Bukefalos 28 år!

Skillnader på träns och undringar över curbstraps

Sv: Skillnader på träns och undringar över curbstraps

Jaha,,,det hade jag ingen aning om.
Jag köpte ett westernträns häromdagen och det spännde jag in så att det blev de här vecken, två st.
Jag köpte den storlek hon brukar ha, cob, och fick spänna in till sista hålet men nu förstår jag varför.

Så det ska alltså inte vara några veck alls?
Men då blir det ju också lättare för dom att få över tungan.

Nu har jag ju läst vad ni skrivit om detta men själv tycker jag att det är otäckt när det händer och man få ju väldigt lite kontroll i en sådan situation.
Det är ju trots allt stora djur vi har hand om och även den snällaste häst kan ju faktiskt bli rädd eller dum någon gång.

Som ni märker så tänker jag mycket på säkerhet kring utrustning och ridning överhuvudtaget. Jag är ju inte riktigt van vid westerns "fria" ridning än, inte hästen heller.

Hon är en jättesnäll häst och lyssnar bra. Ledarskapsrollen är klar och vi är väldigt samspelta, vi förstår varandra och känner varandra utan och innan.
Men det är ju så när man ska börja med något nytt....tusen frågor...

Hoppas ni står ut med mig ändå :p
 
Sv: Skillnader på träns och undringar över curbstraps

Jag skulle inte på stå att det är enklare för hästen att få över tungan bara för att du sänker bettet. Det är ju inte många milimeter som skiljer 0-1 veck från 2-3. Ok visst hålen, men bettet flyttar sig inte lika mycket i munnen.

Sen rider du på vanligt delat bett, så skall ju inte det bettet ligga som ett V i munnen utan det skall ligga rakt 0--0. LIgger det som ett V i munnen ja då är bettet för stort och då ligger ju även bettet längre ner i munnen och hästen kan lättare ta över tungan.


Men, till detta att hon är lite hetare.. bara för att du eller hästen inte är vana vid den "friare" ridningen som western innebär, betyder inte det att du iinte får ta tag och hålla i hästen när du rider. Tvärt om, hur skall hästen annars lära sig om man inte tar tag i den och säger till att "detta inte är ett beteende som du accepterar". Du släpper ju bara ner hästen och låter den gå fri när hon gör rätt.. dvs. släppt efter i formen, kommit ner i det tempo som du vill ha osv.

Rid gärna med graman när du rider ut för den där extra lilla livlinan, det gör jag, bara för att jag lagt om till western betyder det inte att jag inte fortsätter att använda mig av de hjälpmedel som finns.

"Någonstans möts vi ju alla på vägen och skapar den fulländade ridstilen"

Lycka till..
 
Sv: Skillnader på träns och undringar över curbstraps

Rider du på enöras och hästen inte är nog följsam och lyssnar på ditt säte (utan mer på dina tyglar) åker tränset av!
 
Sv: Skillnader på träns och undringar över curbstraps

Rider själv med ett tränsbett o curbstrap.
den fungerar på samma sätt som "pinnen" på travbetten, finns att se här http://www.anderssoderlund.se/wo000100.htm .
på träns utan curb kan man ju ibland se att nästan hela sidostycket far med.

Sanna
 
Sv: Skillnader på träns och undringar över curbstraps

Säkerheten är något som vi Western ryttare tänker på också och bara för att man har lite friare tyglar innebär det inte att vi låter hästen göra hur som helst. När jag rider ut min häst och han är väldigt pigg så kan jag säga att jag sätter på han ett skarpare bett samt att min tyglar inte blir för långa, eller om min häst börjar bli rädd för något (vilket även western hästar blir) så kortar jag upp tyglarna direkt för att kunna ha kontroll (=säkerhet)

Kram
M
 
Sv: Skillnader på träns och undringar över curbstraps

Jag rider på ett tredelat bett och kommer nog fortsätta med det.
En curbstrap kommer också att sättas på vid nästa ridtur.

Jo,,,,många tänker nog på säkerheten här också.
Eftersom man är ny inom det här så vet man inte riktigt vad det finns för "hjälpmedel" och utrustning riktigt.

Tack alla för svaren men fortsätt gärna och skriva :)
 
Sv: Skillnader på träns och undringar över curbstraps

Har aldrig användt mig av graman tidigare så det är nog inget alternativ för mig.

Men tack för tipset ändå.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 128
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 353
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 686
Senast: Araminta
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 527
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp