Skillnader varmblod / halvblod?

finapina

Trådstartare
Vilka är största skillnaderna mellan varm/ halvblod? Vilken föredrar ni? Är "alla" varmblod heta o svårridna, eller är det ngt jag fått för mig?

Sv: Skillnader varmblod / halvblod?

Nej det går inte att jämföra alla varmblod med varandra. halvblod är i och för sig också varmblod, men jag gissar att du syftar på travhästar.
Det finns heta varmblodstravare likaväl som det finns kolugna. Det är samma sak med halvbloden. Se mer till individen än rasen!
Den stora skillnaden mellan varmblodstravare och halvblod är exteriören. travarna är ju avlade för att dra och trava fort. Halvbloden är avlade för ridning.

Varm- och Halvblod är numera samma "kategori"... Eller menar du varmblodig travare VS "Halvblod"

Jag antar att du menar varmblodig travhäst när du skriver varmblod och 'vanliga' ridhästar när du skriver halvblod? Isf är största skilnaden att travhästarnas är avlade för travsport och ridhästarna avlade för ridsport.
Jag håller på med ridsport och föredrar raser som är avlade för det.
Nej, de är individer precis som alla andra.

En gang for inte sa lange sen fanns det Svenska Varmblod, de som idag kallas halvblod. Sen for ngn anledning bestamde ngn att de svenska varmbloden skulle heta halvblod och endast de varmblod av travartyp/stam skulle fa kallas varmblod. MEN, nu har de andrat det igen.
Ett svensk varmblod ar inte het och omojlig (mina ord) faktiskt var/ar de dehastar som anvandes i armen pa sin tid. Plus lite kallblod (nordsvensk etc). Sa idag heter det (igen) svensk varmblod ridhast eller svenskt varmblod travhast. Eller ngt ditat..
Halvblod ar i min egen uppfattning en hast som kommer fran tva olika raser, tex hingsten ar sv. varmblod och mamman Holsteiner. Aven om holsteiner raknas som varmblodshast..
Ngnstans finns en battre forklaring..

De som förut kallades halvblod benämns nu Svenska varmblodiga ridhästen om jag inte minns fel. Så att halvblod och varmblod är ingen skillnad.
Om du inte menar mellan ridhäst och varmblodstravare förståss?
Där är det ju en viss exteriör skillnad. Temperamentet är nog individuellt från häst till häst. Det blandas ju in en del fullblod i halvbloden nuförtiden, så att då kanske de kan upplevas som att de är lite mer på tårna.

Vilka är största skillnaderna mellan varm/ halvblod? Vilken föredrar ni? Är "alla" varmblod heta o svårridna, eller är det ngt jag fått för mig?
Om du menar varmblod som i varmblodig travare så kan jag dela med mig av min upplevelse även om jag bara har ridit en travare (min egen) men många "halvblod" (varmblod numera då..)

Min upplevelse med varmblodstravare och vad jag har fått ta del av från andra som har travare som ridhäst. Trygga, säkra, väluppfostrade hästar. Vissa heta när det blir "tävling" sas (alltså när man rider tillsammans med någon annan) andra bryr sig inte ett smack (min t ex.) svårridna... Ja, på det sättet att samling och galopp inte kommer automatiskt för dem, det krävs mer träning innan de orkar hålla en hygglig galopp t ex. Något som man måste vara medveten om. Min erfarenhet är att travare lyssnar bättre på sin ryttare/kusk.

Halvblod har ju ofta samlingen och galoppen mer naturligt än travare så det behöver man inte tänka på lika mycket. Min upplevelse när det gäller halvblod är att acceptansen för ofog/bus, skyggande för fåniga saker etc. är större vilket gör att jag föredrar travare säkerhetsmässigt. Men det rör ju förstås hanteringsträning, som det jobbas med mer och tidigare hos travare.

Jag gillar travarens psyke och hanterbarhet och därför har jag travare. Nu vill jag kunna rida vart som helst och vara säker på att komma hem samtidigt som hästen samt träna lite dressyr och hoppning på hemmaplan och kanske starta någon klubbtävling eller så någon gång.

Skulle jag däremot vara mycket tävlingsintresserad (dressyr eller hoppning då) så skulle jag välja ett halvblod istället.

Så, summa, sumarum.. Nej, Travare är inte automatiskt heta och svårridna, det finns de som är lugna som filbunkar jämt och de som har riktiga tävlingsskallar = ofta lite stökigare/divigare :)

KL

Är det kanske inte så att de "ridtravare" som är väldigt coola inte hade den där vinnarskallen och därför blivit ridhästar i stället? Har fått höra ibland att det är de vassa travarna som "blir något".

När det gäller "halvbloden" tycker jag att det finns två typer. Den gammla typen som inte finns så många kvar av. De var väldigt tåliga och stabila sen har vi fått fram den nya typen. Avlade för att tävla och prestera och här finns det ofta en hel del nerv. Alla varianterna behövs väl eftersom vi ryttare är så olika :)

den stora skillnaden mellan halvblod och varmblodig travhäst är att de är avlade för två olika ändamål,den ena för ridning och den andra för trav.

rätt stor skillnad med andra ord.

KL

Är det kanske inte så att de "ridtravare" som är väldigt coola inte hade den där vinnarskallen och därför blivit ridhästar i stället? Har fått höra ibland att det är de vassa travarna som "blir något".
Det är alldeles säkert så att det är de som inte har vinnarskalle som blir trevliga rid/vanliga kör-hästar.

