Skillnader jämfört med gamla forumet

Bukefalos 30 år!

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Jisses vad snurrigt med alla nya fiffiga funktioner, hur ska vi äldre tanter lyckas lära oss att använda dem?
@Gunnar

Kan vi få en ny "testtråd" att spamma sönder, dubbelposta, citera och sär skriva i eller ska vi gegga ner denna infotråd? :)

Snyggt och fräscht vart det iaf, snyggt jobbat! Känns som att buke nu kan klara av att hänga med in i nästa tidsepok av närmare kommunikation.

Jag tycker att det blev fint och kul med lite nya funktioner! Så klart lite ovant så här i början med det nya utseendet, men det vänjer man ju sig vid.

Det enda jag tycker är sämre är att typsnittet är så litet i vissa av menyerna. Jag som har lite taskig syn tycker att det är svårare att se nu. speciellt när det står med tex ljusgrön eller svart text på mörkgrön bakgrund.

Har lite besvär med inloggningen, då det första gången jag trycker på knappen får upp att lösenordet är fel, (vilket det inte är) men klickar jag igen på logga in så går det fint att komma in.

Jag är verkligen positiv till förändringarna. Möjligen några moderatorrelaterade frågetecken att reda ut, men jag älskar redan den nya forumformen och har helt glömt hur vi hade det för några timmar sedan.

Det är en välsignelse att vara begåvad men guldfiskmentalitet ("åh, så vackert, den här delen av skålen har jag aldrig sett innan")

Jag tycker att det blev fint och kul med lite nya funktioner! Så klart lite ovant så här i början med det nya utseendet, men det vänjer man ju sig vid.

Det enda jag tycker är sämre är att typsnittet är så litet i vissa av menyerna. Jag som har lite taskig syn tycker att det är svårare att se nu. speciellt när det står med tex ljusgrön eller svart text på mörkgrön bakgrund.
Var gärna jättespecifik med på vilka platser texten är liten och svårläst, ibland kan det se lite olika ut på olika datorer.

Har profilbilderna försvunnit eller hittar jag dem inte?
De är borta, jag tycker att det är bra då folk hade en hel del problem med vilken av dem som visades till vänster om inlägg. Många laddade upp profilbilder och förstod inte varför det inte kom upp någon bild.

@Gunnar det jag tänker mest på nu är att meny raden högst upp är så liten, är lite jobbigt när man har pek platta och liten skärm. hade den varit en cm bredare och texten lite större så hade det varit mer lätt använt.

sen så undrar jag hur man ser vilka trådar som har nya inlägg, innan var det ju en blå ruta.. saknar ngt som är lika tydligt, (eller så finns det redan ngt sånt som jag inte sett än )

Har lite besvär med inloggningen, då det första gången jag trycker på knappen får upp att lösenordet är fel, (vilket det inte är) men klickar jag igen på logga in så går det fint att komma in.
Konstigt, någon annan som drabbas av något liknande?

Jag orkar tyvärr inte gå igenom hela tråden här, men alla mina bokmärken till Buke har varit till tidigare kontrollpanelen där alla trådar jag svarat i kommer upp om det är någon ny som skrivit i den. Finns det en sån funktion nu?
Närmsta jag hittar är fliken "Bevakade trådar", men där syns ALLA jag skrivit i, inte bara de som är nya, det ser dessutom ut som om att alla är nya eftersom det inte är någon skillnad på dem öht.

Markera alla forum som lästa. Sen går du in på "olästa bevakade trådar" och när du är där lägger du det i favoriter. Klart. Ersätter att ha kontrollpanelen som bokmärke. (Jag hade precis lika innan, och blev också störd innan jag räknade ut hur man gjorde)

@Gunnar det jag tänker mest på nu är att meny raden högst upp är så liten, är lite jobbigt när man har pek platta och liten skärm. hade den varit en cm bredare och texten lite större så hade det varit mer lätt använt.

sen så undrar jag hur man ser vilka trådar som har nya inlägg, innan var det ju en blå ruta.. saknar ngt som är lika tydligt, (eller så finns det redan ngt sånt som jag inte sett än )

Rubriken är fet + har en blå punkt framför sig. Klicka på något av dem så kommer du till första olästa inlägg.

Jag har inte utforskat allt, är helt kallsinnig till smileys och emoticons - men jag måste säga att jag verkligen GILLAR nya Buke!
Enda jag kan önska mig är likt någon annans att menyraden ska vara större. Dessutom skulle jag gärna vilja ha så att menyraden låg kvar även när man scrollat ner. Som nu när jag är längst ner på en sida, skulle vara trevligt slippa scrolla upp och istället kunna klicka på valfritt ur menyn högst upp för att ta mig dit direkt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka