyr

Ja visst kan man det :) Problemet är oftasta att dressyrfolket är väldigt om sig och kring sig med att det inte skall vara ett normalt träns utan gärna lite snyggare och med utsmyckning. Dressyrfolk är lite mer exhibitionistiska än vad hoppisarna är hihi

O fasen! Har dom ändrat på de me? Skönt att man inte tävlar längre så det är så mycket å hålla reda på:banana:

Man får visst tävla dressyr på pullarnosgrimma :) Det är nytt. Skillnaden är oftast att på dressyrträns så är pannabanden mer utsmyckade och att nosgrimmorna är bredare och gärna fodrade, dressyrträns är gärna rundsydda och det vill inte hoppisarna ha enligt min erfarenhet (när jag hade butik). Hoppisarna vill inte ha så mkt kludd, gärna smala remmar och kanske ev lite utsmyckning på pannbanden men inte alls så som dressyrpannbanden.

Är du säker på det? jag har studerat bilderna i TR, fast jag tycker inte de är såbra men jag kan inte förstå vilken av dem som ska vara pullarnosgrimma isf? :p

Det är ju ingen skillnad i funktionen, mer än att i hoppningen får du även använda träns med pularnosgrimma om du vill.

Det är stilen som skiljer åt, vad som är trendigt inom respektiv gren. :)
"Dressyrträns" har ju ofta breda, blaffiga nosgrimmor, gärna med pullback, medan "hoppträns" tillåts ha smalare remmar.

Pullbacknosgrimman har väl rotat sig inom dressyren delvis pga att det är en dödssynd med gapande hästar, vilket ju inte gör så mycket i hoppningen. Av samma anledning är "dressyrnosgrimmor" gärna tjockt vadderade. Sedan har själva stilen kommit att bli trendig, och används även av ryttare som inte har problem med gapande hästar. ;)

De svängda glitterpannbanden hör väl även de främst hemma i dressyren?

ett träns med smala remmar, clincher eller mönstersöm på nosgrimma o pannband är för mig ett typiskt hoppträns. Bla för att dekoration på nosgrimman inte är tillåtet inom dressyr.
Ett typiskt dressyrträns för mig har bred noshrimma, ev med pullback, svängt pannband med bling.

Sen är det klart att man kan använda dem till vad man vill men jag har olika träns när jag dressyr o hoppar :)

I hoppning, ja. Men inte i dressyren :)

Jo, från årsskiftet är pullarnosgrimma även godkänt i dressyren. HÄR finner du TR, och nosgrimmorna finns på sida nummer 14. Längst ned i mitten hittar du pullarnosgrimman.

Nej, vad jag kan se så är det aachen med smal nosgrimma. Pullargrimman sitter högre upp samt med ring på sidan vid kindbenet.

Pullarträns behöver inte ha ringar. Tittar man på FEIs reglemente så har de samma bilder och där kallar de det tränset för "Crossed bridle", alltså pullarträns.Självklart kunde bilden varit tydligare.

Ja det är sanslöst dåligt illustrerat i TR , man kunde väl tycka att en uppdatering av bilderna hade varit på sin plats :D

Det är nytt för i år med pullarnosgrimma i dressyren så det är kanske därför folk inte är så uppdaterade än, vänta bara tills i mitten av säsongen då har nog alla kommit igång och läst igenom TR ;)

Jag skulle möjligen, med lite god vilja, tolka bilderna som att en pullarnosgrimma utan ringar är OK.

KL
"Pullarnosgrimman" på bilderna är en mexikansk nosgrimma som var föregångare till vår pullargrimma med ringar på sidorna. Bilderna är som sagt dåliga och uråldriga.... Vad jag har hört tolkas det som att pullarnosgrimma är godkänt i dressyren. Men säkert kan man väl inte veta förren säsongen har kommit igång och ÖD:arna är framme med sina tolkningar:angel:

Är det bara jag som sitter och läser TR som nöjesläsning :angel:? Nej, men jag tycker också bilderna är otydliga, men jag har hört väldigt många som tolkat det som pullargrimma, och därför gör jag det med. Men som någon sa... vi får väl se när säsongen kommer igång på riktigt.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 202
Senast: Capybara
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Få skimmel vit