Tjaa, här hemma på gården har vi 4 underbara hästar...

Maya: Varmblodstravare som var "värdelös" på banan.... MEN helt underbar familjehäst... Rids och hanteras av mina 2 yngsta töser på 12 och 10 år

Skorpan:Varmblodstravare som gått ett par löp med vinst, jävla tävlingsskalle, dominant och stundtals lite hingstig.... Gillar att räjjsa om tillfälle ges... Rids/körs av min 17-åriga dotter och är mkt trevlig i ALL hantering( trots sitt något sura humör)

Göte: Varmblodstravare som gått hyffsat bra på banan, jättetrevlig ridhäst med lätt för galoppen... Gillar också räjjsa om tillfälle ges... Rids/körs av min 16-åriga dotter och är väldigt anpassningsbar till ryttare och kusk....

Ciceron: Svenskt Halvblod som är stor som en bjässe, snäll, busig och vindhuvig, svår för vissa att hantera eftersom han lätt blir bufflig och burdus, gillar inte att byta ryttare, kan om han vill bli extremty tjurig och obstinat.... Han får man råda över med lite list och kvinnligt handlag.Har en gunghästgalopp och lätt tävlingsinstinkt..Rids och hanteras av mig, Tant Cizma på 38 bast

SummaSummarum: Ja, hanteringsmässigt är de så kallade travarna 100 gånger bättre, både lättare och allmänt trevligare... Halvblodet går allmänt under namnet Kamel, jag älskar honom till döden, men är även bunden att vara den som hanterar honom då han är mkt unik och speciell...

jag tror allt handlar om personlighet och kemi, rasen spelar mindre roll.... och jag skulle inte tveka på en FD travareom det i övrigt stämde....

De är ju samma sak. Men om du nu menar på varmblod a lá varblodig travhäst, så är det ju stor skillnad. Och nej alla travare är inte heta och svårridna, men det är ju mkt. lättare med en häst som är avlad för detta. Man ska väl tänka sig för innan man köper sig en travare om man har höga ambitioner sas. Men de finns ju de som även ser riktigt trevliga ut och inte ett dugg "traviga" och tävlas i olika grenar på medelnivå. Fast de flesta kommer ju inte äns dit. och det är väl kanske inte deras ambiton heller, de som håller på med ridtravare vill säga.

Det är något du fått för dig, alla hästar är individer och det beror på hur de är hanterade och ridna hur de uppför sig. Mitt yrväder kunde jag ställa lös på gången eller utanför stallet och jag visste att hon stod kvar om jag gick iväg för att hämta något, jag kunde rida henne barbacka i bara grimman i vinternatten eller över hinder på ridbana, samma häst kunde öht inte gå i skritt när vi red jakt på höstarna utan gick alltid i en superkort galopp bredvid de som skrittade och ville alltid ligga först när vi red terränghindrena och upploppen.

Jag har ridit massor med varm- och kallblodiga travare och varmblodiga ridhästar genom åren, allt handlar om hantering om man bortser från de självklara fysiska skillnanderna. En het och odräglig häst är en het och odräglig häst oavsett ras, en välhanterad och lydig häst är en välhanterad och lydig häst av samma anledning. :D

Vbl (travhästar) är oftast mer trevliga att hantera då de blivit mer behandlade sen de var små.

Sen är ju Vbl avlade för trav och Hbl avlade för ridning så enkelt är det och det är en stor skillnad.

Men jag personligen har haft ett flertal Vbl och jag tycker att dessa individer är bra mkt trevligare att rida och i humöret en dagens Hbl men det är vad jag tycker. Visst det är mkt motor och fart, men de är orädda och trampar fram överallt.

Har två damer dom är olika som natt och dag. Men jag älskar dom och skulle aldrig byta dom mot något annat.

Jenny Vbl sto 15år Gått länge på travet och har verkligen vinnarskalle, men är en mkt positiv och trevlig ridhäst som både går hög dressyr och tycker om att bli bruksskörd (ej trav). Har ett gudomligt steg som jag sett hos få Hbl hästar. (Köptes för att vara sällskap till Maja men det blev en till trevlig ridhäst)

Maja Kbl sto 15år Importerades som 4åring var mkt vanvårdad och rädd för allt och alla, såg hennes ögon och var fast. Mkt trevlig rid och körhäst för den vanne ryttaren. Och hoppar gudomligt med mkt fart.

Dom är olika som natt och dag, både till temperament och personlighet, men gud vad jag älskar dem båda.

SÅ DÖM INTE HÄSTEN EFTER RASEN, DET ÄR INDIVIDEN SOM AVGÖR.
Det har maja lärt mig under dom 11år hon varit hos mig.

Allt handlar om kemi, känsla och personlighet. I alla fall för mig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 183
Senast: Sasse
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 151
Senast: Myrten
·
Dressyr Hoppar in här med en fråga (hoppas det är ok). Jag redigerar ett manus och diskuterar just nu med redaktören. Jag har skrivit (i en... 2
Svar
25
· Visningar
2 442
Senast: ameo
·
Avel Hej alla! Finns något register där man kan se hur många hästar per ras det finns i Sverige? Jag är mest nyfiken på Nordsvenska...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka