skillnader på olika typer av träns, funktionsmässigt?

J

jezekl

Hej!
Vad är det för skillnad på pullarträns, achenträns och träns med engeslk nosgrimma? Nu menar jag inte utseende mässigt, för det vet jag, utan funktionsmässigt. Funktionellt, hur skiljer de sig åt?

Vad ska man tänka på när man ska välja ett träns, och inte vet vilken av dessa modeller man ska ha? :confused:
 
En remontnosgrimma är skarpast. Därefter kommer achennosgrimman och pullargrimman. Pullarnosgrimman kanske är något skarpare än achennosgrimman, men lämnar hästens andningsvägar fria på ett bättre sätt en achengrimman.
Mildast är en vanlig engelsk nosgrimma.

Testa vad som passar din häst. Vissa hästar trivs inte med achennosgrimma till exempel, utan går bäst med pullargrimma eller vanligt engelsk nosgrimma.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejj! Jag ska köpa ett nytt pullarträns till min ponny och jag vet inte om jag ska ta cob eller full. Eftersom han har stort huvud så...
Svar
3
· Visningar
660
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 184
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
928
Senast: escodobe
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
630
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp